چه سازمانی مسئول قتل مالکوم ایکس است؟

کد خبر: 635868

افراطی‌گری درباره حق زیرپا گذاشته شده سیاهپوستان و مدح بیش از اندازه نژاد سیاه از ویژگی‌های ریشه‌دار «امت اسلام» بود.

چه سازمانی مسئول قتل مالکوم ایکس است؟
سرویس بین‌الملل فردا: در سال 1930 تشکیلاتی به نام امت اسلام (Nation of Islam) در آمریکا توسط والاس فرد محمد تشکیل شد. هدف عمده این تشکیلات بهبود وضعیت زندگی سیاهپوستان آمریکایی بود. در سال 1934 والاس فرد محمد به طرز عجیبی ناپدید شد و به جای او شاگردش الایجا محمد رهبری این جنبش را در دست گرفت.

افراطی‌گری درباره حق زیرپا گذاشته شده سیاهپوستان و مدح بیش از اندازه نژاد سیاه از ویژگی‌های ریشه‌دار این تشکیلات آمریکایی بود که بیش از آنکه سیاهپوستانی را که به این گروه گرویده‌اند، به سوی اسلام حقیقی هدایت کند، آنان را درگیر پایبندی به ویژگی‌های نژادی مربوط به سیاهپوستان می‌کرد. آموزه‌هایی که الایجا محمد از والاس فرد محمد نقل می‌کرد، تبدیل به الاهیات مدرن جنبش امت اسلام شده بود. موضوعاتی که شبیه تعالیم خداوند به پیامبران خود در کتاب مقدس گردیده بودند. کم کم در بین اعضای امت اسلام، به دلیل تبلیغ انحرافی الایجا محمد از دین و مبارزه برای ستاندن حقوق خود از سفیدپوستان آمریکایی، کار به جایی رسید که والاس فرد محمد با عناوینی مثل «خدا در وجود انسان»، «مسیح» و همینطور «مهدی» نامیده می‌شد. الایجا محمد برای طرفدارانش جا انداخته بود که نژاد سیاه برترین نژاد تاریخ هستند که در طول 6000 سال از نژاد شر (evil) ستم و رنج دیده است. الایجا محمد هدف جنبش امت اسلام را برگرداندن سلطه سیاهپوستان دانست. سلطه‌ای که به اعتقاد او توسط سفیدپوست‌های پست دزدیده شده است و باید در آمریکا به آن قدرت دست پیدا کنند.

الایجا محمد

البته در کنار این فعالیت‌های ایدئولوژیک، او و سایر اعضای اصلی امت اسلام به امور اقتصادی هم می‌پرداختند. اموال امت اسلام تا قبل از مرگ الایجا محمد در سال 1975 شامل نانوایی، آرایشگاه، کافی شاپ، فروشگاه‌های مواد غذایی، لباسشویی، کارخانه چاپ، مغازه‌های خرده‌فروشی، منابع فراوان برای هلدینگ املاک و مستغلات،ناوگان تریلر مخصوص برای حمل تراکتور، به علاوه زمین‌های کشاورزی در اقصی نقاط آمریکا و همینطور حق امتیاز یک بانک و مدارس متعدد در شهرهای مختلف آمریکا بود. درآمد امت اسلام در سال 1972 نزدیک 75 میلیون دلار برآورد شده بود.

مالکوم ایکس، سخنگوی امت اسلام، بنا بر همین آموزه‌ها، رابطه خوبی با رهبران جنبش حقوق مدنی آمریکا نداشت. او مارتین لوتر کینگ را تحقیر می‌کرد و از اعضای جنبش حقوق مدنی آمریکا که برای اصلاح وضع زندگی و حقوق اجتماعی سیاهپوستان آمریکایی تلاش می‌کردند، با عنوان دست نشانده سفیدپوست‌ها یاد می‌کرد. جنبش حقوق مدنی برای رای دادن و تاثیر گذاری اجتماعی سیاسی سیاهپوستان آمریکایی تلاش بسیاری می‌کرد ولی امت اسلام همواره اعضای خود را از شرکت در این اقدامات منع می‌کرد.
تا این که در آوریل سال 1962، وقتی پلیس لس آنجلس در اقدامی نژادپرستانه، 7 سیاهپوست آمریکایی را به ضرب گلوله از پای درآورد. مالکوم برای انتقام، رو به تشکیل گروهی از اعضای امت اسلام در نیویورک و همکاری با جنبش حقوق مدنی آورد که به شدت مورد حمله الایجا محمد قرار گرفت. الایجا محمد اقدام مالکوم را جنگ‌افروزی فتنه‌گرانه خوانده بود. این تقابل زمینه ناراحتی و شک و تردید به الایجا و امت اسلام را در مالکوم به وجود آورد. بعدها لوئیس فراخان، رهبر فعلی امت اسلام، این اقدام مالکوم را ناشی از روحیه گانگستری او برشمرده بود.
مالکوم به تقابل سخت با دولت نژادپرست آمریکا که همواره در تامین منافع سفیدپوستان علیه سیاهپوستان آمریکایی ستم می‌کند، اعتقاد زیادی داشت و برخی رسانه‌های آمریکایی او را متهم می‌کنند که او در راه مبارزه برای برتری نژاد سیاهپوستان معتقد بود که می‌توان از هر وسیله‌ای استفاده کرد. البته مالکوم قبل از این هم به اتهام کمونیست بودن، تحت تعقیب اف بی آی قرار گرفته بود.
بعد از این جریان توجه بیش از اندازه رسانه‌ها به مالکوم ایکس در معرفی امت اسلام و حسادت برخی از اعضای امت اسلام به او، موضع‌گیری تند و تیز او درباره قتل جان اف کندی که با انتقاد الایجا محمد مواجه شد و همینطور شایعه رابطه جنسی الایجا محمد با دختران جوانی که در امت اسلام به عنوان منشی‌های او مشغول به کار هستند، فاصله مالکوم و امت اسلام را بیش از پیش افزایش داد تا اینکه بالاخره مالکوم در مارس 1964 به طور رسمی، جدایی خود را از امت اسلام اعلام کرد. او در همان زمان جدایی اعلام کرده بود که در فکر راه‌اندازی یک تشکیلات ملی جدید برای سیاهپوستان آمریکاست، هرچند که همچنان مسلمان خواهد ماند.
مالکوم بعد از جدایی از امت اسلام، بالاخره با مارتین لوترکینگ دیدار کرد. بعد از این دیدار، او در یک سخنرانی اعلام کرد که سیاهپوستانی که به حضور در انتخابات‌های دولتی علاقمند هستند، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند، ولی در صورتی که دولت آمریکا همچنان به اقدامات خود در مسیر رسیدن به آزادی‌ و برابری ادامه دهد، او و همراهانش علیه دولت دست به اسلحه خواهند برد.
مالکوم ایکس در کنار مارتین لوترکینگ
پس از آن مالکوم ایکس بنا به تشویق برخی از همراهانش اقدام به تاسیس گروه اسلام سنی پرداخت. با اینکه او در گذشته از شیفتگان الایجا محمد بود ولی سفر حج و دیدار با سایر رهبران جنبش‌های مدنی در آمریکا، فرانسه و برخی کشورهای عربی، باعث شد تا مالکوم از تصلب در آراء الایجا محمد و منع همیشگی او از دیدار با سایر رهبران جنبش‌های مدنی و مذهبی، دست بردارد و از اندیشه‌های به شدت ضداسلامی امت اسلام، در موضوع نابرابری انسانی و برتری‌های نژادی فاصله بگیرد.

مالکوم بنا بر روحیه تندمزاج خود که از مخالفت‌های دولتی همواره رنجور بود و اعتقادی به مسامحت‌های مشکوک الایجا محمد با دولت آمریکا نداشت، دست به افشاگری علیه امت اسلام و رهبر آن زد. او از روابط جنسی غیر مشروع الایجا محمد با دختران جوان پرده برداشت. جالب آنکه والاس محمد، پسر الایجا محمد، که از دوستان و همراهان مالکوم ایکس بود، به خاطر شک و تردید به پدرش درباره وجود این روابط، تاثیر زیادی در عوض شدن عقیده مالکوم درباره الایجا محمد داشت. والاس همواره ار سوی امت اسلام مورد طرد قرار گرفته بود. درگیری‌های لفظی امت اسلام و الایجا محمد با مالکوم و چندبار تهدید جانی او بالاخره منجر به این شد که مالکوم به عنوان خائن علیه امت اسلام معرفی گردد و سه عضو امت اسلام مامور قتل او در فوریه سال 1964 در حین انجام یک سخنرانی شدند. آنها مالکوم را با شلیک 15 گلوله از پای درآوردند.

لوئیس فراخان

جالب آنکه بعد از قتل وی و شناسایی هر سه ضارب، دو تن از آنها بعد از طی 22 و 45 سال زندان از عمل خود پشیمان بودند ولی نفر سوم، پس از بیست سال حضور در زندان، به عنوان امام جماعت یکی از مساجد امت اسلام در نیویورک منصوب شد.

لوییس فراخان، رهبر فعلی امت اسلام، که بعد از مرگ الایجا محمد در سال 1975، بعد از کشمکش‌های فراوان بر سر اختلافات ایدوئولوژیک با والاس محمد، پسر الایجا، برای چگونگی رهبری و خط مشی امت اسلام، توانست رهبری امت اسلام را با خط فکری پر از ابهام در مسائل سیاسی و اجتماعی، در اختیار بگیرد. فراخان در سال 1993 طی اظهاراتی اعلام کرد که مالکوم ایکس، چوب خیانت خود به امت اسلام را خورده است و به اذعان خود، در ایجاد بستر قتل مالکوم نقش زیادی داشته است.
روزنامه هافینگتون پست در گزارشی، عباراتی عجیب و تاسف برانگیز، از لوئیس فراخان نقل کرده است: «بدون تردید هیچ مسلمانی نبود که عاشق الایجا محمد باشد و از کشته شدن مالکوم ایکس خشنود نشده باشد.»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها