به‌روز شده در: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰
تعداد نظرات: ۸۴ نظر
سلطان عثمانی،کشورش را اداره می‌‌کرد یا حرمسرایش!؟
پخش سريال سده باشکوه، انتقادات و اعتراضاتي را در کشور ترکيه برانگيخته است. برخي از بينندگان به آن‌چه ارائه تصويري «نامحترمانه»، «شرم‌آور» و «خوش‌گذران» از شخصيت تاريخي سلطان سليمان مي‌خواندند، واکنش نشان دادند. شوراي عالي راديو و تلويزيون ترکيه ادعا کرده که بيش از ۷۰هزار شکايت درباره اين سريال دريافت کرده ‌است . گويا رجب طيب اردوغان، هم نمايش اين سريال را به دليل «بد جلوه دادن تاريخ ترکيه به نسل جوان کشور» محکوم کرده است.

سرویس فرهنگی«فردا»: در ترکیه سریالی ساخته شده است که به زندگی سلیمان قانونی سلطان شهیر عثمانی می پردازد. این سریال که از برخی تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان هم پخش می شود،تصویری از سلطان سلیمان نشان داده است که می توان گفت رویای احیای امپراتوری عثمانی که اردوغان مجدانه در پی آن است را بر باد می دهد. در این سریال سلطان سلیمان بیشتر دلمشغول حرمسرایش است تا کشورداری و مردی خوشگذاران است که بیشتر اوقات خود را در حرمسرا طی می کند. مطلب زیر درباره بازتاب های پخش این سریال در ترکیه است که در تازه ترین شماره «همشهری ماه» به چاپ رسیده است.

در ميان سريالهاي پر طرفداري که از شبکههاي مختلف ترکيه پخش ميشود، اين روزها سريالي که از زندگي سلطان سليمان يكم، مشهورترين سلطان عثماني اقتباس شده است، طرفداران بيشتري دارد. اين سريال در ترکيه با نام «سده باشکوه»پخش ميشود. اما بعد از آنکه شبکههاي تلويزيوني عربي اقدام به خريد آن کردند نام آن را به «حريم سلطان» تغيير دادند و به همين دليل اين سريال با همين نام در ايران شناخته ميشود.

سريال سده با شکوه، زندگي يکي از قدرتمندترين پادشاهان عثماني را بين سالهاي ۱۵۲۰ تا ۱۵۶۶ ميلادي نشان ميدهد که براي گسترش حکومت خود تا کشورهاي اروپايي نيز پيش رفت و توانست دوران فرمانروايي خود را از اين طريق ماندگار کند. اين سريال با الهام از يک موضوع تاريخي، بخشي از زندگي سياسي و اجتماعي سلطان سليمان را نشان ميدهد که گذشته از هزينهاي که براي ساخت دکورها و جلوههاي ويژه آن بهکار رفته، با به تصويرکشيدن زندگي خصوصي يکي از پادشاهان عثماني و رقابتهايي که زنان حرمسرا براي کسب قدرت با يکديگر داشتهاند، با موضوعي تازه در مقايسه با ديگر سريالهاي ترکي، جاي خود را در ميان مردم باز کرده است. فصل اول اين سريال از شبکه تلويزيوني شو تي.وي SHOW TV و فصل دوم آن از شبکه استار تي.وي STAR TV پخش شد. سده باشکوه که درحالحاضر سومين فصل خود را در ترکيه پشت سر ميگذراند، هر هفته روزهاي چهارشنبه ساعت هشت شب از تلويزيون پخش ميشود. البته بيشتر سريالهاي ترکي در همين ساعت پخش ميشوند اما محبوبيت سده باشکوه اکنون به حدي رسيده است که بسياري از جوانان ترجيح ميدهند ساعت هشت شب چهارشنبه خود را به پاي تلويزيون برسانند تا آن را از دست ندهند. البته هستند کساني هم که دوست دارند لذت تماشاي سريال مورد علاقه خود را با ديگران سهيم شوند.

شايد ديدن جماعتي که براي تشويق تيم مورد علاقه خود در جايي مانند کافه و رستوران جمع شده باشند، اصلا غريب نباشد. يکي از مرسومترين اين مراسمها هم همين چند ماه قبل، زمان پخش بازيهاي جام ملتهاي اروپا انجام شد که طرفداران فوتبال در محلهاي عمومي دور هم جمع ميشدند تا احساسات خود را با هم شريک شوند. با اينحال محبوبيت سريالها آنقدر در ترکيه زياد است که وقتي پاي صحبت سريال مورد علاقهشان پيش بيايد، صاحبان يک کافه از شما دعوت ميکنند تا به همراه ديگر مشتريهايشان براي ديدن سريال به آنها بپيونديد. اسرا و مصطفي، صاحبان جوان يک کافه در مرکز آنکارا هستند. وقتي از آنها در مورد سريالهاي ترکي به خصوص سده باشکوه ميپرسيم، لبخند روي لبهايشان مينشيند.

البته ابتدا کمي تعجب ميکنند از اينکه اين سريال در زماني که درحال پخش در ترکيه است، بينندگان ايراني هم دارد اما در نهايت ميگويند، مشتريهاي خارجي ديگري هم داشتهاند که سريالهاي ترکي را تماشا کردهاند و به همين دليل تصميم گرفتهاند سريالهاي پرطرفدار را در زماني که کافه پر از مشتري است، پخش کنند تا به اين وسيله نهتنها خودشان بتوانند برنامه مورد علاقهشان را ببينند بلکه مشتريهايشان را هم از دست ندهند. به همين دليل از ما دعوت ميکنند روز چهارشنبه ساعت هشت شب بارديگر در آنجا حضور داشته باشيم و سريال سده باشکوه را ببينيم. وقتي سريال شروع ميشود، هريک از مشتريها سعي ميکند زاويه ديد خود را براي تماشاي تلويزيون درست تنظيم کند. همهمه و سروصداي فضا به يکباره قطع ميشود و چون بخشي از صندليها در فضاي باز قرار دارند، صداي تلويزيون تا آخرين ميزان بلند ميشود. حتي اگر ماشيني با صداي بلند از خيابان رد شود با اعتراض مشتريها روبهرو ميشود. گاهي زمزمههايي بهوجود ميآيد که با چشم غره بقيه خاموش ميشود. همين که سريال تمام ميشود، سروصدا بارديگر موج ميزند. بيشتر کساني که به اينجا آمدهاند از مشتريان دائمي کافه هستند که برخي به خاطر ديدن همين سريالها به دوستان اسرا و مصطفي تبديل شدهاند. يکي از آنها دختر دانشجويي به نام «عيطير» است.

او که از يکي از شهرهاي مرزي ترکيه براي تحصيل رشته شيمي به آنکارا آمده است، وقتي متوجه ميشود ما دوست داريم اطلاعاتي در مورد سريالهاي ترکي داشته باشيم، سر صحبت را باز ميکند. به گفته او سريالها طرفداران زيادي در ميان مردم دارد که خيلي از آنها جوانان هستند: «من در خوابگاه زندگي ميکنم. وقتي سريال معروفي پخش ميشود، عدهاي در اتاقهايشان و تعدادي هم در لابي خوابگاه به تماشاي آن مشغول ميشوند. در اين زمان معمولا خوابگاه ساکت است و ما همراه دوستانمان در اتاق يکي از بچهها جمع ميشويم تا در مورد آخرين شايعات و حرفهايي که درباره سريال در روزنامهها خواندهايم يا از ديگران شنيدهايم، صحبت کنيم.»

اين درحالي است که در جستوجو براي يافتن آخرين اخبار و ميزان استقبال از اين سريال در اينترنت به اين مطلب رسيديم که پخش سريال سده باشکوه، انتقادات و اعتراضاتي را در کشور ترکيه برانگيخته است. برخي از بينندگان به آنچه ارائه تصويري «نامحترمانه»، «شرمآور» و «خوشگذران» از شخصيت تاريخي سلطان سليمان ميخواندند، واکنش نشان دادند. شوراي عالي راديو و تلويزيون ترکيه ادعا کرده که بيش از ۷۰هزار شکايت درباره اين سريال دريافت کرده است و به شو تي.وي اخطار داده تا به خاطر نمايش نادرست «حريم خصوصي يک شخصيت تاريخي» به صورت عمومي عذرخواهي کند. گويا رجب طيب اردوغان، نخستوزير ترکيه هم نمايش اين سريال را به دليل «بد جلوه دادن تاريخ ترکيه به نسل جوان کشور» محکوم کرده است.

در همين خبرها نقل شده که ميرال اوکاي، نويسنده فيلمنامه نيز گفته است که منتقدان قدري عجله کردهاند زيرا در فصلهاي آينده، معترضان تصويري متفاوت از آنچه تصور کردهاند از اين شخصيت ميبينند.البته اين اولين بار نيست که ضمن پخش يک سريال در ترکيه، واکنشهاي مخالفي وجود داشته است. عيطير درباره واکنش شبکههاي تلويزيوني نسبت به انتقادها ميگويد: «دولت، خيلي موافق تبليغ الگويي که در سريالها نمايش داده ميشود، نيست. چون بيشتر سريالها الگويي از زندگي غربي را نشان ميدهند. با اين همه راديو و تلويزيونهاي ما مستقل هستند و توسط بخش خصوصي اداره ميشوند. به همين دليل دولت نميتواند دخالت زيادي براي جلوگيري از پخش سريالها داشته باشد.»

او ادامه ميدهد: «خيلي از اين سريالها سودهاي مالي فراواني براي صاحبان شبکهها دارند و به همين دليل آنها تمام تلاش خود را ميکنند تا سريال متوقف نشود. شبکهها هم براي جلب رضايت مردم، سريالها را با فرهنگ جامعه خودمان تطبيق ميدهند تا بينندههاي بيشتري داشته باشند.»

اخبار مرتبط:
شماره پیامک: ۳۰۰۰۷۰۸۷
نظرات کاربران
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۸۴
ایرانی
|
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
187
144
واقعا سریال مذخرفیه توهین به شعور وملیت ایرانی وترکیه ای هستش من یه قسمت شو دیدم. بنظرم ادم برای گذران وقت نباید هر سریال مذخرف چه داخلی وچه خارجی رو ببینه
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
نظر شما هم محترم ولی مزخرف از دید شماست و من افراد زیادی را دیدم که تمام قسمتهایش را خیلی با علاقه دنبال می کنند.
در ضمن دوست عزیز مزخرف با ز هست نه ذ ،شما ای کاش کمی مطالعاتتان را...
رضا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
نظر شما هم محترم ولی مزخرف از دید شماست و من افراد زیادی را دیدم که تمام قسمتهایش را خیلی با علاقه دنبال می کنند.
در ضمن دوست عزیز مزخرف با ز هست نه ذ ،شما ای کاش کمی مطالعاتتان را...
اقتصادی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
به نظر وجود غلط املایی در نگارش بیشتر از یک سریال تاریخی میتواند به شعور بیننده و خواننده توهین کند. اصلاح را از خود شروع کنیم.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
مزخرف نه مذخرف!
رضا-سلماس
| SWEDEN |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
مزخرف!!!
حمید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
چطور با دیدن یه قسمت به این نتیجه رسیدی!!!! این سریال داره اتفاقات حرم سرای سلطان عثمانی رو نشونمیده چه توهینی به ایرانی کرده!!!؟؟؟
کوروش
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
جدا از مفاهیم سریال این سریال شکستی برای صدا و سیما می باشد چراکه هر شب مردم را به سمت خود جذب نموده و اجازه نمی دهد حتی برای چند لحظه هم شبکه های داخلی را تماشا کنیم به این می گن تهاجم فرهنگی . سریال ها و فیلم های داخلی آنچنان بی مظمون هستند که به ناچار فکر می کنیم صدا و سیما با اداره آب قرارداد همکاری بسته است و یا آنکه دائما در حال نشان دادن اختلافات داخلی خانواده ها و یا کشت وکشتار است به این جهت جایی برای صدا و سیما در داخل خانه ها وجود ندارد
ایرانی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
از این همه دقت نظر تون در این ارتباط متشکرم امیدوارم در مفاهیم پشت پرده این این سریال ((مذخرف)) هم همینگونه دقت داشته باشید .
دوست عزیز تاریخ این سلطان را بخوانید وجنایاتی که در دوران این اقا نسبت به ایرانی ها شد رو هم بخونید بجای دیدن اراجیف این چنین، کتاب تاریخ بد نیست مطالعه بشه!
دوست عزیز شما که افراد زیادی دیدین که این سریال رو میبینن درست ولی خیلی ها هستند که کانال ناجور نگاه میکنن تعدد بیننده دلیل بر پرمحتوا بودن همیشه نیست .
این شخص همان کسی است که پسر خود بایزید را که به همراه فرزندانش به ایران پناه آورده بودند کشت و حتی به نوه 3ساله خود رحم نکرد!
من هم قبول دارم سریالهای صدا وسیمای خودمان بی محتواست اما میگم وقت خودتونو با این چیزا هدر ندید این نوع سریالها بیشتر مربوط به خاله زنکهاست ودر نهایت چی عاید بیننده میشه ؟ هیچی
در اخر هم عرض میکنم در کیبورد من ذ و ز چسبیده به هم هستند از اینکه اشتباه تایپ شد عظر میخوام. :))
رضا
|
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
15
28
سلام
سریال جالبی است و اخرین قسمت آن دیشب (10آبان) پخش شد و در آخر این قسمت نیز فیروزه عشق دیگر سلطان(ایرانی) توسط همسر سلطان (خرم) در حال اعدام باقی ماندگذشته از حرمسرا که در آن سده در تمام امپراطوری ها رواج داشته و من نیز بمانند بقیه مخالف این امر هستم ولی واقعیتی انکار ناشدنی است و چیز جالبی که در اینجا به چشم می خورد اینکه اردوغان با اینکه قدرت اول کشور است ولی نمی تواند یک سریال را از یک کانال خصوصی کوچک حذف کند
ناشناس
|
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
8
38
موضوع این سریال و هدف آن در خصوص همسر سلطان ( هوررم) میباشد و به همین خاطر زندگی داخل حرم این سلطان زیاد به چشم می آید .
ناشناس
|
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
23
40
آقای ایرانی،اول بروسوادت راتقویت کن تااینهمه غلط املایی وانشایی ننویسی
ناشناس
|
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
19
26
مذخرف يا مزخرف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
4
13
CHERA NABYAD NEGAH KONE ? hamishe ham khob ra byad did ham bad va tahkhis dad
اجيرلو
|
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
112
37
اين سريال نشان ازعظمت اسلام ومكتب ترك است
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
با اسمت خیلی حال کردم...
فرزاد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
مکتب ترک!؟
شاه طهماسب
|
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
14
50
متشکر از تحلیل خوبتان
به نظر من سریال بسیار خوبی است و چهره واقعی عثمانی رو نشان میده.
آذربايجاني
|
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
34
34
آقاي ايراني؟
برونوشتن كلمه مزخرف(مذخرف نوشتي ) نوشتن رايادبگيربعدا ازمليت پارسي دفاع كن
پاسخ ها
ایرانی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
دوست عزیز حد اقل من قومیت رو به وسط نیاوردم . شما اول ایرانی هستی بعد آذربایجانی اگرم فکر کردی ترکهای ترکیه برا شما تره خرد میکنن سخت در اشتباهی .بعد اینکه اصلا دفاع از ملیت اصلا نبوده شما طبق معمول مفاهیم رو سروته متوجه میشی!!
مستقل
|
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
37
50
تنها سریالی که مرا مجذوب خودش کرده همین سریاله.واقعاً زیباست
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
پس احتمالا تازه تلویزیون خریدید یا اصلا تا حالا فیلم نمی دیدی
ناشناس
|
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
6
42
مثل اینکه واقعیت به مذاق بعضی ها خوش نمیاد! در گذشته داشتن حرمسرا در بین حاکمان منطقه خاورمیانه امری عادی بوده و در ایران هم تا اواخر سلسله قاجار رواج داشته پس دلیلی برای قدیس نمایی سلطان سلیمان وجود نداره. این شخص همان کسی است که پسر خود بایزید را که به همراه فرزندانش به ایران پناه آورده بودند کشت و حتی به نوه 3ساله خود رحم نکرد!
پاسخ ها
نقاب
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
اون سلیم بود سلیمان برعکس او منطقی بود
ناشناس
|
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
8
34
نخوانده ميگويم: كاملاً برداشتتون اشتباهي و يك طرفه است. من از تركيه اين سريال را ميبينم و اصلاً موضوع اصلي اش ايني نيست كه شما مي فرماييد. لطفاً به همه چيز رنگ سياسي ندهيد. الان ببينيد تركيه كجاست و ما كجا!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
از ترکیه می بینی از ایران کامنت می گذاری؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
منظورش اینه که از کانال تلویزیونی ترکیه میبینه نه که تو خود ترکیه .بله خیلیها میبینند.
ناشناس
|
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
41
47
بالاخره ترکیه باید برای خودش یک تاریخ و گذشته ای را وامداری کنه مثل مولانا. چون نه زبانشان اصیله نه خطشان ونه فرهنگ غربیشان. علت تناقضات در رفتارشون هم همینه البته ما هم تناقض داریم.
پاسخ ها
كامران
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
واقعا شما از زبان تركي و تاريخ تركان همين قدر اطلاع داري كه انها نه زبان دارند نه خط نه تمدن ولي بيشترين و قويترين امپراطورها را ايجاد كرده اند واقعا كه حسادت انسان را به چه ياوه گوييهايي سوق مي ده الان هم تن اروپاي استعمارگر از نام امپراطوري ترك مي لرزه
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
عجب نظر سطحی دادید.مطمئنا در مورد تاریخ و جغرافیای منطقه و جهان در طی 7000 سال مطالعه ندارید.
ناشناس
|
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
51
31
تا به حال سريال انقدر مزخرف نديدم اين سريال توهين به مخاطب است
ناشناس
|
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
45
28
بسیار تیتر خوبی زدید / این سریال عمق توحش عثمانی را نشان داد آنجا که سربازان از نبود جنگ خسته شده بودند و بصورت وحشیانه به مردم کوی و بازار خودشان حمله کردند!!!! سلطنتی که بر پایه شهوت و حرمسرا و فساد استوار است حال وارث !!! آن حکمرانی متوحش قصد تقلید از آن دارد در حالی که هم اکنون هم همان وضعیت بوده و اگر یک هفته فساد و فحشا از آنتالیا و سایر مراکز توریستی این کشور جمع شود حکمرانی اردوغان در نابودی غوطه ور خواهد شد.
علی
|
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
12
12
با سلام ، این کانال همیشه کفر اردوغان و حزبش رو در میاره ، معمولا افراطی ترین لاییک ها اونجا کار می کنند و با افکار اردوغان مبارزه می کنند.در ضمن فکر کنم اسم دختره درست نوشته نشده چون ایتیر درسته ( به معنی فشار دهنده) معمولا رو بچه هایی گذاشته می شه که در دوران جنینی خیلی حرکت می کنند
حمید
|
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
26
47
واقعا سریال قشنگیه،من اصلا اهل سریال نیستم ولی سریال حریم سلطان واقعا قشنگه خیلی هم زیبا دوبله شده مخصوصا نقش سنبل خان
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
دوبله اش که افتضاحه با اون کتابی حرف زدنشون.
بابک
|
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
10
45
چند روز پیش اومدم ساعت 12 بزنم فوتبال نگاه کنم
شبکه رو Gem TV بود شبکه رو عوض کردم یهو دیدم یکی داد کشید :| دیدم مادرمه میگه نزنی ها میخوام تکرار حریم سلطان ببینم =))
پاسخ ها
آریایی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
چه فوتبالی بود که ساعت 12 پخش میشد!!!!!!!!
شيرزاد
|
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
11
40
مگر سلاطين كاري غير از اين داشتند زن وزن بازي وزنبارگي و حرمسرا بازي سري به قاجار و صفويه بزنيد هنوز صداي دختران وكنيزان از چهلستون و هشت بهشت اصفهان و ديگر كاخهاي درباري در ايران خودمان به گوش ميرسد كدام ملت را سراغ داريد كه اگر گذشته اي قدرتمند داشته اند نميخواهند به قدرت بر گردند خودمان اين همه كوروش كبير چرا ميكنيم ...مگر عربها نميخواهند به دوره با شكوه خلافه عباسي برگردند ما خودمان سريال سربداران و ديگر سريالهاي تاريخي را چرا ساختيم مگر نه اين است شكوه عظمتي در آنها بوده است
مجتبی
|
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
43
22
کی این سریال ها رو دوبله میکنه؟ واقعا خیانت به ملته دوبله ی این سریال های بی محتوا
Alexandra
|
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
18
50
Salam. man khodam yek dokhtare roos tabar hastam ke ettefaghan esmam ham dar in serial avorde shode. in serial ba tavajjoh be esmesh bishtar dar bareye haramsaraye soltane osmani hastesh na mamlekat darish. age mikhastan rajebe saltanatesh serial besazan dige esmesh ro HARIME SOLTAN nemigzashtam. dar zemn man ke daneshjooye reshteye zanbane persian hastam az shoma ba savad tar mibasham dar hali ke zabane asle man in nist. :)
پاسخ ها
فرزاد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
پینگلیش نوشتی که چیو ثابت کنی!؟ همون روسی مینوشتی بهتر بود.خودت هم دونستی چی نوشتی!؟ حیف زبان فارسی که تو دانشجوش باشی.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
خیر عزیزم اسم اصلیش این نیست اگه متن رو خونده بودی میدیدی که اسمش تو ترکیه سده باشکوهه ( یا قرن باشکوه) نه حریم سلطان و توضیح هم داده که عربها این اسم رو روش گذاشته اند. ولی این درسته که بیشتر ماجراهای حرم سلطان و در واقع سوگلی سلطان سلیمان یعنی خرم سلطان رو داره نشون میده .
اسمت آلکساندراست؟
محمد
|
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
24
10
بابا چرا اینقدر توهین میکنید یک اشتیاه چاپی بوده و برنگشته درستش کته ! ضمتا آنهاییکه انتقاد مبکنند خوب نگاه نکنند.
کرمانشاه
|
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
3
9
"حریم" سلطان فقط حرمسراش بوده... چه پادشاهی...
فرزاد
|
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
3
11
کاش فردا یه تذکر تو قسمت نوشتن نظر میذاشت که فینگلیش یا پینگلیش ننویسن.
ناشناس
|
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
7
29
والا صداوسیما فکر کنم خیال کرده بجز قاجار ایران هیچ حکومت دیگری نداشته که هر سریال تاریخی که میسازه فقط درباره قاجار هست بنابر این طبیعیه که مردم سراغ حریم سلطان بروند،باور کنید اگه یک سریال درباره هخامنشیان ساخته بشه مردم ایران وترکیه که هیچ کارگردان های حریم سلطان بیننده وشیفته آن خواهند شد.
ناشناس
|
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
7
13
سلام ب دوستان عزیز.آقای عزیز شما برو یکم تاریخ مطالعه کن بعد بیا مقاله درمورد سریال بنویس عزیزم من فقط فصل اول این سریال رو دیدم و داره یک واقعه تاریخی رو وارونه جلوه میده خرم خاتون ی دختر مسیحی نبود ی یهود بود که وارد خانواده سلطان میشه و تنها هدفش گرفتن انتقامه و فروپاشیه عثمانی که به هدفش با تکه تکه کردن امپراتوری ب هدفش میرسه اینا تحریفش کردن صد در صد کار همین صهیونیسم هاست کاش ما هم اندازه این ترکیه ایی ها غیرت داشتیم میومدیم ی فیلم میخواستیم که چطور استر یهودی 70هزار ایرانی رو ب دستور خشیارشا کشت تا 13سیزده بدر داشته باشیم کاش کاش ی نگاهی هم بخودمون بندازیم تا کی شعار شعار شعار
پاسخ ها
نقاب
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
کجای تاریخ اینو نوشته خشایارشا هرگز دستور کشتار ایرانی ها رو نداده و این استر ومردخای هم نه تنها ایرانی ها رو نکشته که از قتل یهودی ها هم جلوگیری کرده
فرزاد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
آهان پس میشه یه کم در مورد جشن هامون کشون که هنوز هم داره تو کشورای غربی اجرا میشه توضیح بدی.
سنبل خان
|
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
6
25
فقط سنبل خان
عاشقشم
نقاب
|
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
3
10
اول خطاب به الکساندرا عزیزم تو که اینقدر خوب فارسی مینویسی پس از حروف فارسی استفاده کن دوم در این سریال بخاطر پرداختن به وضعیت داخلی حریم سلطان عثمانی میتواند نشان دهد پشت پرده چه خبر است دوستان اگه دنبال عدالت از سلاطین هستید اشتباهه تازه میخواهم بگم سلیمان از نظر قانونمند بودن و شکوه و قدرت برترین سلطان عثمانی بود اما آنچه مسلم است در آن زمان انچه اهمیت نداشت زن هست و مقامش بعدش دربار غثمانی بسیار زنان پوشیده و محجبی داشت که در این سریال برعکسه البته برای جذاب بودنش پوشش را برداشته اند بعدش نشون میده سیاست چطور میتواند حتی بزرگترین مقام را رام خود کند چنانکه خرم کرد پس خانمها یاد بگیرند برای هرچیزی باید راهی بیابند و دیگر زندگی بر باد رفته دختران اسیر است که جوانیشان را باید در پشت دیوارهای قصری طی کنند و حسرت یک زندگی طبیعی را داشته باشند در شمن در دوره خود ما چه شاهان صفوی و چه دوره ننگین قاجار هم این وضعیت بوده شاید به مراتب بدتر
ناشناس
|
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
11
22
یکی از علتهای تماشاگر پسند بودن این سریال برای فارسی زبانها دوبله با کیفیت اون است یعنی از ماست که برماست خودمان هیزم بیار اتش برافروخته شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
پس ایکاش با صدای اصلی هم ببینی اینجا هم که میبینی هر چهارشنبه ،استار تی وی، اونوقت میدیدی که بازیگر یعنی چی و دوبله اش نه تنها بهترش نکرده که بدتر هم کرده. همون سنبل که اینجا هم درباره اش صحبت شده یا صدا و اجرای خود سلطان ،اون بیچاره ابراهیم هم که صدای پیر مرد براش انتخاب کرده اند و ....و..... این کانال جم افتاده به جون سریالهای ترکی و پشت سر هم سریالهایی که اینهمه براشون کار شده و هنرمندهای بسیار خوبی هم بازی کرده اند قلع و قمع میکنه ضمنا هرچی اون کانال میگه باور نکنین چون اون از کانالهای عربی این سریالها رو برمیداره و اسم فیلمها و حتی شخصیتها و حتی موضوع اصلی داستان رو تو ترجمه عوض میکنه با اون دوبلورهای افتضاح غیر حرفه ای.تازه باید مدیون این بی استعدادها هم باشند؟!!!!! سنیدم ترکیه از این کانال شکایت هم کرده .
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
هیچ خبر داری که بسیاری از کانالهای خارجی هم مشتری پخش اون شده اند یعنی اروپا و آمریکا .پس علت موفقیتش این دوبله بقول شما با کیفیت!!!! نیست.
آذری
|
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
5
25
تیتر خبر واقعا نامربوطه
رویای اردوغان؟؟؟"هوررم سلطان"؟؟؟برباد رفت؟؟؟
سریال جالبیه اصلا هم در مورد کشورداری به سبک عثمانی نیست
بیشتر در مورد شیطنت هاییست که همسر شاه در دربار میکنه
مهسا
|
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
19
14
توي اين دوره زمونه هركسي ميتونه با سليقه ي خودش فيلم ، سريال يا هر برنامه ي ديگه رو براي پر كردن اوقات فراغتش انتخاب كنه. ولي جاي تاسف اينه كه مردم كشور ما حتي اگه بگن فلان سريال براي فلان كشور درجه چندم هم هست با علاقه ي اون رو دنبال ميكنن غيرقابل باور!!!!
كاش انقدر كه مرغ همسايه برامون غازه ، مرغ هاي خودمون هم برامون قابل احترام بودن.(اون هم با اين قيمت سرسام آور مرغ)
من هيچ دفاعي از عملكرد سريال سازي ايران نميكنم چون يه افتي نسبت به سالهاي گذشته كرده ولي بنظرم بعضي از فيلم هاي امروز خودمون هم به مراتب سطح كيفي بالاتري نسبت به فيلم هاي تركي و عربي دارن.
پاسخ ها
فرزاد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
بحثو سیاسی نکن، چیکار به مُرغ داری؟ما اینجا گفتیم این فیلم اینو میگه دیگه مُرغو وسط نکشین.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
کدوم سریالمون محتوای بالایی داره اینکه همش غم وغصه و گریه وزاری وبدبختیه یا اینکه بیچارگی زنای ایران رو نشون میدن و یا اینکه کلی اراجیف وچاخان سرهم میکنند و ..
باقر
|
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
1
19
نظرات همه بینندگان این سریال که فیلم را نقد کردند قابل تقدیر است انها هم که فحش میدهند متاسفانه بیسوادند چون به فیلم فحش نمیدهند انرا نقد میکنند . اما گزارشگر محترم همانند پخش کننده سریال به زبان فارسی نام سریال را از بیخ غلط گفته اند نام سریال حریم فلان نیست
mohtasam yuz yil
بمعنی صدسال با احتشام یعنی پر شکوه حوررم سلطان هم که به غلط حریم سلطان نوشته اند نام کنیزی روس هست که با ترفند های جالب به مقام همسر شرعی و قانونی سلطان سلیمان میرسد و کمی فتنه گر است . سریال در مجموع بسیار هنرمندانه ساخته شده و بدون استثنا همه بازیکنانش سنگ تمام گذاشته اند . فیلم قسمتی از تاریخ را در ترکیه عثمانی نشان میدهد و بر خلاف ادعا ی برخی سلطان سلیمان مردی جنگجو وفاتح بسیاری از کشور ها و بغایت عادل بوده است . فیلم بیشتر به پشت پرده حرمسرای سلطان سلیمان توجه دارد این بدین معنی نیست که همه عمر وی با زنها میگذشته است حمله ایشان به ایران هم با خساراتی به ایران همراه بود و سالها قسمت های زیادی از ایران بدلیل شکست شاه طهماسب زیر یوغ عثمانی بود تاریخ از شاه عباس کبیر و نادر شاه افشار که از اتفاق روزگار هردو اصل ونسب اذربایجانی داشته اند بسیار به نیکی یاد میکند زیرا ایندو ابر مرد پوزه متجاوزین به ایران از جمله عثمانی ها را بخاک مالیدند و از ایران بیرون کردند
http://bozorge.mihanblog.com
پاسخ ها
نقاب
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
موافقم
سام
|
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
18
10
هیچ نکته ایی توش نیس فقط شهوترونی یه ادمو نشون میده فقط....
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
هر کس برداشتی در خور شخصیت خودش می کند
ناشناس
|
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
1
33
نقاب! درسته که اختلاف بایزید بر سر سلطنت و با برادرش سلیم دوم بود اما قتل او و پسرانش در زمان سلطنت سلیمان و 5 سال قبل از مرگ وی صورت گرفت. در ضمن در منطقی بودن او همین بس که پسر ارشدش مصطفی پسر هفت ساله مصطفی و ابراهیم وزیر اعظم و شوهر خواهرش رو به قتل میرسونه! کمی تاریخ بخونید
پاسخ ها
نقاب
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
قاتل همه اینها غیر مستقیم خرم سلطان است و این فیلم سعی دارد اینو بگه در ضمن من نسبت به بایزید و سلیم بخصوص میگم منطقیه نه نسبت به سلاطین عادل-البته اگه سلطان عادل باشه-
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
ولی قاتل پسر خودش که نمیتونه باشه نقاب.
خودم
|
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
13
23
من فقط تبلیغشودیدم که وحشتزده شدم ازاین فیلم ساختن.به نظر من باید فیلمسازهای ایرانی و ترکی وببرن پیش کره ایهاتافیلم ساختن وروش القای مفاهیم و تاریخ رویادشون بدن.
ناشناس
|
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
2
22
فیلمش واقعیتپادشاهان رو نشون میده.اون دوره صفویان و قاجاریه هم حرمسرا با کلی زن داشتن.فرقی نداره
پاسخ ها
نقاب
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
بخصوص در دوره قاجار حرمسرا داشتند اما نه رشد اقتصادی داشتیم نه اعتباری در جهان مخصوصا در دوره فتحعلی شاه که دهها شهر از شمال را به روسیه دادیم حداقل اینا هم به عیش خود میرسیدند هم از خاکشون دفاع میکردند هر چند با قیمت نابودی ملل دیگر
میخک
|
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
4
27
عالیه
ناشناس
|
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
0
16
یعنی همه شماها که اینجا نظر دادید ماهواره دارید ؟؟؟؟
اميري
|
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
1
12
چرا فقط جنبه منفي سلطان رو ميبينيد و عدالتشو نميبينيد كه شوهر خواهرش را به خاطر ماليات اضافي كه از مردم ميگرفت ، كشت
نینا
|
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
1
8
توی بعضی قسمتهای مربوط به جنگ با ایران تاریخ رو به نفع خودشون تغییر می دهند که آدم خیلی حرص میخوره اما در عوض شخصیت فیروزه که یک دختر ایرانیه خیلی به خصوصیات سمبلیک ما ایرانیها شبیهه مثلن هنرمندی خدادوستی علو طبع و کلا برتری یک زن ایرانی رو به کل حرمسرا نشون میده.جالب اینجاست که اسمی از ایران برده نمیشه همش میگن دیار عجم و فیروزه میگه از شهر ری اومدم.
امیر
|
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
5
5
توروخدا یکم از بزرگایه خودمون فیلم بگید بسازن .
آریایی
|
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
4
8
سلام به دوستان عزیز
من کاری ندارم که سریال خوبی هست یا نه ولی تا جایی که بتونم سریال رو دنبال میکنم ولی واقعیت رو نمیشه انکار کرد در بعضی از قسمت های سریال به شاه ایران توهین کرد و از فحش های رکیکی استفاده کرد که نمیشه آنهارو گفت یا در جای دیگر شاه ایران به سلطان نامه نوشته بود که من مطیع شما هستم امر امر شماست و از این قبیل ارادت ها که سلطان خوشش آمد و گفت شاه ایران سر عقل آمده که اصلا این جور چیزی در تاریخ ثبت نشده و یه خورده دارن شیطنت میکنن با این کارها میخوان چی رو ثابت کنن درسته روزگار بالا و پایین داره ولی هر کاری کنن به شکوه و عظمت هخامنشیان ما که نمیشن ولی افسوس که سینمای ما اینقدر ضعیف هستش که نمیتونه عظمت تاریخ ایران رو به تصویر بکشه درود بر ایران و ایرانی
ناشناس
|
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
1
6
کار سینما گران پول درآوردنه نه تدریس تاریخ وگاهی نیز کار آنها تحریف تاریخه به سفارش حکومتها تا یکی را خراب و دیگری را آباد کنند. اگر علاقمند تاریخ هستید به کتابهای مورخین معتبر رجوع کنید.
بنده خدا
|
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
0
11
از يك سريال بد هم مي توان نتيجه اخلاقي خوب گرفت و اين بستگي به فهم و شعور بيننده دارد
ایرانی
|
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
5
7
بابا دم همه شما ها گرم همه از دم ماهواره دارینا . ماشالله همه هم مطالعات تاریخی دارین در حد بنز . برید ببینید حالشم ببرین .ما که بخیل نیستیم . همین سریالهای بی محتوا بدرمون میخوره .دیشب داشتم سریال خانه سبز رو میدیدم با بیانی ساده در سالهای نچندان دور .چقدر جای این سریالها خالیه واقعا
ايراني
|
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
1
7
به نظر من هر زمان كه سريال يا مجموعه اي از شبكه هاي ماهواره اي مردم رو به خودش جذب مي كنه تبليغات منفي در داخل درباره اش شروع مي شه. من نفس اين سريال يا ديدن ماهواره را تاييد نمي كنم . اما كاش رسانه ها و مطبوعات و صدا و سيما در چنين مواردي به جاي تبليغات منفي و خراب كردن يك مجموعه كه اكثر مواقع نتيجه برعكس هم مي دهد مبادرت به ساخت مجموعه ها و سريالهاي فاخر و درعين حال جذاب مي كردند و پاسخ اين سريالها را با كار فرهنگي مي دادند.
ناشناس
|
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
1
5
http://khabarfarsi.com/ext/3756929
اظهار نظر حميد ن‍ژاد درباره سريال حريم سلطان
شما با این همه حساسیت چطور تاثیر سریالهای ماهواره‌ای از جمله «حریم سلطان» از کشور ترکیه را در جامعه رصد نمی‌کنید. به جای پرداختن به فیلم کوچکی مثل «یک خانواده محترم» بهتر است سری به طلا فروشی‌ها وجواهر فروشی‌های شهر بزنید و ببینید که چگونه الگوهای جواهرات «ماه دوران» و«خرم سلطان» از شخصیتهای این سریال دست به دست زنان اشرافی جامعه می‌گردد.

و یا از همان پشت میز کارخود جمله «جواهرات سلطان» را در اینترنت سرچ کنید، ببینید چه خبر است! آن هم سریالی که هشتاد هزار شکایت در کشور خودش دارد،نگاه کنید چه تاثیری روی جامعه ما گذاشته است. کشوری که تا همین چند سال پیش با حسرت به سینمای ما نگاه می‌کرد حالا برای ما الگوسازی می‌کند. موج عظیم تاثیر فیلمها،سریالها وکانالهای ماهواره‌ایی رادر جامعه بررسی کنید تا شاید دست از سر فیلمسازان تحقیرشده داخلی بردارید و بگذارید با آزمون وخطا کارشان را بکنند تا بلکه حرکت کوچکی در مقابل این موج عظیم ایجاد کنند.
رضا
|
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
4
26
این همه نظرات درخصوص این فیلم نشان دهنده پربیننده بودن این برنامه است
محمد
|
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
7
21
واقعأبه نظرمن سریال مزخرفی هست. البته هرکسی نظری محترم داره
تبریزی شیعه
|
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
3
1
اینم بدونید که این سریال تو50کشور داره پخش میشه حتی توروسیه...صد درصد که عثمانی ها هم صفوی ها افتخار ترک ها هستند ولی مشکلی که باهم داشتند تو شیعه و سنی بودنشون بود به طوری که سلطان سلیم صفوی هاروکافر میدونست چون شیعه بودن
مهدی
|
|
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
0
0
مرسی
نازنین
|
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
1
1
نظر همه محترمه ولی سریال مزخرفیه همش دروغ است ولی گاهی اوقات نگاه میکنم تا حالا دقت کردین همیشه یکی پشت درها به حرفهای دیگران گوش میده و هر شب و روز یه اتفاقی در حال وقوع است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه های سایت