رئیس جمهور قزاقستان به ازبکستان سفر می‌کند

کد خبر: 510520

رئیس جمهور قزاقستان بنا به دعوت رئیس جمهور ازبکستان فردا وارد «تاشکند» خواهد شد.

خبرگزاری فارس: «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان 14 و 15 آوریل (26 و 27 فروردین ماه سال 1395) بنابه دعوت «اسلام کریم‌اف» رئیس جمهور ازبکستان به این کشور سفر می‌کند.
بر اساس این گزارش، در چارچوب این سفر روسای جمهور 2 کشور چگونگی و چشم انداز توسعه روابط ازبکستان و قزاقستان در زمینه‌های مختلف، مسائل منطقه‌‌ای و بین‌المللی‌را بررسی می‌کنند.
در حال حاضر بین ازبکستان و قزاقستان در مورد گسترش بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه بیش از یکصد سند بین‌دولتی و خصوصی از جمله در سال 1998 میلادی قرارداد در خصوص دوستی دائمی بین 2 کشور و در ماه ژوئن سال 2013 میلادی در جریان سفر «نظربایف» به ازبکستان قرارداد پیرامون شریک راهبردی امضا شده است.
طرفین همچنین در مورد تحکیم رژیم عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای، ارائه کمک برای بازسازی اقتصادی افغانستان، احیای دریاچه آرال، توسعه کریدورهای ترانزیت حمل و نقلی و منابع انرژی خورشیدی، بهره‌برداری عاقلانه از منابع آبی و انرژی منطقه بر اساس مقررات حقوق بین‌المللی مشترک به توافق رسیده بودند.
همکاری های اقتصادی بین «آستانه» و «تاشکند» در سطح بالایی قرار دارد به طوری که مبادلات بازرگانی 2 کشور در سال 2015 میلادی بیش از 3 میلیارد دلار بوده است.
قزاقستان به ازبکستان سوخت، نفت و فرآورده های نفتی، آرد، مواد معدنی، فلزات رنگی و مواد غذایی صادر و از ازبکستان گاز طبیعی، برق، الیاف پنبه، مواد شیمیایی، پلاستیک، مصالح ساختمانی، کود، شیشه، لوازم برقی، میوه و سبزیجات وارد می‌کند.
قزاقستان در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی استقلال ازبکستان را به رسمیت شناخته و در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی میان ازبکستان و قزاقستان روابط سیاسی برقرار شده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها