تحولات لیبی؛ اسارت ده‌ها نیروی حفتر / سقوط فرودگاه طرابلس/ نقش عربستان و امارات در درگیری‌های داخلی لیبی

کد خبر: 934402

منابع رسانه‌ای از تداوم درگیری میان نیروهای دولت وفاق ملی لیبی با نیروهای حفتر( نیروهای شرق لیبی) در مسیر فرودگاه طرابلس واقع در جنوب پایتخت خبر دادند.

تحولات لیبی؛ اسارت ده‌ها نیروی حفتر / سقوط فرودگاه طرابلس/ نقش عربستان و امارات در درگیری‌های داخلی لیبی
سرویس بین المللی فردا: سخنگوی کرملین با اعلام اینکه روسیه به نیرو‌های خلیفه حفتر در لیبی کمک نمی‌کند، بر لزوم حل مسالمت‌آمیز بحران این کشور تاکید کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، اعلام کرد کشورش به نیرو‌های خلیفه حفتر در لیبی، جهت پیشروی به سمت پایتخت این کشور کمک نمی‌کند. او با بیان این مطلب افزود مسکو از راه حل سیاسی و گفتگو که بتواند مانع هرگونه خونریزی در این کشور شود حمایت می‌کند. سخنگوی ریاست جمهوری روسیه افزود: ما به دقت اوضاع لیبی را تحت نظر داریم و طبیعی است که معتقد باشیم تحرکات در این کشور باید به سمت و سویی باشد که منجر به خونریزی نشود، به نظر ما ضروری است برای آرامش کامل اوضاع از طریق مسالمت‌آمیز، تمامی تلاش‌های ممکن به کار گرفته شود.

سقوط فرودگاه طرابلس؛ اسارت ده‌ها نیروی «حفتر»

شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» با وجود تلاش‌های بین‌المللی همچنان به پیشروی خود به سمت طرابلس پایتخت این کشور ادامه می‌دهند؛ فرودگاه طرابلس تحت کنترل آنان قرار گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «احمد المسماری» سخنگوی نیرو‌های شرق لیبی تحت امر «خلیفه حفتر» اعلام کرد که نیرو‌های حفتر کنترل فرودگاه بین‌المللی طرابلس در جنوب این شهر و منطقه «قصر بن غشیر» و شهر ترهونه واقع در ۹۰ کیلومتری جنوب شرقی طرابلس را به دست گرفتند.

المسماری روز جمعه (دیروز) در یک کنفرانس خبری در شهر بنغازی گفت، نیرو‌های حفتر همچنین شهر العزیزیه واقع در ۴۵ کیلومتری جنوب طرابلس را تصرف کردند.

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، المسماری تصریح کرد که عملیات نظامی در اطراف طرابلس همچنان ادامه دارد و تا اجرای کامل این مأموریت متوقف نخواهد شد.

وی افزود که نبرد روز شنبه در اطراف طرابلس خواهد بود و نیرو‌های حفتر با هر تهدیدی علیه آن‌ها به شدت مقابله خواهند کرد.

وبگاه «العربی‌الجدید» نیز گزارش داد که پیشروی نیرو‌های حفتر به سمت طرابلس با مقاومت شدید نیرو‌های طرابلس وابسته به دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» مواجه شده است.

بر اساس این گزارش، نیرو‌های طرابلس روز جمعه موفق شدند مناطقی را که نیرو‌های حفتر روز پنجشنبه تصرف کرده بودند، آزاد کرده و نیرو‌های حفتر را به عقب برانند.

اسارت ده‌ها نیروی حفتر

برخی سایت‌های خبری نیز با انتشار تصاویری از اسارت ده‌ها نفر از نیرو‌های حفتر به دست نیرو‌های طرابلس خبر دادند.

به نوشته روزنامه «القدس‌العربی»، منطقه نظامی غربی وابسته به دولت وفاق ملی روز جمعه (دیروز) از دفع حمله نیرو‌های حفتر به دو منطقه ابوشیبه و الهیره در جنوب طرابلس خبر داد و افزود: «هرگز کوتاه نخواهیم آمد و تمامی اقدامات لازم را اتخاذ می‌کنیم».

منطقه نظامی مذکور در بیانیه خود سرشناسان و مسئولان مناطق و شهر‌های لیبی را به اولویت دادن به مصلحت کشور و دور کردن شبح جنگ از این مناطق دعوت کرد.

بر اساس این گزارش، ده‌ها نفر از نیرو‌های حفتر در منطقه الزاویه واقع در نزدیکی طرابلس در جریان درگیری در یکی از ایست‌های امنیتی، به اسارت نیرو‌های دولت وفاق ملی درآمده‌اند.

طبق این گزارش، یک منبع آگاه نزدیک به حفتر این خبر را تأیید کرده است.

شورای نظامی «گردان‌ها و گروهان‌های انقلابیون الزاویه» با انتشار تصویری در صفحه فیسبوک خود تأکید کرد که این اسرا از «تیپ ۱۰۶» و «گردان پیاده‌نظام ۱۰۷» وابسته به حفتر هستند.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه (دیروز) بعد از دیدار با «خلیفه حفتر» اعلام کرد که این کشور را ترک می‌کند.

او بعد از این دیدار که در پایگاه نظامی «الرجمه» واقع در شهر «بنغازی» صورت گرفت، گفت: «لیبی را با نگرانی شدید و قلبی ناراحت ترک می‌کند».

دبیر کل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که از «درگیری‌های خونین» در طرابلس، پایتخت رسمی لیبی اجتناب شود.

تسنیم به گزارش الجزیره، «فتحی باشاغا» وزیر کشور در دولت وفاق ملی لیبی، که مورد تایید جامعه بین‌المللی است، شب گذشته از بازپس‌گیری فرودگاه بین‌المللی طرابلس در جنوب پایتخت، بعد از نبردهای تعقیب و گریز با نیروهای ژنرال «خلیفه حفتر»- فرمانده ارتش ملی لیبی- خبر داد.

اندکی پیش از این اظهارات، «احمد المسماری» سخنگوی نیروهای «شرق لیبی» اعلام کرده بود که نیروهای حفتر کنترل فرودگاه طرابلس، منطقه مجاور آن «قصر بن غشیر» و شهر «ترهونه»( 90 کیلومتری جنوب شرق طرابلس) را به دست گرفته‌اند.

المسماری طی کنفرانسی خبری در شهر بنغازی( شرق) اظهار داشت عملیات نظامی در حومه طرابلس «ادامه دارد و تا پیروزی نهایی، این عملیات متوقف نخواهد شد».

نقش عربستان و امارات در درگیری‌های داخلی لیبی/ ارتباط تحولات لیبی با اعتراضات الجزایر

رسانه‌های خبری از نقش عربستان و امارات در درگیری‌های ایجاد شده در لیبی توسط خلیفه حفتر خبر می‌دهند.

به گزارش تسنیم، شبکه خبری الجزیره در برنامه ماوراء الخبر خود به بررسی تحولات اخیر به وقوع پیوسته در لیبی و اقدامات خلیفه حفتر پرداخته است.

ابراهیم هیبة استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی تطبیقی در دانشگاه شمال تگزاس در این برنامه تأکید کرد که تجربه‌های گذشته حفتر در عملیات نظامی گرچه نتایج سریعی به دنبال داشته، اما در طولانی مدت خسارت‌های مالی و انسانی و توسعه‌ای قابل توجهی به لیبی وارد کرده و آثار بدی ضد ثبات این کشور و پیشبرد روند سیاسی و دموکراتیک در آن داشته است.

صلاح القادری دیگر کارشناس مسائل جهان عرب و اسلام در این رابطه می‌گوید که حفتر به دنبال به شکست کشاندن کنفرانس ملی «گدامش» است که قرار است در این کشور برگزار شود.

وی به انگیزه‌های منطقه‌ای پشت پرده تحرکات این ژنرال لیبیایی اشاره کرده و می‌گوید که یک عامل منطقه‌ای دیگر نیز ممکن است در پس تحرکات نظامی حفتر وجود داشته باشد و آن سوء استفاده از حوادثی است که در الجزایر به عنوان همسایه لیبی اتفاق می‌افتد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید می‌کند که این اقدام با هدف به شکست کشاندن هرنوع تحول دموکراتیک است و نشان دهنده نگرانی حفتر و متحدانش شامل امارات و عربستان سعودی و مصر از تحولات دموکراتیک به وقوع پیوسته در الجزایر است و این کشور‌ها نمی‌خواهند تحولات مذکور به دیگر کشور‌ها سرایت پیدا کند.

بنا بر اعلام این کارشناس مسائل بین‌المللی، تحولات اخیر می‌تواند به طرف‌های مزدور امارات این فرصت را بدهد تا در کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرده و به این ترتیب بتوانند تحرکات مردمی را از بین ببرند.

از سوی دیگر روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی الجزایر اعتقاد دارند که تلاش حفتر برای تحت کنترل گرفتن طرابلس در شرایط کنونی مشکوک است و اهداف این تحرکات فراتر از عرصه داخلی لیبی است. الجزایر حدود ۹۸۲ کیلومتر مرز مشترک با لیبی دارد که در بخش‌های شرقی این کشور واقع شده است.

سایت عربی ۲۱ در این رابطه می‌نویسد که رویکرد مردم الجزایر نسبت به تحرکات حفتر نگاهی منفی است. او در سپتامبر سال ۲۰۱۸ تهدید کرده بود که دامنه جنگ را به الجزایر خواهد کشاند.

حسنی عبیدی مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های جهان عرب و دریای مدیترانه در شهر ژنو سوئیس عملیات کنونی حفتر در اطراف شهر طرابلس در شرایط موجود را بسیار نگران کننده توصیف کرده است. او می‌گوید که حفتر رویکرد‌های منفی درباره الجزایر دارد و این حمله در شرایط کنونی بسیار نگران کننده است.

تعدادی از روزنامه نگاران الجزایری اعتقاد دارند که حمله ژنرال حفتر به اطراف پایتخت همزمان با هفتمین هفته آغاز تحرکات مردمی مسالمت آمیز در راستای اجرای توطئه مشترک با فرانسه ضد انقلاب مردمی در این کشور با هدف به تزلزل کشاندن ارتش الجزایر است.

احسن زهار دیگر روزنامه‌نگار الجزایری معتقد است که تحرکات حفتر در طرابلس با دستورات صادر شده از سوی امارات و فرانسه انجام می‌شود و سقوط طرابلس به دست حفتر می‌تواند خطری برای الجزایر و خیزش مردمی آن باشد.

ولی منابع امنیتی در گفتگو با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» تأکید کردند که نیرو‌های حفتر در درگیری با نیرو‌های وابسته به دولت وفاق ملی لیبی، متحمل تلفات جانی و مادی زیادی شده‌اند.

این منابع روز گذشته اعلام کردند که تلفات وارده به نیرو‌های حفتر طی تلاش آن‌ها به یورش به طرابلس، پایتخت لیبی وارد شد و شماری از این نیرو‌ها با تحویل سلاح‌شان به نیرو‌های وابسته به وفاق ملی، خود را تسلیم کردند.

بر این اساس، ده‌ها تن از نیرو‌های حفتر خودشان را تسلیم شورای نظامی در شهر «الزاویه» کردند و بیش از ۴۰ دستگاه خودروی زرهی مدرن را از دست دادند.

نیرو‌های شهر الزاویه کنترل «الجسر ۲۷» واقع در نوار ساحلی منتهی به طرابلس، تثبیت کردند و این نیرو‌ها به تعقیب نیرو‌های ژنرال حفتر، که به جنوب الزاویه عقب‌نشینی کرده‌اند، ادامه می‌دهند.

«نیرو‌های محافظت طرابلس»، پیشتر اعلام کرد که یگان‌های وابسته به آن تلاش نیرو‌های حفتر برای پیشروی را خنثی و دو خودروی زرهی آن‌ها را منهدم کردند.

از سوی دیگر، «فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی اتاق عملیات مشترکی از فرماندهان نیرو‌های منطقه غربی تشکیل می‌دهد. این نیروها، تحت فرمان رئیس ستاد کل ارتش لیبی هستند.

طبق این گزارش، ژنرال خلیفه حفتر، ژنرال سابق ارتش لیبی که در حال حاضر رهبری یکی از دو گروه صاحب قدرت در شرق لیبی را در اختیار دارد، عصر پنجشنبه طی اظهاراتی در یک فایل صوتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، از آغاز عملیات نظامی برای تصرف طرابلس خبر داد.

در این میان، «فائز السراج» یعنی دیگر گروه صاحب قدرت در غرب لیبی که در طرابلس مستقر است، نیز پس از تحرکات نظامی نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر به سوی طرابلس، حالت آماده‌باش اعلام کرد.

شورای امنیت خواهان توقف تحرکات نظامی نیرو‌های حفتر شد کریستف هاسگن، رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد این شورا از نیرو‌های خلیفه حفتر، رئیس شبه‌نظامیان موسوم به ارتش ملی لیبی خواست تمامی فعالیت‌های نظامی خود را متوقف کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از تلویزیون الجزیره، شورای امنیت سازمان ملل از نیرو‌های خلیفه حفتر، رئیس شبه‌نظامیان موسوم به ارتش ملی لیبی خواست تمامی فعالیت‌های نظامی خود را متوقف کنند.

کریستف هاسگن، رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: در جلسه فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد که جهت بررسی تحولات لیبی تشکیل شده بود به نتایج زیر دست یافتیم:

- اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد نگرانی شدید خود را در قبال فعالیت‌های نظامی که در طرابلس صورت می‌گیرد اعلام می‌دارد. این تحرکات نظامی باعث تهدید ثبات لیبی شده و می‌تواند تلاش‌های سازمان ملل متحد برای دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران این کشور را ناکام بگذارد.

- اعضای شورای امنیت از تمامی طرف‌های لیبیایی می‌خواهند که تحرکات نظامی را متوقف کرده و فعالیت‌های نظامی و تنش را کاهش دهند و باید دانست که این بحران و اختلاف راه حل نظامی ندارد.

- اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بر این نکته تاکید کردند که باید مسئولان این درگیری ها، مسئولیت خود را بر عهده بگیرند.

- اعضای شورای امنیت بار دیگر حمایت کامل خود را از تلاش‌های دبیر کل سازمان ملل متحد و نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی اعلام کردند.

- اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از تمامی طرف‌های درگیر می‌خواهد که به مذاکره بپردازند و به تعهدات خویش پایبند بوده و به صورت سازنده‌ای با فرایند سیاسی تحت نظر سازمان ملل متحد تعامل داشته باشند.

- اعضای شورای امنیت بر اهمیت سلامت و امنیت کارکنان سازمان ملل متحد تاکید کرده و به تمامی طرف‌های درگیری تعهداتی را که بر اساس حقوق بشر بین المللی بر عهده دارند یادآور شدند که یکی از این تعهدات محافظت از غیرنظامیان است.

کریستف هاسگن، نماینده آلمان در شورای امنیت سازمان ملل متحد در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: من از انگیزه خلیفه حفتر برای حمله به طرابلس خبر ندارم و شما باید این سوال را از خود او بپرسید و همچنین از اینکه آیا او با پشتیبانی برخی کشور‌ها دست به چنین اقدامی زده است نیز اطلاعی ندارم.

اعلام منطقه پرواز ممنوع در غرب لیبی

گروه شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» تحت امر ژنرال «خلیفه حفتر» غرب لیبی را منطقه نظامی و پرواز ممنوع اعلام کرد. اعلام منطقه پرواز ممنوع در غرب لیبی

نیروهای حفتر با وجود مخالفت‌های بین‌المللی به پیشروی خود به سمت مرکز طرابلس پایتخت لیبی ادامه می‌دهند.

سرتیپ «محمد المنفور» فرمانده اتاق عملیات نیروی هوایی وابسته به ارتش لیبی امروز شنبه غرب طرابلس را منطقه نظامی و پرواز ممنوع اعلام کرد.

المنفور تصریح کرد که هر گونه هواپیمای جنگی دشمن را هدف قرار داده و هر فرودگاهی که هواپیمای جنگی از آن به پرواز درآید، را بمباران خواهند کرد.

شبکه اسکای‌نیوز با اعلام این خبر افزود که عملیات نیروهای حفتر موسوم به «طوفان الکرامه» برای آنچه آزادسازی طرابلس از شبه‌نظامیان خوانده شده، ادامه دارد.

طبق این گزارش، نیروهای حفتر برخی مناطق در غرب و جنوب طرابلس از جمله الزهراء، الساعدیه و عین زاره را تصرف کرده‌اند.

«احمد المسماری» سخنگوی ارتش لیبی روز جمعه (دیروز) اعلام کرد که نیروهای ارتش فرودگاه بین‌المللی طرابلس را به کنترل خود درآورده‌اند.

پیشروی نیروهای حفتر به سمت مرکز طرابلس در حالی است که سازمان ملل، اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه لیبی خواستار خویشتنداری گروه‌های درگیر در این کشور شده‌اند.

سرنوشت مبهم سرزمین عمر‌مختار در سایه تحرکات جدید «حفتر» دست رد حفتر برسینه گوترش دبیرکل سازمان ملل و اصرار او بر فتح طرابلس در کنار بی عملی شورای امنیت نشان می دهد روزهای خونبار و البته آینده ای تاریک تر از این روزها در انتظار لیبی است.

تقریبا تمامی هشدارها و تلاش های بین المللی در خصوص آرام سازی وضع در لیبی تا این جای کار بی نتیجه مانده است. جلسه دیشب شورای امنیت هم چنانکه پیش بینی می شد به جایی نرسید. خبرها حکایت از دست به دست شدن فرودگاه طرابلس میان نیروهای مهاجم و نیروهای سراج دارد که مفهوم آن این است که رقابت چند ساله اخوانی ها و مخالفانشان حالا به مرزهای طرابلس کشیده شده است. ژنرال حفتر گوشی شنوا برای کوتاه آمدن از فتح پایتخت ندارد و در مقابل سراج چاره ای جز تجمیع نیرو و استمداد از مجامع بین المللی برای دفع شر حفتر سراغ ندارد.

نه مذاکرات ماه پیش ابوظبی و توافقات پیش از آن راهگشا است و نه نگاه به برگزاری کنفرانس صلحی که بنا بود از 13 تا 16 ماه جاری برگزار شود و دو طرف را بهم نزدیک کند و مقدمات برگزاری انتخابات را در سال آینده فراهم آورد می تواند حفتر را از تصمیمش منصرف کند.

مشاهدات و تحلیل ها نشان می دهد حمله همه جانبه حفتر به طرابلس حتی اگر به سیطره مطلق او بر پایتخت نینجامد واحیانا پس از فتح طرابلس با دوام نباشد حداقل این امکان را برای خلیفه فراهم می آورد که در مذاکرات صلح و یا هر مذاکره پیش رویی از موضع برتر برخوردار باشد و کفه حضور میدانی خود در عالم سیاسی پیش روی لیبی را به نفع خود سنگین کند.

حقیقت امروز لیبی آن است که در این کشور، این متحدان دیروز علیه قذافی یعنی حفتر و سراج نیستند که با هم وارد جنگ شده اند بلکه بیش و پیش از حفتر و سراج این فرانسه، امارات، مصر و سعودی هستند که در یک سوی خط آتش قرار گرفته اند و در مقابل آمریکا انگلیس و برخی کشورهای دیگر به تعقیب منافع خود مشغول هستند و در آب گل آلود لیبی به صید ماهیانی از جنس منافع خود مشغول هستند. در این میان بازیگرانی چون ایتالیا با ادعاهایی سنتی در لیبی ضمن تلاش برای بهره گیری حداکثری از منابع گازی لیبی در هیچ یک از صف بندی های موجود قرار ندارد و در همین راستا با هر دو طرف مشغول بازی است.

در کنار این بازی سیاسی منفعت طلبانه پیچیده و در حالی که تلاش های سازمان ملل هیچ گاه به بار ننشسته است انتظار از اعمال نفوذ و یا به تعبیر بهتر میانجیگری از سوی همسایگان لیبی برای حل بحران در لیبی نیز انتظاری بیهوده است چه آنکه افزون بر مصر که در صف بندی پیش گفته پیگیر منافع خود است. الجزایر این روزها با مشکلات ناشی از خلا قدرت و در عین حال نا آرامی دست به گریبان است، سودان اگرچه درامور لیبی صاحب نفوذ قابل توجهی نیست، اما شدیدتر از الجزایر دچار بحران است و بلاخره تونس ضعیف تر از آن است که بتوان از آن انتظار ایجاد تغییر در وضع لیبی داشت.

اوضاع لیبی پس از سقوط قزافی در سال 2011 هیچ گاه آرام نشده و با اقدام اخیر حفتر نیز به نظر می رسد بحران در این کشور وارد فاز جدیدتری از خشونت و خونریزی شود. می توان تصور کرد در سایه بی عملی نهادهای بین المللی و به ویژه سازمان ملل، لیبی از این پس به کانونی اساسی تر از پیش برای حضور و تمرکز تروریست های سرخورده و رانده شده از دیگر قسمت های جهان تبدیل گردد، منابع آن همچنان مشمول غارت کشورهای غربی قرارگیرد، میدان لیبی به عرصه ای برای جنگ های نیابتی و تسویه حسابهای منطقه ای تبدیل شود و در یک کلام جنگی فرسایشی بدون نتیجه و بدون برنده برای مدت زمانی نامشخص همچنان ملت لیبی را درگیر خود کند.

گفتگوی بوگدانف با خلیفه حفتر

به نقل از اسکای نیوز، مسکو اعلام کرد که مذاکرات تلفنی میان خلیفه حفتر، فرمانده "ارتش ملی لیبی" با میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه انجام شده است.

مسکو تاکید کرد که این مذاکرات در مورد عملیات "مبارزه با تروریسم" در لیبی بود.

مسکو اعلام کرد که بوگدانف در این تماس به حفتر تصریح کرد که مسکو بر حل و فصل سیاسی اختلافات حل نشده در لیبی اصرار دارد.

توافق گروه هفت در مورد اعمال فشار بر خلیفه حفتر

کشورهای گروه هفت در مورد اعمال فشار بر خلیفه حفتر و عاملان تشدید اوضاع نظامی در لیبی به توافق رسیدند.

به گزارش اسپوتنیک، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت که وزرای خارجه گروه هفت امروز (شنبه) در مورد اعمال فشار بر عاملان نزاع خشونت بار علیه نظام در لیبی به ویژه در مورد اعمال فشار بر خلیفه حفتر، فرمانده نظامی این کشور به منظور جلوگیری از تشدید اوضاع نظامی به توافق رسیدند.

وی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: ما بر لزوم این امر توافق کردیم که باید از هر گونه احتمال‌های موجود برای اعمال فشار بر مسئولان در لیبی به ویژه بر خلیفه حفتر استفاده کنیم تا مانع از هر گونه تشدید نظامی بیشتر شویم. همه ما توافق کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه هر کشوری از کانال‌های خاص خود استفاده خواهد کرد، عنوان داشت: اوضاع بسیار نگران کننده است و ما نمی‌توانیم تشدید بیشتر اوضاع را بپذیریم.

هایکو ماس تصریح کرد که ایتالیا و فرانسه تماس‌های مستقیمی با لیبی دارند.

وزیر خارجه ایتالیا به «خلیفه حفتر» هشدار داد

وزیر خارجه ایتالیا به «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش لیبی درباره پیشروی نیروی های تحت امر وی به سوی طرابلس هشدار داد.

به گزارش رویترز، «انزو میلانسی» (Enzo Milanesi) وزیر خارجه ایتالیا امروز شنبه پس از اتمام نشست ۲ روزه وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۷ در فرانسه به خبرنگاران اعلام کرد: «خلیفه حفتر» باید به هشدارهای جامعه بین الملل برای توقف پیشروی نیروی‌های خود به سوی طرابلس توجه کند؛ در غیر این صورت باید دید چه اقدامی باید انجام شود.

وزیر خارجه ایتالیا در این خصوص گفت: ما به صورت کاملاً شفافی موضع خود را در این خصوص اعلام کرده ایم. ما امیدواریم که وی (خلیفه حفتر) به این مسأله توجه کافی را داشته باشد.

این در حالیست که ارتش لیبی تحت فرماندهی خلیفه حفتر اعلام کرد که غرب این کشور منطقه ممنوعه پروازی است.

ارتش لیبی اعلام کرد که با توجه به ممنوعیت پرواز جنگنده‌ها در غرب کشور هر فرودگاهی که جنگنده‌ها از آن به پرواز درآیند را هدف قرار خواهد داد.

این ارتش همچنین از پیوستن برخی نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی در غرب لیبی به ارتش تحت فرماندهی حفتر خبر داد.

قبلاً یک منبع وابسته به ارتش لیبی اعلام کرده بود: فرودگاه طرابلس تحت کنترل ما قرار دارد و به عنوان نقطه‌ای برای پیشروی به سوی طرابلس خواهد بود.

کمک‌های مالی و تسلیحاتی عربستان، امارات و مصر به نیروهای حفتر

یک سرهنگ وابسته به دولت وفاق ملی از کمک‌های مالی و تسلیحاتی عربستان سعودی، امارات و مصر از نیروهای گروه شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» خبر داد.

سرهنگ «محمد القنیدی» مسئول دستگاه اطلاعات نظامی نیروهای «البنیان المرصوص» وابسته به دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» می‌گوید که امارات، عربستان سعودی و مصر از پیشروی نیروهای حفتر به سمت طرابلس حمایت می‌کنند.

القنیدی در مصاحبه با وبگاه «الخلیج آنلاین» گفت که «این سه کشور از خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان الکرامه با هدف به وجود آوردن «السیسی جدید» در لیبی حمایت می‌کنند».

وی افزود که حفتر از پول و سلاح کافی برای مقابله با نیروهای البنیان المرصوص و ارتش وابسته به دولت وفاق ملی برخوردار نیست و این تحرکات آنها پس از سفر اخیر حفتر به عربستان سعودی آغاز شد.

این سرهنگ لیبی همچنین تصریح کرد که ریاض به حفتر برای پیشروی به سمت طرابلس چراغ سبز اعطا کرده و از او برای سیطره بر این منطقه حمایت مالی به عمل می‌آورد.

القنیدی در ادامه اشاره کرد که امارات و مصر نیز حفتر را به سلاح و تجهیزات سنگین مجهز می‌کند و ما اطلاعات موثقی درباره وجود سلاح‌های اماراتی و مصری در میان نیروهای حفتر داریم و گذشته از آن حفتر از شبه‌نظامیان چاد و معارضان سودانی نیز کمک گرفته است.

حضور نظامیان مصری در اتاق عملیات حفتر

برخی منابع دیپلماتیک آگاه مصری گفتند که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و «غسان سلامه» فرستاده سازمان ملل در لیبی با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی به عنوان متحدان قدرتمند حفتر تماس برقرار کردند تا آنها را به توقف تحرکات نظامی حفتر به سمت غرب لیبی و ورود به طرابلس متقاعد کنند.

وبگاه «العربی‌الجدید» به نقل از برخی منابع نزدیک به حفتر در شرق لیبی نیز فاش کرد که برخی فرماندهان عالی‌رتبه نظامی مصر در اتاق عملیات مرکزی حفتر حضور دارند که بر اساس توافقات قبلی دو طرف صورت گرفته است و این امر حمایت مصر از تحرکات نظامی حفتر را نشان می‌دهد.

این تحرکات حفتر در حالی است که در مرزهای جنوبی طرابلس حدود ۱۲۰ نفر از نیروهای آن به اسارت درآمده و حدود ۴۰ خودروی نظامی این نیروها نیز به تصرف نیروهای دولت وفاق ملی افتاد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها