به‌روز شده در: ۰۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۱۸۵۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۲
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
وقتی از منتقد تنها برنامه سینمایی در تلویزیون به جای ابراز احترام، تبریک و تحسین موفقیت های بیشمار فیلم آقای فرهادی، می شنوم که فیلم فاقد ارزش بوده تنها به دلایل سیاسی مورد تشویق امریکایی ها قرار گرفته و کاندید دو جایزه ی اصلی اسکار شده است، از خود می پرسم که این برنامه چه هدفی از بیان این موضع گیری دارد؟ آیا هدف جریانی که آقای فراستی نمایندگی آن را به عهده گرفته، تخریب و تضعیف سینمای ملی ایران است؟

پارس توریسم: تهمینه میلانی کار گردان مطرح سینمای ایران باانتشار یادداشتی نسبت به اظهار نظر  مسعود فراستی درباره فیلم جدایی نادر ازسیمین واکنش نشان داد.

میلانی که به تازگی در دو جشنواره بین المللی به عنوان داور حضور داشته ودراین جشنواره ها فیلم فرهادی با استقبال هیات داوری مواجه شده در یادداشت خودنوشته است:

با شنیدن نظریات منفی و غرض ورزانه آقای مسعود فراستی در مورد دریافت جایزه ی گلدن گلوب و کاندید شدن فیلم "جدایی نادر از سیمین" در دو رشته ی مهم جشنواره ی اسکار و نسبت دادن این کاندیداتوری به مسائل سیاسی، بدون در نظر گرفتن ارزش فیلم، که در برنامه سینمایی هفت مورخ 90/11/7 مطزح گردید بی شک شما هم همانند من، به این سوال خواهید رسید که آیا این برنامه هدفمند، در جهت تخریب سینمای ملی ایران ساحته می شود؟

دوبار داور فیلم های آقای فرهادی در جشنواره های بین المللی بوده ام. یک بار برای فیلم "درباره الی" در فستیوال بهترین های آسیا و اقیانوسیه در کشور استرالیا در سال 2009 که دو جایزه اصلی جشنواره به فیلم آقای فرهادی تعلق یافت و بار دیگر جشنواره ی بین المللی گوا در هند که آقای فرهادی، امسال با فیلم "جدایی نادر از سیمین" در آن شرکت نموده و جایزه نقدی بهترین کارگردانی را به خانه برد.

در هر دو جشنواره، داورانی از کشورهای مختلفی چون هند، ایران، انگلیس، چین، استرالیا، کره جنوبی و...حضور داشتند و تنها یک داور امریکایی از کشور امریکا در جشنواره گوا حضور داشت، که طبعا نمی توانست به تنهایی جریان ساز باشد.

در هر دو جشنواره پس از نمایش فیلم های آقای فرهادی اکثر اعضای هیئت داوران فیلم را فوق العاده ارزیابی کرده و رضایت خود را از تماشای فیلمی برجسته از ایران را به من که یک داور ایرانی بودم اعلام می داشتند.

به بیان دیگر من به عنوان داوری از کشور ایران زحمتی برای توضیح فیلم و سختی های کار در ایران برای درک بهتر فیلمی از ایران نداشتم. این امر بسادگی بیانگر ارتباط سریع و ساده مخاطبان از فرهنگ های مختلف با فیلم های آقای فرهادی است. بنابر این پذیرش این مسئله که فیلم "جدایی نادر ازسیمین" موفق شده است با گروه های مختلف فکری و منتقدین امریکایی هم ارتباط برقرار کند برای من بسیار ساده و قابل پذیرش است.

به همین دلیل وقتی از منتقد تنها برنامه سینمایی در تلویزیون به جای ابراز احترام، تبریک و تحسین موفقیت های بیشمار فیلم آقای فرهادی، می شنوم که فیلم فاقد ارزش بوده تنها به دلایل سیاسی مورد تشویق امریکایی ها قرار گرفته و کاندید دو جایزه ی اصلی اسکار شده است، از خود می پرسم که این برنامه چه هدفی از بیان این موضع گیری دارد؟ آیا هدف جریانی که آقای فراستی نمایندگی آن را به عهده گرفته، تخریب و تضعیف سینمای ملی ایران است؟

 

شماره پیامک: ۳۰۰۰۶۱۶۳
نظرات کاربران
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱۵
مرتضي
|
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
531
287
هيچي خانم ميلاني ، اينو نگه چي بگه ، از كجا نون بخوره.؟
امید
|
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
306
424
واقعاً تحمل حرف تنها یک منتقد این فیلم اینقدر سخت است؟ بهتر بود خانم میلانی نظرش در مورد آن سایتی که گفته «کاندیدای فیلمنامه را هم به "جدایی" می‌دهیم، برای اینکه در ایران مجوز نداشته است» را هم میگفتند. آیا فیلم تلخ و سیاه نیست؟ آیا پیام فیلم این نیست که ایران جای زندگی نیست و باید به غرب پناه برد؟
ناشناس
|
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
263
100
شما فعلا سکوت خ میلانی ...
حمید
|
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
149
108
چه بی ظرفیت یعنی کسی حق نداره نظرش خلاف نظر شما باشه حاتمی کیا را که به باد ناسزا گرفتید وحسود خواندید نمی دانم آزادی بیان برای این افراد که آن را در بوق و کرنا می کنند چه جایگاهی دارد
mohamad
|
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
221
82
خانم میلانی یه سوال؟ شما از سینمای ملی صحیت میکنید ولی افتخار کارگردان فیلم رو سن گلدن کلوپ و افتخارش به وطنفروشی چیز دیگه این نشون میده ایا شما با این سن و سال اینقدر خام هستین یا ؟؟؟؟
ناشناس
|
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
297
339
خانم ميلاني عزيز از لطف شما سپاسگزاريم كه پاسخ افرادي چون آقاي فراستي را با پشتوانه اطلاعاتي محكم مي‌دهيد.
سيد
|
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
136
44
يك سوال از خانم تهمينه ميلاني:
درسته كه از نظر شما آمريكا مهد آزادي و تمدن و جريان آزاد اطلاعاته ولي آيا يك كارگردان طراز اول در حد مثلا اسپيلبرگ ميتونه اونجا يك فيلم كاملا ايراني( از لحاظ تاييد سياستهاي ايران و برنامه هسته اي ايران) بسازه؟؟؟؟آيا آزاده؟ لطفا جواب بدين منتظر نظرات كاربران محترم هم هستم و سوال دوم:
واقعا بعد انقلاب هيچ فيلمي از لحاظ كيفي و محتوايي در حد جدايي نادر.... ساخته نشده و اگه شده چرا ازش اينقده استقبال نشده؟؟؟
محمد
|
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
58
33
باید اذعان بکنیم هر کس حق دار محترمانه نظر خود را بدهد.
با آنکه با آقای فراستی موافق نیستم ولی لحن تند تهمینه میلانی را هم نمی پسندم
مهدی
|
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
403
348
کدام سینمای ملی؟! همان سینمایی که ارزشش بر عریان شدن هنر پیشگانش در غرب است یا ان سینمایی که ارزشش در تایید دشمنان این اب و خاک است؟!
محمدرضا باراني
|
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
144
78
هر دو فيلمي كه خانم تهمينه ميلاني اسم بردند . فيلم هاي فرهادي با عينك دودي است . توصيه مي كنم اين خانم به جاي دفاع غير حرفه اي و تو جيه كار ضعيف داوران و خود ايشان و كوچلو(اصغر ) فرهادي به واقعيت ضعف و بي خاصييت بودن سينماي ايران كه ايشان و امثالهم منادي آن هستن بيشتر توجه كنند.
ر
|
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
101
180
بنده بعنوان یکی از طرفداران و علاقمندان به سینمای ایران با حرف خانم میلانی کاملا موافقم

این کمال بی انصافی است که فیلم آقای فرهادی را سیاسی دانست و جوایز مرتبط با آن را هم همینطور
برای فراستی متاسفم
اشکان
|
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
130
73
اگر با نقد های جدی سینمای ایران تخریب وتضعیف میشه همون بهتر که این اتفاق بیفته.
من تقریبآ هرهفته برنامه هفت را نگاه می کنم و نقدها وایرادات فراستی را وارد می بینم. این نقدها باعث میشه سینمای ایران رشد کنه.
الهه
|
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
234
142
سلام. من یک فیلم بین حرفه ای نیستم اما عاشق فیلم دیدنم تا جایی که فرصت داشته باشم. به نظرم حرف جناب فراستی درمورد سیاسی بودن جوایز هنری درست بود. حالا شاید درمورد ارزش فیلم جدایی نادر . . . سخت گیری کرده باشن که به نظرم چندقسمتی از 7 را هم که دیدم منتقد سخت گیری اومدن. من فیلم قبلی آقای فرهادی را خیلی بیشتر از جدایی نادر. . . دوست داشتم و به نظرم اومد جدای از هرنگاهی فقط همین را برداشت کنیم که یک دروغ به بهای حرمت و ابروی یک آدم تموم میشه، خودش کافیه. اینکه خانم میلانی گفتند قبلا تو جشنواره ها فیلم های آقای فرهادی تحسین شده نمیتونه نشون دهنده این باشه که جایزه گلدن کلوب سیاسی نبوده. چون به نظرم اگه ناسیونالیستی فکر نکنم، فیلم های ایرانی تنها فیلم هایی هستند تو دنیا که مضامین انسانی ساده را به این زیبایی نشون میدن. با یک مضمون ساده یک فیلم جذاب میسازن(البته منظورم فیلمهای خوبشه و نه همه فیلم ها).این هم که جوایز هنری سیاسیه واقعیتیه که نمیشه ندیده گرفت و ردش کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
وقتی میفرماییداهل فیلم نیستید خواهشن دیگه نظرهم ندهید-باتشکر
صادق
|
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
7
17
گرچه آقای مسعود فراستی را انسانی با سواد و فهیم میدانم ولی از اظهار نظر کاملا" یکسویه ایشان راجع به فیلم جدایی نادر از سیمین متعجب شدم اینکه می گویند این فیلم هیچ گونه ارزش هنری ندارد برایم قابل قبول نیست این همه جایزه در جشنواره های داخلی و خارجی یعنی همه سیاسی کاریه ؟
جشنواره فیلم فجر چطور؟ لابد تمام داورها از قبل توسط سازمان سیا هماهنگ شده اند ؟
به هرحال با قسمتهای زیادی از نظرات این منتقد محترم مخالفم میشد به این فیلم یه کمی لطیف تر و انسانی تر بهش نگاه کرد
نام:
ایمیل:
* نظر: