۶ نکته درخصوص مصادره برج بنیاد علوی در آمریکا

کد خبر: 690645

وکیل دولت آمریکا در جریان پرونده مربوط به مصادره برج متعلق به بنیاد علوی، در بیانیه‌ای اعلام کرد هیئت منصفه دادگاه رسیدگی به پرونده ساختمان «بنیاد علوی» به نفع دولت آمریکا حکم صادر کرده است.

۶ نکته درخصوص مصادره برج بنیاد علوی در آمریکا
سرویس بین‌الملل فردا: دادستان‌های فدرال آمریکا سرانجام پس از 9 سال تلاش برای مصادره برج متعلق به بنیاد علوی توانستند در دادگاه آمریکا به موفقیت برسند. پنج شنبه گذشته وکیل دولت آمریکا در جریان پرونده مربوط به مصادره برج متعلق به بنیاد علوی، در بیانیه‌ای اعلام کرد هیئت منصفه دادگاه رسیدگی به پرونده ساختمان «بنیاد علوی» به نفع دولت آمریکا حکم صادر کرده است. درباره روند صدور این حکم در سیستم قضایی آمریکا و حواشی سیاسی آن باید بدانیم:

1- پرونده مربوط به این ساختمان در حالی از یک ماه پیش بار دیگر به جریان افتاد که دادگاه تجدید نظر نیویورک سال گذشته حکم یک دادگاه برای مصادره و فروش مربوط به برج را رد کرده بود. حکم جدید هیئت منصفه دادگاه به معنی آن است که دادستان‌های فدرال اکنون می‌توانند تلاش خود برای مصادره این ساختمان را آغاز کنند. سال گذشته «دادگاه استیناف حوزه دوم ایالات متحده آمریکا» با لغو حکم بدوی یک دادگاه دیگر در این کشور برای مصادره ساختمان «بنیاد علوی» و شرکت «آسا»، ادعاهای بی‌پایه درباره نقش ایران در حادثه 11 سپتامبر را حفظ کرده بود و از قربانیان خواست پیگیری‌ها در این باره را کماکان ادامه بدهند. 2- از ابتدا گروهی از خانواده‌های کشته شدگان در انفجارهای تروریستی، با ادعای ارتباط ایران با این حوادث و با مرتبط دانستن بنیاد علوی به دولت ایران، برای مصادره این ساختمان و دریافت غرامت از محل فروش ساختمان، تلاش می‌کردند. دادگاه تجدید نظر نیویورک در حالی با استناد به نامعلوم بودن مالکیت این برج، فروش آن برای پرداخت غرامت به قربانیان 11 سپتامبر را رد کرد که هنوز مشخص نیست مبنای قضاوت دادگاه‌های آمریکایی درباره نقش ایران در حادثه 11 سپتامبر چیست؟ 3- اما پنج شنبه عصر بود که وکیل دولت آمریکا در پرونده ساختمان بنیاد علوی واقع در منهتن نیویورک، اعلام کرد هیئت منصفه دادگاه در حکمی اعلام کرده است که این برج ۳۶ طبقه و برخی دیگر از دارایی‌های این بنیاد در آمریکا، قابل مصادره هستند. وکیل دولت آمریکا مدعی شده است که دولت ایران از این ساختمان برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران استفاده کرده است. این پرونده از آنجا آغاز شد که «کاترین فارست»، قاضی این پرونده در سال 2013 با بیان این ادعا که درآمدهای ناشی از این ساختمان‌ به بانک ملی ایران که یک بانک دولتی است، می‌رسد این ساختمان را با توجه به نقض قوانین تحریمی آمریکا برای مصادره مجاز دانست. 4- دادخواستی که دولت آمریکا تسلیم دادگاه کرده بود ادعا می‌کرد که 60 درصد از این برج در مالکیت بنیاد علوی است و 40 درصد دیگر هم به شرکت آسا تعلق دارد. اما دادگاه تجدید نظر، ادله دادگاه بدوی مبنی بر کنترل دولت ایران بر اموال و درآمدهای بنیاد علوی و شرکت آسا را ناکافی دانسته بود. «ریچارد ولسی»، قاضی دادگاه تجدید نظر روز چهارشنبه در حکمی نوشت: «نظر به ناکافی بودن ادله مبنی بر کنترل روز به روز ایران بر علوی، ما به موجب قانون نتیجه‌گیری می‌کنیم که ایران و متشاکیان را نمی‌توان دارنده هویت‌های یکسان دانست.» 5- مشخص نیست مبنای قضاوت دولت آمریکا درباره نقش ادعایی ایران در حوادث 11 سپتامبر، چه شواهد و اسنادی را شامل می‌شود؟ گزارشی که اخیراً کنگره آمریکا درباره حادثه 11 سپتامبر منتشر کرده نشان می‌دهد که عوامل این حمله تروریستی از طرف افرادی که با دولت عربستان ارتباط داشته‌اند، حمایت می‌شدند. اکثر هواپیماربایان این حادثه نیز شهروندان عربستان بوده‌اند. 6- در این بین شبکه بی بی سی در گزارشی اعلام کرد که پس از ضبط ساختمان بنیاد علوی و همچنین دو میلیارد دلار از منابع مالی ایران در بانک های امریکایی به دلیل محکومیت ایران در دادگاه های امریکا، حالا دادگاه عالی این کشور به سراغ کتیبه های تاریخی هخامنشی رفته تا اگر ایران نتوانست جرائم مربوط به محکومیت های خود را بپردازد، ۸۱ کتیبه هخامنشی که در دانشگاه شیکاگو به امانت بود را ضبط و آن را بفروشد و عواید آن را در اختیار اسرائیلی هایی بگذارد که ایران را متهم به انجام اقدام تروریستی علیه بستگان آنها کرده اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها