بمب‌های خوشه‌ای و قاچاق طلا در دارفور

کد خبر: 507791

ناظران سازمان ملل بر اجرای تحریم‌ها در تازه‌ترین گزارش خود ضمن تایید این مساله که حضور اخیر مهمات خوشه‌ای در منطقه جنگ زده دارفور در سودان نقض تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل است، نسبت به درآمد گروه‌های شورشی از استخراج غیرقانونی طلا در این منطقه ابراز نگرانی کردند.

خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری رویترز، هیات کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل در دارفور گفت: اسناد و مدارکی در اختیار داریم که نشان می‌دهد نیروی هوایی سودان اخیرا در منطقه بارگیری تسلیحاتی در "پایگاه عملیات مقدم نیاله" بمب‌های خوشه‌ای RBK-500 داشته است.
این هیات سازمان ملل در گزارش خود افزود: اگرچه سودان یکی از امضا کنندگان کنوانسیون‌ بمب‌های خوشه‌ای نیست اما قبلا داشتن و استفاده از هرگونه مهمات خوشه‌ای را رد کرده است.
مهمات خوشه‌ای در هوا منفجر می‌شوند و بمب‌های کوچک‌تری را برفراز یک منطقه وسیع پخش می‌کنند که به هنگام پا گذاشتن روی آن یا برداشتن، آن‌ها منفجر می‌شوند.
گزارش‌ این هیات در خصوص مهمات خوشه‌ای، داده‌های "سرویس مبارزه با مین" سازمان ملل را مبنی بر اینکه نیروی هوایی سودان از بمب‌های خوشه‌ای 500 RIBK استفاده کرده، تایید می‌کند.
این هیات سازمان ملل همچنین نسبت به قاچاق طلا در این منطقه ابراز نگرانی کرد.
مسکو که روابط خوبی با دولت خارطوم دارد، از گزارش این هیات ناراحت شد.
پتر ایلیچف، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: مسکو با انتشار این گزارش مخالف است چرا که کارشناسان رفتار حرفه‌ای که باید داشته باشند را ندارند.
این در حالی است که کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا با انتشار این گزارش موافقت کرده است.
این کارشناسان گفتند: بین سال‌های 2010 و 2014 میلادی حدود 48 هزار کیلو طلا از دارفور به امارت قاچاق شده و این مقدار صادرات درآمدی برابر با 123 میلیون دلار برای گروه مسلح در دارفور در این دوره زمانی داشته است.
این کارشناسان در ژوئن سال 2015 میلادی از معادن طلای "جبل امیر" بازدید کرده و گفتند: مطمئنیم که شبه نظامیان آبالا کنترل دست کم 400 معدن را به عهده دارند. این گروه سالانه حدود 54 میلیون دلار از مالیات بر معدنچی‌ها و صادرات غیرقانونی طلای استخراج شده به دست می‌آورد.
این هیات افزود: سودان جنوبی با ناکامی در توقف آموزش گروه شورشی دارفور موسوم به "جنبش برابری و عدالت" و جلوگیری از انتقال تسلیحات به منطقه دارفور تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها