شیوع نگران کننده دیابت در ایران

کد خبر: 1291341

دبیر علمی سی و چهارمین کنگره پزشکان متخصص داخلی ایران نسبت به شیوع نگران کننده دیابت در کشور هشدار داد.

شیوع نگران کننده دیابت در ایران

علیرضا استقامتی، دبیر علمی سی و چهارمین کنگره سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با بیان اینکه، آمارها نشان می‌دهد شیوع ابتلا به دیابت و موارد پیش دیابت در کشور به طرز نگران کننده رو به افزایش است، افزود: بر اساس بررسی‌های وزارت بهداشت، بیش از چهارده درصد جمعیت بالای بیست سال کشور؛ یعنی چیزی حدود هفت میلیون نفر ایرانی به دیابت مبتلا هستند. استقامتی گفت: این آمار پنج سال قبل یازده درصد جمعیت کشور بود و این روند رو به افزایش است؛ به گونه‌ای که پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک بیش از ده میلیون نفر مبتلا به این بیماری در کشورداشته باشیم. این متخصص غدد و متابولیسم افزود: اگر نتوانیم جلوی بروز  سونامی دیابت را بگیریم در سالهای آینده هزینه‌های هنگفت مرتبط با بیماری دیابت و عوارض ناشی از آن بر اقتصاد سلامت کشور تحمیل خواهد شد. دبیر علمی سی و چهارمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی گفت: این یک هشدار و زنگ خطر جدی است؛ البته این هشدار را زمانی که در کشور حدود دوتاسه میلیون نفر مبتلا به دیابت داشتیم به مسئولان اعلام کردیم و گفتیم که این آمار به شش تا هفت میلیون نفر خواهد رسید، ولی توجهی نشد!

استقامتی تصریح کرد: جمعیت کشور در حال پیر شدن است و در سنین بالا شیوع این بیماری بیشتر است. براساس آمار حدود پانزده تا بیست درصد جمعیت کشور به عارضه پیش دیابت مبتلا هستند ولی بسیاری از این افراد به دیابت مبتلا خواهند شد و بر آمار مبتلایان افزوده می‌شود! وی افزود: اگر اقدامات مداخله‌ای و پیشگیری‌های لازم در سطح کشور انجام نشود با جمعیت حدود ده میلیون نفری مبتلایان به دیابت روبرو خواهیم شد که با عوارض ناشی از بیماری بر ارگان‌های مختلف مانند چشم، کلیه، قلب و عروق، مغز و اندام‌ها مواجه خواهیم شد که رسیدگی به آن هزینه‌ها و مشکلات خاص خود را دارد. استقامتی گفت: سیل خروشان ابتلا به دیابت را باید پیش بینی کرد، اقدامات لازم را باید در نظر گرفت و چگونگی پیشگیری از آن را باید آموزش داد؛ هیچ نقطه ای از دنیا نتوانسته به کنترل قطعی بیماری دیابت دست یابد ولی می‌توان روند آن را کند و یا ثابت کرد تا از بروز هزینه‌های جبران ناپذیر در آینده کاست.عضو هیات مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: تلاش همه جانبه، عظم ملی، مشارکت عمومی، تقویت آموزشها و نکات پیشگیرانه باید جدی تر دنبال شود. مردم باید آگاه شوند و پزشکان نیز آموزش ببینند تا با یک برنامه ریزی کلان ، گسترش و شیوع روز افزون ابتلا به دیابت مهار شود وگرنه نسل‌های بعدی با مشکلات عدیده مواجه خواهند شد.

استقامتی یادآور شد: کاهش وزن و مقابله با چاقی نقش بسیار مهم و جدی در کنترل دیابت و حتی درمان مناسب آن دارد. وی گفت: امروزه اعتقاد بر این است که اگر روی موضوع کنترل وزن با هدف کاهش بیش از ده تا بیست درصد کل وزن فرد تمرکز شود نتایج بسیار خوبی خواهیم دید؛ حتی می‌توان بیمار مبتلا به دیابت را به زندگی عادی و طبیعی بازگرداند و یا موجب کاهش چشمگیر قند خون وی شد. چیزی که الان در دنیا روی آن تمرکز می‌شود استفاده از نسل جدید داروها برای کاهش وزن و کنترل همزمان قند خون است.دبیر علمی سی و چهارمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: موضوع چاقی و دیابت که ارتباط نزدیکی با هم دارند؛ به همین خاطر عارضه چاقی و دیابت در دنیا با عنوان "دیابزیتی" شناخته می‌شود. استقامتی گفت:دقت نظر به کاهش وزن به عنوان یک عامل اصلی و کلیدی است، نه عامل فرعی ؛ توجه به کاهش وزن، رژیم غذایی و داروی مناسب سه  اصل مهم در کنترل دیابت است اما امروزه اعتقاد جدی بر آن است که اگر بتوانیم وزن فرد را تا بیست درصد کاهش دهیم، میتوان به بهبود وضعیت دیابت و درمان آن کمک جدی کرد.

این متخصص غدد و متابولیسم افزود: درمان چاقی کار ساده‌ای نیست. اینکه فقط  بگوییم کاهش وزن ضروری است، کافی نیست بلکه باید شرایط لازم نیز وجود داشته باشد. باید شرایط اقتصادی بگونه ای مدیریت بشود که افراد توانایی و فرصت ورزش کردن داشته باشند. استاد دانشگاه علوم پزشکی افزود: وقتی یک فرد دو شیفت کار می‌کند دیگر توانایی برای ورزش کردن ندارد. باید امکان ورزش و رژیم غذایی سالم برقرار باشد؛ خوردن فست فود برای سیر شدن فقط با توصیه‌های آرمانی و کلامی اصلاح نمی‌شود. باید امکانات و زیر ساختها جهت ورزش و رژیم غذایی مناسب محیا شود. این متخصص غدد، افزود: داروهای خوراکی متنوعی از قدیم وجود داشته و استفاده می‌شود، داروهای جدیدی نیز برای درمان دیابت عرضه شده اما آنچه بسیار حائز اهمیت است و امروزه خیلی تاکید می‌شود، نقش کنترل وزن در مراقبت فرد دیابتی است که متاسفانه اغلب افراد از این موضوع به سادگی می‌گذرند./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها