تیلرسون، اولین وزیر ترامپ که از دولت او اخراج می شود؟/ ۵ اختلاف عجیب ترامپ با مهم ترین وزیر کابینه!

کد خبر: 692284

تیلرسون اولین وزیرخارجه است که نه سابقه دولتی داشته و نه سابقه نظامی. او اکنون وزیر وزارت خانه ای است که در سال های اخیر قدرت و نفوذش را به شورای امنیت ملی باخته است، شورایی که سه جنگ افغانستان، عراق و تروریسم را مدیریت می کند و تسلطی عجیب بر دولت پیدا کرده است.

تیلرسون، اولین وزیر ترامپ که از دولت او اخراج می شود؟/ ۵ اختلاف عجیب ترامپ با مهم ترین وزیر کابینه!
تیلرسون سرویس بین الملل فردا: هاموند، مشاور رسانه ای رکس تیلرسون در تازه ترین اظهارات خود در دفاع از وزیر خارجه آمریکا و انتقاداتی که از عملکرد وی به عنوان یکی از ضعیف ترین وزرای کابینه آمریکا می شود گفته است که تیلرسون مانند یک کابوی است، که تنها شش تیر در اختیار دارد و دقیقا به همین خاطر است که نباید گلوله های خود را هدر دهد. با این حال اگر بخواهیم میان وزرای خارجه دولت های دموکرات و یا جمهوری خواه مقایسه کنیم، حداقل در 5 مساله به نظر می رسد تیرهای تیلرسون با فاصله بسیار زیادی از هدف شلیک شده است و نتوانسته انتظارات را برآورده کند. با این حال تیر آخری که برای او مانده است تنها یک چیز است: این که می خواهد به وزارت خارجه ادامه دهد یا خیر؟
اعراب و اسرائیل: تجریه نشان می دهد که در مساله میان اعراب و اسرائیل هیچ زمانی وجود نداشته است که وزیر خارجه اختیاراتی ویژه از سوی رئیس جمهور پیدا نکند با این حال در این دولت کوشنر داماد ترامپ بود که به همراه گرین بت در خصوص این مساله به ماموریت گمارده شدند. بر خلاف وزرای خارجه قبلی تیلرسون هیچ گاه در مورد این موضوع که مهم ترین موضوع سیاست خارجی آمریکاست چندان آفتابی نشده است.
بحران قطر وسعودی: ترامپ و کوشنر هم چنین در این مساله نیز بیش ترین اختیار عمل را شخصا در دست دارند. خلیج فارس جایی است که تیلرسون تجارب و ارتباطات گوناگون و عمیقی دارد با این حال هنوز در بحران میان شورای همکاری و قطر تیلرسون به بازی گرفته نشده است و ترامپ نیز در موضعی کاملا متناقض با تیلرسون بحران مذکور را به عنوان یکی از موفقیت های سفر خود به کشورهای عربی اعلام کرد. تیلرسون پیش از ترامپ اعلام کرده بود که از کشورهای عربستان، امارات و ... می خواهد که تحریم قطر را پایان دهند چرا که این تحریم عواقب انسانی برای قطر خواهد داشت.
روسیه: در مورد سیاست آمریکا در مورد روسیه نیز تیلرسون یکی از عصبانی کننده ترین مواضع برای ترامپ را گرفت. او تاکید کرده بود که باید بر روسیه سخت گرفت و مخالفت خود با برداشته شدن تحریم های این کشور را نیز اعلام کرده بود. تیلرسون گفته بود که تحریم ها باید تا زمانی که روسیه کریمه را بازنگرداند و به تعهدات خود عمل نکند برقرار باشند. بر خلاف رئیسش ترامپ، تیلرسون در مورد این مساله هیچ علاقه و کششی نسبت به روسیه نشان نداد.
افغانستان: ترامپ تصمیم در مورد آینده افغانستان را به وزیر دفاع جیمز متیز سپرد، بدون آن که به این فکر کند که پیروزی در این کشور نیاز به راهبردهای سیاسی و اقتصادی نیز دارد. علاوه بر این پیروزی در سایه راهکاری جامع از سوی تمام وزرا و بخش های دولت شکل می گیرد و نه تنها یک دپارتمان. اما تیلرسون با کاهش بودجه وزارت خانه اش توسط ترامپ مواجه شد و از سوی دیگر بخش مربوط به اتخاذ راهبرد در مورد آینده افغانستان در وزارت خارجه را نیز منحل کرد.
تغییرات آب و هوایی: زمانی که رکس تیلرسون مدیر اکسون موبیل بود، تغییرات آب و هوایی را به رسمیت شناخته و به مالیات بر کربن و نیز توافق پاریس هم علاقه خود را ابراز کرده بود. در مقام وزارت خارجه نیز مخالفت خود با تصمیم ترامپ برای بیرون آمدن از این توافق را نیز اعلام کرد. با این حال او اکنون وزیر خارجه مردی است که می گوید تغییرات آب و هوایی چرند است و باعث شد یکی از سه کشوری باشیم که بخشی از این توافق نامه نیستند.
تیلرسون اولین وزیرخارجه است که نه سابقه دولتی داشته و نه سابقه نظامی. او اکنون وزیر وزارت خانه ای است که در سال های اخیر قدرت و نفوذش را به شورای امنیت ملی باخته است، شورایی که سه جنگ افغانستان، عراق و تروریسم را مدیریت می کند و تسلطی عجیب بر دولت پیدا کرده است. او با رئیس دولتی مواجه است که مسائل سیاست خارجی اش را به افراد مختلفی می سپارد و بدون در نظر گرفتن ملاحظات، بی پروا در مورد مسائل خارجی حرف می زند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها