ادعای تلاش اوباما برای دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا

کد خبر: 825170

سناتور‌های آمریکایی دولت پیشین این کشور را به کمک به ایران برای دسترسی به نظام مالی آمریکا متهم کرده‌اند.

ادعای تلاش اوباما برای دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا

خبرگزاری فارس: سناتور‌های آمریکایی دولت پیشین این کشور را به کمک به ایران برای دسترسی به نظام مالی آمریکا متهم کرده‌اند.

نمایندگان جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا در گزارشی که بازتاب گسترده‌ای در محافل سیاسی این کشور داشته «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور پیشین این کشور را صدور مجوزی پنهانی برای دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا متهم کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره گزارش سناتور‌های آمریکایی نوشته بعد از حصول توافق هسته‌ای برجام، دولت اوباما به ایران وعده دسترسی به۵.۷ میلیارد دلار از دارایی‌هایش داده بود که در بانکی در عمان نگهداری می‌شدند.

مطابق این ادعا، ایران خواستار آن بوده که این پول‌ها به دلار‌های آمریکایی و سپس یورو تبدیل شوند، اما مقام‌های آمریکایی به طور مکرر به کنگره قول داده بودند که هرگز به ایران اجازه دسترسی به نظام مالی آمریکا را نخواهند داد.

گزارش نمایندگان سنا مدعی است دولت اوباما بدون توجه به این وعده‌ها قصد داشته با صدور مجوزی محرمانه به ایران اجازه دهد برای مدتی کوتاه تحریم‌ها را نادیده گرفته و دارایی‌هایش را از طریق یک بانک آمریکایی به دلار تبدیل کند. این طرح، اما به دلیل عدم همکاری دو بانک آمریکایی ناکام مانده است.

بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا به همین دلیل بار دیگر انتقادات از اوباما را به دلیل تلاش برای دادن امتیاز‌های اضافی به ایران متهم کرده‌اند.

ادعای سناتور‌های آمریکایی در حالی است که دولت اوباما با اتخاذ برخی سیاست‌ها از جمله امضای قانون محدودیت‌های صدور ویزا برای مسافران به ایران یا حفظ فضای ابهام درباره کاهش تحریم‌های بانکی نقش گسترده‌ای در متبلور نشدن مزایای برجام برای ایران داشت.

آسوشیتدپرس نوشته وزارت خزانه‌داری دولت پیشین آمریکا در تاریخ فوریه ۲۰۱۶ مجوزی صادر کرده که به ایران اجازه می‌داد ۵.۷ میلیارد دلار از دارایی‌هایش در بانک مسقط را پس از تبدیل به دلار، از ریال عمان به یورو تبدیل کند. در صورتی که بانک عمانی، بدون مجوز خزانه‌داری آمریکا اجازه این مبادله را می‌داد، ناقض تحریم‌هایی شناخته می‌شده که دسترسی به نظام مالی آمریکا را برای ایران ممنوع کرده است.

آسوشیتدپرس با اشاره به نگهداری میلیارد‌ها دلار از دارایی‌های ایران بر حسب ریال عمان در «بانک مسقط» توضیح داده که تبدیل این ارز به ارز‌های دیگر کار دشواری است و به همین دلیل، آسان‌ترین راه این بوده که از دلار به عنوان یک ابراز تبدیل ارز استفاده شود.

گزارش نمایندگان مجلس سنا حاکی است دولت وقت آمریکا برای تسهیل این مبادله با دو بانک آمریکایی تماس گرفت، اما هر دو با اشاره به خطرات مبادله با ایران این درخواست را رد کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها