خبر مهم برای مشمولان یارانه معیشتی | واریزی یارانه معیشتی در آخر هفته با افزایش 30 درصدی | یارانه معیشتی خانوار 5 نفره چقدر شد؟

کد خبر: 1289622

با افزایش ۳۰ درصدی مستمری خانوارهای یک نفره تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ماهیانه ۹۹۳ هزار و ۷۲۰ تومان، دو نفره یک میلیون و ۴۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان، سه نفره یک میلیون و ۹۸۷ هزار و ۴۴۰ تومان، چهار نفره دو میلیون و ۵۵۵ هزار و ۲۸۰ تومان و خانواده پنج نفره و بالاتر سه میلیون و ۱۲۳ هزار و ۱۲۰ تومان دریافت خواهند کرد.

خبر مهم برای مشمولان یارانه معیشتی | واریزی یارانه معیشتی در آخر هفته با افزایش 30 درصدی | یارانه معیشتی خانوار 5 نفره چقدر شد؟

رشد مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد در سال جاری صرف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، مستمری‌بگیران و نیروهای مسلح می‌شود و بر این اساس مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی از این رشد مالیاتی بهره‌مند شدند.

به گزارش ایسنا، فروردین ماه امسال محل از افزایش مالیات ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد حدود ۴۴۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی جدید ایجاد شد. سال گذشته دولت و مجلس با هدف حرکت به سمت دریافت مالیات بیشتر از پرمصرف‌ها و ثروتمندان، مالیات بر ارزش افزوده را در برنامه بودجه ۱۴۰۳ از ۹ درصد به ۱۰ درصد افزایش دادند.

این طرح ابتدا واکنش‌هایی را در پی داشت و با مخالفت مجلس نیز همراه شد. اما با توصیه‌های کارشناسی و بررسی‌های بیشتر، بهارستان‌نشینان با آن موافقت کردند.

کارشناسان معتقدند برای بهبود رفاه عمومی و تامین مخارج کشور باید منابع پایدار ایجاد شود. افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده فشار چندانی به مردم عادی وارد نمی‌کند بلکه مشمول ثروتمندان و پرمصرف‌های جامعه می‌شود.

کشورهای توسعه یافته به این سمت حرکت کرده‌اند تا از کسانی که پرمصرف و ثروتمند هستند مالیات بیشتری دریافت کنند. در مقابل، بسیاری از کالاها و خدماتی که عموم مردم از آن استفاده می‌کنند معاف از مالیات بر ارزش افزوده است.

دولت سیزدهم در لایحه بودجه ۱۴۰۳ پیشنهاد افزایش مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد را داد که مجلس شورای اسلامی با آن موافقت کرد.

این مابه‌التفاوت صرف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، مستمری‌بگیران و نیروهای مسلح شود. بر این اساس، اقشار متوسط و پایین جامعه از رشد درآمدی برخوردار می‌شوند که می‌تواند به بهبود وضعیت معیشتی آنها منجر شود.

در سال جاری حداقل حقوق مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی با افزایش ۳۰ درصد از ۷۶۴ هزار تومان به ۹۹۳ هزار تومان افزایش یافت. این در حالی است که میزان رشد حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد بود. با افزایش ۳۰ درصدی مستمری خانوارهای یک نفره تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ماهیانه ۹۹۳ هزار و ۷۲۰ تومان، دو نفره یک میلیون و ۴۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان، سه نفره یک میلیون و ۹۸۷ هزار و ۴۴۰ تومان، چهار نفره دو میلیون و ۵۵۵ هزار و ۲۸۰ تومان و خانواده پنج نفره و بالاتر سه میلیون و ۱۲۳ هزار و ۱۲۰ تومان دریافت خواهند کرد.

از طرف دیگر مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده، تمامی محصولات کشاورزی فرآوری نشده، دام زنده و خوراک آن، شیر، ماست، پنیر، انواع گوشت، برنج، سویا، انواع روغن و شیرخشک و انواع کتاب و چاپ از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است. همچنین کلیه خدمات درمانی و تشخیصی نیز از این مالیات معاف خواهد بود. مالیات طلافروشان در سال جاری، بدون تغییر همچنان ۹ درصد خواهد بود. مالیات کالاهای اساسی نیز یک درصد است.

طبق آخرین آمار سازمان امور مالیاتی، وصولی‌های مالیاتی فروردین ماه ۱۴۰۳ از محل مالیات ارزش افزوده ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با ۲۰ هزار میلیارد تومان سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته است. علت این کاهش، با وجود افزایش یک درصدی این نوع مالیات مشخص نشده است.

البته سازمان امور مالیاتی، چند روز قبل اعلام کرد فروردین ماه امسال از محل یک درصد افزایش مالیات ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد حدود ۴۴۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی جدید ایجاد شده است.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها