به‌روز شده در: ۰۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۱۸۳۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۳
تعداد نظرات: ۹۴ نظر
اظهارات افروغ به هر دلیلی مورد انتقاد برخی افراد و رسانه ها قرار گرفت که البته طبیعی بود. اما در مواردی نیز این نقد ها جای خود را به واکنش های تند و عصبی و غیرمنصفانه داد که فارغ از ماجرای افروغ، رویه شدن چنین برخورد هائی نگران کننده است. انتقادها به حدی رسید که در گوشه و کنار برخی از تجمعات اعتراضی در مقابل درب این سازمان و آن نهاد و این خانه و آن مجلس خبر می دادند.
جهان: عماد افروغ جامعه شناس و نماینده مجلس هفتم، دوشنبه شب مهمان برنامه پارک ملت در شبکه اول سیمای ملی بود.افروغ در این برنامه به نکاتی درباره وضعیت نقد و انتقاد در جامعه، میزان نظارت پذیری حاکمیت، شرایط روشنفکری در کشور، نقش نظارتی حوزه های علمیه، حضور افراد موضوع شناس در مجلس خبرگان و اولویت حقیقت بر مصلحت و مواردی از این دست پرداخت.

اظهارات افروغ به هر دلیلی مورد انتقاد برخی افراد و رسانه ها قرار گرفت که البته طبیعی بود. اما در مواردی نیز این نقد ها جای خود را به واکنش های تند و عصبی و غیرمنصفانه داد که فارغ از ماجرای افروغ، رویه شدن چنین برخورد هائی نگران کننده است. انتقادها به حدی رسید که در گوشه و کنار برخی از تجمعات اعتراضی در مقابل درب این سازمان و آن نهاد و این خانه و آن مجلس خبر می دادند.

آنچه گذشت نیازمند چند نکته قابل تذکر دارد.

۱- عماد افروغ سابقه روشنی دارد. جامعه شناسی که سالها در حوزه تئوری پردازی و نقد سیاست بدور از هرگونه مصلحت سنجی های معطوف به قدرت، فعال بوده است و از این حیث از مردان نشان دار و مرجع جریانات دانشجوئی و گروه های عدالتخواه و رسانه های متدین و مذهبی بوده است.

افروغ جامعه شناس و سیاست شناس و متفکری است که با نظام فکری روشن و منسجم در حوزه های مختلف، ضمن تاکید بر فقه اسلامی و جامعه مبتنی بر ولایت فقیه و مدل های بومی، علیه اسلامی سازی سرمایه داری، ماکیاولیسم مذهبی، کاسبان و دلالان سیاسی، مصلحت اندیشان قدرت طلب، هذیان گوئی مرتجعین و ویژه خواری خناسان نوشته و مصاحبه کرده وسخنها گفته است.

سابقه عدالتخواهی و مبارزاتی افروغ در دوره های مختلف کاملا روشن است. در دوران اصلاحات که برخی مدعیان امروز بیشترین افتخارشان بولتن نویسی در اتاق های زیر شیروانی است، افروغ در میانه میدان بوده است. عملکردش در ایام فتنه روشن است و مصاحبه های روشنگرانه وی با رسانه ها موجود است. وی جز اولین کسانی بود که ماهیت منافقانه جریان انحرافی متصل به قدرت را شناخت و معرفی کرد و هشدار داد که این جریان روزی در مقابل ولایت فقیه نیز خواهد ایستاد که ایستاد. هشدار افروغ از این رخنه انحرافی زمانی بود که برخی برای یاری رساندن به این جریان از هم سبقت می گرفتند و بر این خوش خدمتی شان می بالیدند.

این سابقه روشن و درخشان حضور وی در عرصه های سیاسی به معنای عاری از خطا و اشکال بودن نیست. سخنان روز دوشنبه اش نیز قابل نقد و بررسی است که تاکید افروغ نیز بر شکل گیری همین فضای روشنگرانه و انتقادی است. اما باید میان نقد وبی انصافی و فحاشی و عقده گشائی فرق قائل شد.

۲- سخنان دوشنبه شب افروغ فارغ از هر گونه ارزیابی، یک اظهار نظر است. نظراتی که بارها نیز از سوی او و دیگر کارشناسان سیاسی و فرهنگی و فقهی و غیره گفته شده است. اینکه چه میزان از این سخنان درست و چه بخشی قابل نقد است بماند برای اهلش. مهم این است که نظر متفاوت شنیدن را باید تمرین کرد. این همان چیزی است که رهبر انقلاب بارها در دیدار با دانشجویان و فعالان و متولیان فرهنگی درخواست کرده است. کسانی که با تنگ نظری اجازه طرح نظرات جدید و متفاوت را حتی به دوستداران انقلاب نمی دهند، بزرگترین مانع راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی در کشور هستند. اظهارات افروغ مانند هر اظهارنظر دیگری می تواند مورد نقد عالمانه قرار گیرد. و البته نقد سازنده و دلسوزانه، بدور از تنگ نظری و هیاهو و سرو صدا و یقه دریدن است.

برخی آگاهانه یا نابخردانه چنان فضای نقد و انتقاد را آلوده و استرس زا کرده اند که هر کس بخواهد قلمی زند و سخنی گوید مجبور است اول بر قانون اساسی و محتوای آن قسم بخورد و از سابقه انقلابی خود بگوید تا نکند باعث سوء تفاهم شود.

۳- اینکه صداو سیما سراغ طرح چنین موضوعاتی می رود حتما قابل تقدیراست . از این حیث باید به رسانه ملی دست مریزاد گفت. اما انتخاب برنامه مناسب برای طرح چنین موضوعاتی بسیار با اهمیت است. جای طرح این مسائل حتما در پارک ملت نیست.رسانه ملی می توانست در برنامه ای مرتبط و با حضور دیدگاه های متفاوت، موثرتر عمل کند. چه آنکه شب گذشته نیز از استاد واعظی دعوت کرد  تا از ولایت فقیه و حکومت اسلامی بگوید که حکم این نیز همان است.

۴- جریان افراطی و سطحی وجود دارد که زیست سیاسی خود را در تخریب و حذف دیگران می بیند. این جریان که ناکارامدی تحلیلی و علمی و اجرائی خود را پشت "داد و فریاد و هیاهو" پنهان کرده است تلاش می کند همه نیروهای انقلاب را به هر بهانه ای ضد انقلاب و ضد ولایت فقیه و فتنه گر و غیره معرفی کند. رد پای این جریان را می توان در همه تندروی و افراط گری های ماههای گذشته که بارها نیز از سوی دلسوزان نظام مورد انتقاد قرار گرفته است مشاهده کرد. طبیعی است که برای این گروه حرف و متن و نظریه و غیره مهم نیست. غرض بهانه ای برای حذف آدم ها است. این جریان اگر بهانه ای برای حذف گروه های مقابل خود پیدا نکند به جان دوستانش می افتد. و صد البته در این بین جوانان هوشیاری وجود دارند که گوش به فرمان ولی شان، نه اهل تند روی اند و نه مماشات.
شماره پیامک: ۳۰۰۰۷۰۸۷
نظرات کاربران
غیر قابل انتشار: ۷۰
انتشار یافته: ۹۴
فرزين
|
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
92
20
با نظرشما موافقم.هرچندپشت پرده اين اعتراضات مملوازمنافع حزبي وفردي است اما بسياري از جهت نا آگاهي سروصدا مي كنند .مثل مردممعترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوري كه نا آگاهانه توسط نامحرمان سازماندهي ميشدند
ناشناس
|
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
418
59
واي اگر خامنه اي حكم جهادم دهد ...
پاسخ ها
یاغی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
چی میشه حال ایشان حکم دهند
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
بیشن بینیم با
سورنا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
عزیزم ایشان حکم جهاد دادن فرمودند تا اطلاع ثانوی جهاد جهاد علمی است. بفرماید برای جهاد علمی چه کاری انجام دادید؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
چه ربطی داره
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
مرگ بر ضد ولایت فقه
احمد
|
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
32
174
بنده خدا باید آماده یاشه که از فردا حمله می کنن به خونه اش وشعارمی نویسن وتو خونه سنگسارش می کنن چرا ما طاقت هیچ انتقادی روحتی از دلسوزان ولایی نطام نداریم
پاسخ ها
عبدالله خدابنده
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
ایشون انتقاد کردند یا زیر آب زدند؟؟!! اونهایی که داعیه آزادی بیان رو مثلا دارند اجازه نمی دهند حتی حرفی از هلوکاست و موارد مشابه زده شود، زیر سوال بردن که جای خود دارد
وحيد
|
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
42
12
آقا دمت گرم...سايتتوني نظيره..............
علی
|
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
41
60
حرف آقا هم همینه که فضای نقد در کشور باز بشه نمیدونم چرا بعضی ها کاسه داغ تر از آش شدن مطمئنم خود مقام معظم رهبری از این حرف آقای افروغ استقبال میکنن.
ناشناس
|
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
19
35
من برنامه اون شب پارك ملت رو نديدم ولي ميدونين چيه براي آدمهايي مثل آقاي افروغ اين صحبتها فايده داره و بايد يه فكري براش بكنن نه اينكه اين مطالب رو تو يه برنامه پر بيننده تلويزيوني كه همه جور آدمي ميبيننش و درك سياسي هم ندارن و با اين حرفها فقط به فكر خراب كاري و ملاك قرار دادن صحبتهاي ايشون بر ميان البته من حرفهاي آقاي افروغ رو تائيد نميكنم بايد تو برنامه اي صحبت ميكرد كه كسي بود بتونه در جواب صحبتهاش چيزي ميگفت تا برنامه يه طرفه نبود
ناشناس
|
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
36
21
اگر مشایی از دست این حرف ها می زد، تا حالا هفت کفنم پوسونده بود. اعدلو، هو اقرب لتقوی.
پاسخ ها
آشنا
| SWITZERLAND |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
سلام. این چه عادتیه پیدا کردیم؟ چرا قیم مردم شدیم و همش میخوایم مردم منحرف نشن؟ چرا مردم رو بی شعور و ساده فرض می کنید و میگید نباید این حرفا برای مردم زده بشه؟ جون ممکنه چنین بشن و چنان بشن؟ آقا همین مردم انقلاب کردن. همینا برای دفاع از مملکت جنگیدن و خون و جوون دادن . حالا نمی فهمن؟ روزی که اینا در اوج قدرت طاغوت در فشار و رعب و سانسور، ندای امام رو شنیدن و ریختن تو خیابون فهمیده بودن حالا با این همه دار دار دور دور از 7 کانال تلویزیون و روزنامه و ..... اونوقت نمی فهمند و گول می خورن؟ من متاسفم برای بعضیا که خودشونو بالاتر از ملت میدونن و بجای اونا فکر می کنند و بجای اونا تصمیم میگیرن. مردم ما مردم نجیبی هستند بخدا ... خیلی نجیبند .. خیلی صبورند و خیلی فهمیده... هرکس فکر می کنه ملت نمی فهمه و شمّ سیاسی نداره و بعضی حرفا از رسانه عمومی خوب نیست به گوش مردم برسه باید خجالت بکشن چون منتخب همین مردم به زعم شما نادان هستند. اگر مردم شعور سیاسی ندارند پس سیاسیون بی شعور هم انتخاب خواهند کرد. وای بر شما که چاقویی تیز می کنید که اول ریشه خودتونو می زنه. من فکر می کنم مقام رهبری از این دفاع جاهلانه بعضیها دلش به درد میاد از این که دوستان نادان باعث بدنامیش میشن و دشمنان دانا از این ندانی دوستان سوء استفاده می کنند . متاسفم
آشنا
| SWITZERLAND |
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
اگر مادری رفتار نابجایی از فرزندش ببینه اولویت با مادر دلسوزه تا تو گوش بچه اش بزنه و ادبش کنه. چرا از نقد دوستان عالم کشورمون می ترسیم اونوقت میدون رو به دشمنان میدیم بعد هم چون دشمنه داره علیه مون حرف میزنه به بهانه این که طرف دشمنه، نقد را جدی نمی گیریم. اونوقت خودی هم که گوشزد می کنه حذفش می کنیم. وافریادا از روزی که نقد پذیری مونو از دست بدیم دیگه همه زشتیهامون در نظرمون زیبا جلوه می کنه و اونی میشه که در نظر خلفای اموی شد!! پناه می برم به خدا
احمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
آشنای عزیز حرف دل منو زدید ممنون
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
الا به ذکرالله تدمعن القلوب
دکترحاتمی
|
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
21
94
آقایان دکترافروغ؛مطهری؛سردارعلائی ازسرمایه های نظام هستندونقدآنهابنفع نظام است.اگردرداخل کشورنقدباشدتعدادبینندگان ماهواره هاکم می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
شما اصلا می دونی نقد یعنی چی و سرمایه یعنی کی؟!
مرتضي
|
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
9
53
خرما خورده منع رطب نمي كند ، مگر شما به سهم خودتان نقد پذيريد ، چند در صد از نظرات مخالف خود را درج مي كنيد. چرا هميشه مرگ براي همسايه خوبه؟؟ وقتي سياست كلي مملكت عدم پذيرش انتقاد ، پذيرش كه نه ، حتي شنيدن انتقاده ، از بقيه كه ممكن عوام هم باشند ، انتظاري بيش ازين نمي رود. نمونه اش همين نظر
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
سیاست کلی مملکت یعنی رهبر مملکت. چیکار باید بکنن تا بهتون ثابت بشه از نقد حمایت میکنن؟!
ناشناس
|
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
15
32
مگر طرح کرسی های نظریه پردازی و راه انداختن فضای نقد در کشور از بیانات خود مقام معظم رهبری نیست؟ پس چرا تا هر کس حرفی می زند تکفیرش میکنند؟ این تکفیر کردنها خودش مخالف بیانات آقا نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
کرسی نظریه پردازی جا دارد عزیز من. منبر رو وسط پارک بچه ها که نمی زارن
تذکر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
این آقای ناشناس اصلا معلومه برنامه رو ندیده و اصلا نمی دونه بحث سر چیه و اون وقت نظر میده!!
این بنده خدا، ناشناس فکر کرده آقای افروغ توی پارک سخنرانی میکرده،!! ناشناس جان پارک ملت اسم یه برنامه ی تلویزیونیه!!!
سوتی دادی اساسی!!!
ناشناس
|
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
10
21
مجري محترم برنامه پارك ملت در چه زمينه هائي تخصص دارند كه در هرموضوعي اعم از فرهنگي ، مذهبي ،سياسي ،اقتصادي ، اجتماعي و ... برنامه اجرا ميكنند ؟ بايد منتظر برنامه هائي از اين قبيل بود
زهرا
|
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
43
19
من نمیدونم چرا ملت انقدرهولن بابا مقام رهبری از این انتقادا استقابل می کنن.بابا خود ایشون خاستاره گفتگوهای آزاد اندیشی هسن انقدر جو رو متشنج نکنید .دلم واسه مقام رهبری میسوزه حواریون در واقع خاهان خودشونن.
پاسخ ها
سعید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
دلت واسه زندانیا و ملت بدبخت بسوزه. واسه دلار 2000 تومنی و سکه 800 تومنی! نه واسه خلیفه!
ناشناس
| UNITED STATES |
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
خانم زهرا خواستار نه خاستار و خواهان نه خاهان .و هول اند . هستند دم اموزش و پرورش کلی گرم در دو خط 5 غلط املائی و دستوری با این معلم ها باید کاری کرد خیانت است به فرزندان ایران
ناشناس
|
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
9
45
جناب دکتر حاتمی ببخشیدااااااااااا
نقد یا حذف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مطهری که حذف شد ، به سردار علایی هم در حد اعلا بی احترامی شد ، در جواب دکتر افروغ هم موج اسمس که مرگ بر ضد ولایت فقیه رو به فلان شماره بفرستید .... دیگه می شه دوتا از منافع رو بفرمائید ؟؟؟؟؟؟؟؟

البته من که می دونم از نظر امثال شما برخوردهایی که با سردار علائی شده ، بی احترامی نیست ... خب هر کس به خودش نگاه می کنه دیگه ......... چه ها که بر سر فرهنگ و شعور این مملکت نیاوردین ... چهار تا جوون نیمچه دانشجوی افراطی حتی به خودشون اجازه می دن به مراجع تقلید هم خط بدن ..!!!!!

متاسفم!!!! وقتی احساسی رای می دیم همینه دیگه ...
ahmad ali
|
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
76
18
مرگ بر ضد ولایت فقیه
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
این جمله هم عماد افروغ تو مصاحبه اش گفت ولی گفت دوستان نادان بیشتر به ولایت فقیه ضربه می زنند تا دشمنان دانا
ناشناس
|
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
1
38
مگه شما حرف از آزادی بیان نزدید! پس چرا من چند بار پیام دادم ولی یکبار هم نمایش ندادید !!!!
فرشید
|
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
50
19
آقایان و خانمها خواهشا جو را انقدر متشنج نکنید...........بابا مقام معظم رهبری خودشون از این جور انتقادها استقبال میکنن...........
فرشید
|
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
72
5
تو انقلاب ایران به اندازه کافی مردم خون دل خوردن و زحمت کشیدن و شهید دادن.حالا مملکتمون داره بهتر و بهتر میشه زیر سایه مقام معظم رهبری .........خواهشا آقا رو ناراحت نکنید.........
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
میشه بگین کجا بهتر شده؟
ناشناس
|
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
39
7
مرگ بر ضدولایت فقیه
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
چه ربطی داره که پالخت می آی وارد بحث می شی
کیانوش
|
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
1
10
چرااینقدر به جون هم میپریم چی گیرمون اومده بابا یکی نظری داده باید بادلیل ومنطق باهاش بحث کرد و راست ودروغشو اثبات كرد.
ناشناس
|
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
3
37
خداوندا دکتر افروغ را در این وادی تنها مگذار
عبدالله
|
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
3
3
ای کاش بعد یه جریان اونایی که آگاهی و علم دارن به روشنگری مبانی ولایت فقیه اقدام می کردن تا فورا ...
ناشناس
|
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
37
3
افروغ اندازه فهمش حرف بزنه
داداش کوچیکه ی تو...
|
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
12
8
ای مردم مسلمان لطفا کمی تحمل شنیدن حرف طرف مقابلتونو داشته باشید....فضای تکفیر کردن آنی مورد رضایت حضرت آقا نیست ....
مریم
|
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
2
19
آفرین به شجاعت دل و بیانتون کاش همه میتونستند حرف دلشون بیان کنند
hasan
|
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
2
6
مشکل اینه که هیچ چیزی سر جاش نیست نه جای ائن بحث ها پارک ملته نه جای مجری تو اونجا این انتقاد ها سر جاش نیست
محمد
|
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
1
5
از مطلب خوبتون ممنونم
علیرضا محمدی
|
|
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
73
5
سلام اقای افروغ:
1.گویا شماکرسی های نقدونظریه پردازی راباپارک ملت اشتباه گرفته اید؟
2.ادبیات روشنفکری رابا ادبیات مردم فهم؟
3.شما به عنوان یک موضوع شناس باید بدانید که اجرای اصل44 مانند تکانن دادن لوستر بزرگ اقتصاد است و نیاز به فکر وزمان دارد؟تاکنون چند نظرجامع اقتصادی مبتنی بر را ارایه کرده اید؟
4.شما استقلال حوزه ها را زیر سوال بردید اما دلیلی قانع کننده برای ان نیاوردید.
5.اقای افروغ این حق را که شما برای عالمان دینی برای پرسش از رهبری قایل هستید پیش تر حق سوال رهبری است و شما که عالم به تنها راه اداره جامعه ما هستید ازطریق فقه برای عملیاتی شدن این امر در دوران نماینگی و در غیر ان (روشنفکری)چه قدر همت گذارده اید؟در ثانی اگر شما مطالبه حضور فقه سیاسی را در همه امور حکومت با وجود فقر علمی حوزه ها میدانید ما نیز باید ادعا کنیم که روشنفکران جامعه ما که برای ما نسخه می پیچند نیز فقیه باشد؟
6.در ثانی میتوان گفت که روشنفکری که تفقه در دین نداشته باشد میتواند برای مقبولیت و مشروعیت حکومت نسخه بپیچد اما شما این کار را میکنید.
7.در پایان نظرات سلبی خوبی بود اما جایش در کرسی ها بود اما نظرات ایجابی شفافی نبود نمیگویم دعوت به انارشیست و انقلاب؟خواهشمندم خود را به فقه جواهری مبتنی بر زمان و مکان نزدیک کنید و تاریخ تشیع را در دوران صفویه و فقر فقه الاجتماع مرو ر که العالم یکفی بالاشاره.
امینی
|
|
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
0
8
همه درست میگیم ولی بلدیم برای دیگران بگیم انتقاد به دیگران خوبه نه به ما
یک روحانی جوان
|
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
23
4
آزادی بیان هم حد و مرزی داره، آقای افروغ یادش رفته که داره تو کشوری زندگی می کنه که حکومتش ولایت فقیهه. آیا ولی فقیه رو کسی غیر از فقها میتونه انتخاب کنه که ایشون میگه چرامجلس خبرگان همه روحانی هستن؟
خب پس ما هم مدعی میشیم چرا تو انتخابات نظام پزشکی یا نظام مهندسی از روحانیون استفاده نمی کنن ؟
در ضمن در مورد حذف یا عزل رهبر جامعه اگه قرار بود با انتقاد و استیضاح هر فرد رهبر اون جامعه خود به خود عزل بشه که سنگ رو سنگ بند نمیشد..!!
عباس امید وار
|
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
4
18
متاسفانه خیلی دیر شده است
یک دانشجو
|
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
18
7
آقای افروغ باید در برنامه ای حاضر میشدند که واقعا کرسی آزاد اندیشی باشه نه در برنامه پارک ملت که فقط خودشون نظر بدهند و هیچ طرف مقابلی برای بحث وانتقاد متقابل نباشد .(شاید حرفهای درستی زده باشند ولی مخاطبان آن برنامه اصل مطلب را درنمی یابند وبه دنبال تخریب شخصیت ها میروند.)
ناشناس
|
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
1
37
در اين جمع اگر خدا را ديديد سلام ماراهم برسانيد...
روح الله
|
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
10
8
کرسی های نظریه پردازی با طرح حرفهای غیر کارشناسانه در رسانه ملی زمین تا آسمان فرق دارد زرنگ باش
ناشناس
|
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
56
11
درتوهین آمیز بودن نامه آقای افروغ همین بس که می گوید من گفت وگوی خود راباغسل شهادت دراختیار رسانه ها قرار می دهم »منظور او ازاین سخن آن است که درایران کسی حق حرف زدن ندارد وهرکس حرف بزند او را می کشند وچون آنها باطل هستند ومن حق پس من شهید می شوم واین یعنی توهین به تمام ایران (حیدری)
پاسخ ها
یا مهدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
جانا سخن از زبان ما میگویی......
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
شما از طرف همه حرف نزن برادر
علی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
مگر تردیدی در فضای خود سانسوری دارید؟
ناشناس
|
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
3
5
من اون روز برنامه پارک ملت رو دیدم و بعدش تموم شد
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
افرين
حامی انقلاب
|
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
21
9
این اقا فرشید و علی اقا چی میگن باز. اگه اقا به خاطر جو سیاسی و مصلحت نظام نبود میدونست چی بگه. مرگ بر ضد ولایت فقیه
حامی انقلاب
|
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
18
6
این اقا فرشید و علی اقا چی میگن باز. اگه اقا به خاطر جو سیاسی و مصلحت نظام نبود میدونست چی بگه. مرگ بر ضد ولایت فقیه
مسعود- ك
|
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
41
9
حالاآقاي افروغ شما همه چيز و نقد و درست كرديد فقط مونده بود ولايت!اگه راست مي گي ازسران فتنه بحث و نقد انجام بده!.ازفائزه و مهدي هاشمي نقد كن ! ازعملكرد دولت خاتمي و اطرافيانش بگو وپولهاي كه معلوم نشد چه كردند
پاسخ ها
سهیل
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
شما که میدونی بگو 3000000000000تومان چه شد!؟
ناشناس
|
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
9
79
با این کارهایی که با اقای علایی و افروغ شد اون اندک امیدی هم که برای انتقاد سازنده وجود داشت از بین رفت!!!واقعا تاسف اوره!!!!!
یا مهدی
|
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
25
11
حرف حق تلخه، جناب افروغ خدمت کردی به انقلاب،حامی ولایتی،هر کاری کردی دمتم گرم ولی دلیل نمیشه الان هر چی دوست داری بگی! راست میگی بیا تو یه برنامه زنده دیگه با مخالفین عقایدت بحث کن چرا نا غافل دست مجری برنامه رو میذاری تو حنا!!!
شما که دیگه غسل شهادت هم کردی!!! ترس نداره که بیا از هویتت دفاع کن....مگه از امام نگرفتیش؟!!!
مردم! مگه امام نگفت ملاک حال افراده؟؟؟ هر کی هر کاری کرده واسه خدا بوده و وظیفه!!! وگرنه طلحه و زبیر هم خدمت زیادی کردند....

ممکنه این نظر هم مثل قبلی منتشر نشه میدونین چرا؟ چون حرف حق تلخه!!!
ناشناس
|
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
2
21
خود آقای افروغ گفتند که روشنگری برای مردم هزینه دارد کمااینکه پیامبران هم هزینه دادند امام حسین هم هزینه دادند و ...
ناشناس
|
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
20
5
مقام معظم رهبری بارها خواستار نقد خود از سوی مردم و مسووولان شده اند
پاسخ ها
علی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
ولی بدان سیاست اعمالی با سیاست اعلامی متفاوت است.
سعید
|
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
4
8
در فضایی اینگونه مباحث قابل طرح است که دو حریف هم وزن حضور داشته باشند نه اینکه یک نفر در رینگ خالی سه بر صفر برنده شود .
ناشناس
|
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
0
8
فردا اگر از کسی مینویسی یا نقل قول میکنی لطفا همون چیزی رو که بیان کرده بنویس نه زیاد نه کم
sepid
|
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
26
7
ایشان دقیقا پایه اصلی حکومت اسلامی رو زیر سوال بردند ، چرا خودمونو گول بزنیم نخیر ایشان به صراحت تمام سخنانی راندند که بی شرمانه بود و نشان این بود که گویی مفاهیمی دوباره باید برایشان روشن گردد.انگار ایشان هم باید به سابقه تاریخ نگاهی بیافکنند. با این سخنان و قلم اقای علایی هم که دیگر اوضاع نور علی نور است. واقعا دست این دوستان به اصطلاح انقلابی درد نکند که زمینه را برای دشمن فراهم میکنند.
علی
|
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
1
23
بابا به خدا الان عصر حجر نیست که تا یکی یه انتقادی میکنه یه عده با چوب و چماق بریزن در خونش.بابا اگه منطق دارین جوابش را با منطق در همین رسانه بدهید یا مناظره بگذارید...
بنده خدا
|
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
18
2
عموجان هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد
شنيديد ميگن..... رو چه به......
ناشناس
|
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
4
8
دوستان عزیز تا بحال از شخص خودتون پرسیدید که ولایی بودید یا ضد ولایی و برخی از با عرض معذرت شماها مصلحتی ولایی هسیتید و ابن الوقت(باز هم میگن عده ای کم) پس لطفا به انتقادها گوش دهید که اسلام با بحث کردن و کنکاش زنده است نه با گوش نکردن
ارخا
|
|
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
2
17
چه ملت با حالی داریم...
الان دغدغه فکریشون شده حرفهای عماد و دست دادن اصغر و عکسای جدید فراهانی..:دی:دی:دی
حسن
|
|
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
0
4
فقط متاسفم
ف دهدار
|
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
24
3
ما در دنیا افتخارمان داشتن ولایته از کوچکترین بی احترامی به آن نخواهیم گذشت و جان ناقبلمان در حفظ مقام معظم رهبری سید علی تقدیم میداریم . مرگ بر ضد ولایت وقیه
مجتبی
|
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
0
6
الاعمال بالنیات
ناشناس
|
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
10
5
بله خوب عضویت در حلقه کیان یک سابقه روشن است.

سوال: جای کرسی های آزاد اندیشی کجاست؟ تلویزیون یا دانشگاه؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
جانم تو دانشگاه که نه مجوز می دهند نه بودجه کجای کاری؟!
محسن
|
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
1
7
نمیدانم چه میخواهم بگویم زبانم دردهان باز بستست.............. بادرود. این شعر زبان حال همست...لطفا حرف دلتونو بزید...یا حق..
ناشناس
|
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
2
5
حق با اونه حالا به هر دلیلی این حرفو زده
مهدی
|
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
2
8
دچار بیداری اسلامی شده
احسان
|
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
7
2
الهی العفو. خدایا چرا حاشیه تموم نمیشه
ناشناس
|
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
9
3
اگر یکی که توی حوزه سینما هیچ اطلاعی نداشته باشه بیاد راجع به یک فیلم یک نظری بده همه سینما گران به او اعتراض می کنند که چنین نیست و چنان است خوب آیا هرکس باید بیاید فقیه شود این با عقل ومنطق جور در میاد
مجید
|
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
2
1
هر چه میکشیم ازدست افراط وتفریطهاست، کشوری که ولایت داره باید منتظرنظر نهایی ایشون باشه.
ناشناس
|
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
2
1
به نظر من جدا از درستی یا نادرستی صحبت های آقای افروغ جای چنین بحثهایی در برنامه زاویه شبکه چهار است نه برنامه پارک ملت.
ناشناس
|
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
1
1
به نظر من جدا از درستی یا نادرستی صحبت های آقای افروغ جای چنین بحثهایی در برنامه زاویه شبکه چهار است نه برنامه پارک ملت.
احسان
|
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
6
11
مرگ بر ضد ولایت فقیه
ناشناس
|
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
7
6
مرگ برضدولایت فقیه
ناشناس
|
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
1
1
بابا بی انصاف قبول
اعتراض کنید
شکایت کنید
بحث کنید
دیگه تهش زندانی کنید
آخه نرید دم خونش فحش بدید و چیز بنویسید و اس ام اس بزنید و وجودش رو داغون کنید که
محسن
|
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
5
0
سلام

نقد خوبه، ولی تخریب درست نیست

ضمنا نباید یک نفر رو نشوند(حالا از هر طیفی و با هر اندیشه ای) تا حرف بزنه، چون کسی مقابلش نیست؛ بلکه باید به شکل مناظره برگزار بشه که تاکید امام خامنه ای هم همینه تا این مسائل پیش نیاد

www.hamyary.ir
خودم
|
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
0
2
خیلی مونده تا آدم بشیم.
ناشناس
|
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
4
6
مرگ بر Z ولایت فقیه
امین
|
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
4
23
آقای افروغ حقیقت اسلام رو گفتن.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه های سایت