هشدار آمریکا و انگلیس به طرف‌های درگیر در سودان جنوبی

کد خبر: 767054

گزارش شده که طرف‌های درگیر در سودان جنوبی پنج بار آتش‌بس را نقض کردند و هر دو طرف یکدیگر را مقصر می‌دانند.

هشدار آمریکا و انگلیس به طرف‌های درگیر در سودان جنوبی

خبرگزاری ایسنا: روسای هیات‌های آمریکایی، انگلیسی و نروژی امروز (سه شنبه) در جوبا اعلام کردند، دولت‌های واشنگتن، اسلو و لندن از طرف‌های درگیر و فرماندهانشان در سودان جنوبی خواسته‌اند تا به نقض آتش‌بس امضا شده در ماه گذشته میلادی پایان دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گزارش شده که طرف‌های درگیر در سودان جنوبی پنج بار آتش‌بس را نقض کردند و هر دو طرف یکدیگر را مقصر می‌دانند.

آمریکا، انگلیس و نروژ گروهی را تشکیل دادند که از توافق آتش‌بس سال 2005 که به استقلال سودان جنوبی از سودان منجر شد، حمایت می‌کند. آنها تهدید کرده‌اند که در صورت عدم توقف نقض آتش‌بس، علیه اشخاص و گروه‌هایی که دست به این اقدامات می‌زنند، تحریم اعمال کنند.

این کشورها در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما از تمامی امضاکنندگان این توافق و فرماندهانشان می‌خواهیم تا هرچه سریعتر به عملیات نظامی پایان دهند. این افراد مسئول نقض آتش‌بس و توقف کمک‌های بشردوستانه هستند.

توافق آتش‌بس در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی امضا شده و جدیدترین تلاش برای پایان دادن به جنگ داخلی چهار ساله میان طرف‌های درگیر در سودان جنوبی است که ده‌ها هزار کشته برجای گذاشته است. برطبق این آتش بس، همچنین به گروه‌های کمک‌رسان اجازه دسترسی به غیرنظامیان در مناطق درگیر داده شده است.

هدف از توافق آتش‌بس، احیای توافق صلح 2015 است که در سال 2016 و پس از درگیری‌های بیشتر در جوبا متوقف شد.

تصمیم سالوا کر، رئیس جمهوری سودان جنوبی در اخراج ریک مچار،‌ معاونش در سال 2013 آغازگر این درگیری‌ها بود.

این جنگ داخلی باعث شده تا یک سوم از جمعیت این کشور از خانه‌هایشان فرار کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها