امریکا: از فروش سوخو30 به ایران جلوگیری می‌کنیم

کد خبر: 507873

وزارت خارجه امریکا اعلام کرد برای جلوگیری از فروش جنگنده‌های سوخوی-30 روسیه به ایران از حق وتوی خود در شورای امنیت استفاده می‌کند.

پرس تی وی: توماس شانون، معاون وزیر خارجه امریکا در امور سیاسی روز سه شنبه در جلسه‌ای در کنگره گفت: «از تصویب فروش جنگنده (به ایران) جلوگیری می‌کنیم.»
شانون در جلسه کمیته روابط خارجی سنا خاطر نشان کرد هرگونه فروش جنگنده به ایران باید به تایید شورای امنیت سازمان ملل برسد.
این مقام امریکایی ادامه داد: «فروش جنگنده‌های سوخوی-30 به موجب قطعنامه 2231، بدون تایید شورای امنیت ممنوع است و با توجه به این محدودیت‌ها، ما از تصویب هرگونه فروش جنگنده ممانعت به عمل می‌آوریم.»
این در حالی است که قطعنامه 2231 ایران را ملزم می کند از هرگونه فعالیت مرتبط با طراحی موشک های بالستیک با قابلیت حمل سلاح های هسته ای، از جمله پرتاب این جنگ افزارها پرهیز کند.
اما این قطعنامه ایران را از خرید جنگنده منع نمی کند و به گفته منابع دیپلماتیک، این قطعنامه لازم الاجرا نبوده و دربرگیرنده اقدامات تنبیهی نمی باشد.
توماس شانون، معاون وزیر خارجه امریکا در امور سیاسی (17 فروردین 95، عکس از رویترز)
سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز بهمن 94 گفته بود فروش جنگنده‌های روسی به ایران بدون تصویب شورای امنیت سازمان ملل، ناقض تحریم‌های تسلیحاتی این سازمان علیه ایران است.
مارک تونر خاطر نشان کرد: «قطعنامه2231 شورای امنیت سازمان ملل فروش دسته مشخصی از تسلیحات متعارف را ... بدون تایید مورد به مورد شورای امنیت ممنوع کرده است.»
تونر افزود: «همه اعضای سازمان ملل به خصوص کشورهایی مانند روسیه که درباره این قطعنامه به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای مذاکره کردند، باید از این محدودیت‌ها به طور کامل آگاه باشند.»
وی ادعا کرده بود این محدودیت‌ها «هواپیماهای جنگی» از جمله جنگنده‌های سوخوی-30 روسیه را در بر می‌گیرد.
سوخوی-30 یک جنگنده چندمنظوره ‌است که برای عملیات در تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده و بسیار مناسب ماموریت‌های هوا به هوا و هوا به زمین است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها