جلوگیری از ملی شدن منابع طبیعی در آمریکای لاتین

کد خبر: 495918

یکی از کارشناسان سایت «ویکی لیکس» گفت: آمریکا به علت واهمه از ملی شدن منابع طبیعی در آمریکای لاتین علیه رئیس‌جمهور بولیوی توطئه می‌کند.

خبرگزاری فارس: به نقل از «اسپوتنیک»، «اریک ولد» کارشناس نروژی سایت «ویکی لیکس» روز گذشته فاش کرد که آمریکا به علت ترس از نظریه ملی شدن منابع طبیعی در سراسر آمریکای لاتین، علیه «اوو مورالس» رئیس‌جمهور بولیوی توطئه می‌کند.
وی در این رابطه عنوان کرد: از ابتدا نیز ایده ملی شدن منابع طبیعی در بولیوی و سایر کشورهای آمریکای لاتین برای آمریکا ناخوشایند بود و مقامات این کشور همواره از اجرایی شدن آن واهمه داشتند؛ اصطلاح ملی‌سازی منابع طبیعی یک اصطلاح سانسور شده در «کاخ سفید» است و این ایده بزرگترین انگیزه آمریکا برای توطئه علیه «مورالس» را تشکیل می‌دهد.
«ولد» در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اهداف اصلی آمریکا، ونزوئلا است و آمریکا اعتقاد دارد برای احیای قدرت خود در آمریکای لاتین باید منش «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا و طرفداران وی در منطقه را سرنگون کند.
این کارشناس نروژی همچنین تصریح کرد: آمریکا نه تنها برای بولیوی، بلکه برای تمام کشورهای منطقه برنامه دارد؛ آمریکای لاتین صاحب بیشترین منابع طبیعی موجود بر روی کره زمین است و آمریکا این منطقه را «حیاط خلوت» خود می‌داند.
وی افزود: «مورالس» قصد داشت منابع هیدروکربنی در بولیوی را ملی کند اما آمریکا به محض اطلاع از این موضوع، به تهدید کردن وی روی آورد.
پنجشنبه هفته گذشته نیز «ولد» اعلام کرد: سایت «ویکی لیکس» 1 هزار و 502 سند به تاریخ سال‌های 2006 تا 2009 درباره بولیوی در دست دارد که نشان می‌دهد «واشنگتن» از زمان به قدرت رسیدن «مورالس» در بولیوی در امور داخلی این کشور دخالت داشته است.
اسناد مذکور همچنین نشان می‌دهند که آمریکا در سال 2008 قصد ترور رئیس‌جمهور بولیوی و انجام کودتا در این کشور را داشته است.
این کارشناس نروژی گفت: با وجود اینکه سفارت آمریکا در بولیوی قتل «مورالس» و انجام کودتا در این کشور را لازم می‌دانست، اطلاعات طبقه‌بندی نشده موجود نشان می‌دهد که این توطئه‌ها هرگز به سرانجام نرسیدند.
وی افزود: در اسناد موجود هیچ نشانی از حمایت مستقیم آمریکا از قتل «مورالس» و اقدامات صورت گرفته در این رابطه وجود ندارد اما این اسناد نشان می‌دهند که «واشنگتن» از گروه‌های خشنی که خود می‌توانستند اقدام به قتل رئیس‌جمهور بولیوی کنند، پشتیبانی مالی و سیاسی کرده است.
«ولد» در پاسخ به یکی از خبرنگاران که درباره واکنش آمریکا به این سخنان از او سوال کرده بود، اظهار داشت: راهبرد آمریکا بر مبنای رد کامل افشاگری‌های «ویکی لیکس» بنا شده است؛ «واشنگتن» به دو روش عمل می‌کند: نخست آنکه به تعقیب سرسختانه فرد افشاگر می‌پردازد و اتفاقی نظیر آنچه که برای «جولیان آسانژ» مؤسس سایت «ویکی لیکس» رخ داده است را رقم می‌زند و سپس به رسانه‌های غربی همراه پناه برده و خواستار حمایت آنان می‌شود؛ رسانه‌های غربی هرگز درباره ادعاهای «ویکی لیکس» در مورد سیاست‌های خارجی آمریکا تحقیق نمی‌کنند.
این نخستین باری نیست که آشکار می‌شود آمریکا به دنبال مداخله در امور کشورهای آمریکای لاتین بوده و تلاش می‌کند تا از طریق حمایت و تأمین مالی گروه‌های اپوزیسیون در ونزوئلا، اکوادور و بولیوی به بی‌ثبات‌سازی این کشورها بپردازد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها