وزیر خارجه آمریکا: حمله رفح تاثیر منفی داشته است

کد خبر: 1291342

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که در کی یف اوکراین به سر می برد، اذعان کرد که عملیات نظامی اسرائیل در رفح «تاثیر منفی» بر شرایط بشردوستانه در غزه داشته است.

وزیر خارجه آمریکا: حمله رفح تاثیر منفی داشته است

آنتونی بلینکن  وزیر امور خارجه آمریکا که در کی یف اوکراین به سر می برد، اذعان کرد  که عملیات نظامی اسرائیل در رفح «تاثیر منفی» بر شرایط بشردوستانه در غزه داشته است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در کی یف اوکراین افزود که بازیابی ظرفیت عملیاتی گذرگاه رفح - که از زمان تصرف آن در هفته گذشته توسط اسرائیل بسته شده بود، ضروری است.

بلینکن در این نشست خبری همچنین هشدار داد که اگر برنامه روشن و بلندمدت اجرا نشود، در خلأ قدرت، منطقه غزه ممکن است به دلیل هرج و مرج سقوط کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه پیش قطعنامه‌ای را در حمایت از برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه برای انتقال فوری کمک‌های بشردوستانه تصویب کرد؛ اما اسرائیل با حمایت همه جانبه واشنگتن این قطعنامه را نادیده گرفته است و به کشتار مردم فلسطین ادامه می‌دهد.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

کابینه جنگ رژیم اسرائیل ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برابر با ۶ می ۲۰۲۴ نیز به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ است و بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بسته است.

اسرائیل همچنین به بهانه نابودی حماس قصد دارد به شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند، حمله کند که این موضوع باعث نگرانی های بین المللی شده چرا که وضعیت نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت غزه، شمار شهدای غزه تا این لحظه به ۳۵ هزار و ۲۳۳ نفر و تعداد مجروحان نیز به ۷۹ هزار و ۱۴۱ نفر رسیده است.

بلینکن: ۲ میلیارد دلار دیگر به اوکراین می‌دهیم

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده یک بسته دیگر کمک‌های خارجی به ارزش ۲ میلیارد دلار به کی‌یف اختصاص می‌دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن که در اوکراین به سر می‌برد، روز چهارشنبه طی یک کنفرانس مشترک با دمیترو کولبا همتای اوکراینی خود، گفت: هدف از اختصاص این بودجه اضافی سرمایه گذاری در پایگاه صنعتی اوکراین خواهد بود.

وی دیروز طی سخنانی در موسسه پلی تکنیک ایگور سیکورسکی کی‌یف در اوکراین گفت: کنگره به ما این اختیار را داده است که دارایی های روسیه را در آمریکا مصادره کنیم. ما قصد داریم از آن استفاده کنیم. آنچه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در اوکراین ویران کرد، مسکو باید و باید برای بازسازی بپردازد.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: واشنگتن در حال همکاری با سایر کشورهای گروه ۷ است تا آنها نیز چنین کاری با «دارایی‌های مستقل روسیه» انجام دهند.

بلینکن گفت: «گروه ۷ می‌تواند از میلیاردها دلار دارایی روسیه استفاده کند و پیامی قدرتمند به پوتین بفرستد که زمان به نفع او نیست».

این سخنرانی پس از آن صورت گرفت که کاخ سفید و کنگره آمریکا بسته کمک مالی شامل ۶۰ میلیارد دلار کمک به اوکراین را تصویب کرد و اتحادیه اروپا نیز از تصویب بسته مالی تا سقف ۵۴ میلیارد دلار خبر داد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها