صفر تا صد اطلاعات مورد نیاز درباره حق طلاق برای زنان

کد خبر: 1211219

طلاق یکی از معضلات جامعه امروزی است که گریبان بسیاری از افراد را می‌گیرد و بنیان خانواده را از هم می‌پاشد. فشار روانی جدایی از یک سمت، نداشتن اطلاعات کافی درباره قوانین طلاق و رفت و آمدهای مکرر به دادگاه مشکلاتی را برای زوجینی که قصد جدایی دارند ایجاد می‌کند. این مطلب راهنمای کاملی درباره حق طلاق برای زنان است و به شما کمک می‌کند هر اطلاعاتی که در این زمینه نیاز دارید را کسب کنید.

صفر تا صد اطلاعات مورد نیاز درباره حق طلاق برای زنان

 

 

حق طلاق چیست؟

مطابق ماده 1133 قانون مدنی حق طلاق به مردان تعلق دارد که به واسطه آن می‌توانند بدون مشکل و دردسر به دادگاه مراجعه کنند و همسر خود را طلاق بدهند. در راستای اعطای حقوق برابر به زنان، امکان گرفتن حق طلاق برای زنان هم فراهم شده است. به عبارت دقیق‌تر مرد می‌تواند حق طلاق را در قالب وکالت به زن واگذار کند تا زن بتواند شخصا یا از طریق وکیل طلاق، با مراجعه به دادگاه طلاق بگیرد.

یکی از سوالت متداولی که درباره گرفتن حق طلاق برای زنان مطرح می‌شود این است که آیا مردی که حق وکالت طلاق را به همسرش می‌دهد، دیگر حق طلاق ندارد. در پاسخ باید بگوییم با دادن حق طلاق به زنان، هیچ حقی از مردان سلب نمی‌شود و آن‌ها می‌توانند هر زمان که بخواهند برای طلاق به دادگاه مراجعه کنند.  

زمان گرفتن حق طلاق برای زنان

زنان برای گرفتن وکالت در طلاق محدودیتی از لحاظ زمانی ندارند. آن‌ها می‌توانند هنگام جاری شدن عقد نکاح دائمی به عنوان یکی از شروط عقد، وکالت در طلاق بگیرند، یا اینکه پس از ازدواج به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و با تنظیم وکالتنامه حق طلاق بگیرند.

زنان زمانی می‌توانند دادخواست طلاق مطرح کنند که مطابق با شروط 12 گانه عقد ازدواج دلایل و مستندات کافی برای ارائه به دادگاه داشته باشند. اما حق طلاق برای زنان این امکان را فراهم می‌کند تا بدون نیاز به دلایل و مستندات قانونی بتوانند برای طلاق اقدام کنند.

 

امکان باطل کردن واگذاری حق طلاق

مرد برای واگذار کردن حق طلاق به زن می‌تواند وکالت مدت‌دار، وکالت بلاعزل یا وکالت قابل عزل به او بدهد. اگر وکالت مدت دار یا قابل عزل نباشد، مرد نمی‌تواند حق طلاق برای زنان را باطل کند.

چرا حق طلاق به مردان تعلق دارد؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا حق طلاق با مردان است و آن‌ها این اختیار را دارند که این حق را در قالب وکالت به زنان بدهند.

مطابق قوانین اداره زندگی زناشویی و تامین مخارج به عهده مرد است. مرد باید به عنوان کسی که سرپرستی همسر و فرزندان را به عهده می‌گیرد، تعهداتی را به عهده بگیرد، بنابراین این اختیار هم به او واگذار شده که درباره انحلال زندگی مشترک هم تصمیم بگیرد.

فارغ از درست یا نادرست بودن تاثیر تفاوت روحیات زنان و مردان در تصمیم‌گیری، یکی دیگر از دلایل در اختیار داشتن حق طلاق برای مردان این است که آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها سعی می‌کنند منطقی رفتار کنند و کمتر بر پایه احساس و عاطفه رفتار می‌کنند.

 این افراد عقیده دارند یکی از مشکلات حق طلاق برای زنان این است که زنان به دلیل روحیه حساسی که دارند، ممکن است در برابر فشارهای زندگی طاقت نیاورند و با اختلافات کوچکی که بروز می‌کند از حق طلاق استفاده کنند. به همین دلیل حق طلاق را به مردان می‌دهند.  

 

آیا گرفتن حق طلاق مانعی برای گرفتن مهریه است؟

مهریه یکی از حقوق زنان در ازدواج است که هنگام طلاق می‌توانند آن را مطالبه کنند. با توجه به اینکه برخی از مردان وکالت در طلاق را به زنان واگذار می‌کنند، ممکن است این سوال مطرح باشد که آیا با دادن حق طلاق به زنان، حق گرفتن مهریه از آن‌ها سلب می‌شود یا خیر.

مهریه حقی است که اعطای امتیازی مانند حق طلاق به زن، آن را سلب نمی‌کند، مگر اینکه زوجین در این مورد با هم توافق کنند. برخی از مردان برای اینکه به همسر خود حق طلاق بدهند، شرط می‌کنند در صورت استفاده از این حق باید تمام مهریه را بذل کند.

با این حساب مطابق قانون هیچ منافاتی بین حق طلاق و گرفتن مهریه وجود ندارد، مگر اینکه زوجین توافق کنند که استفاده از حق وکالت در طلاق فقط در صورت بذل مهریه امکان‌پذیر است. در صورتی که حق طلاق بدون شرط و شروط به زن داده شود، می‌تواند عند المطالبه یا عند الاسطاعه برای گرفتن مهریه هم اقدام کند و اقدامات طلاق را هم بدون دردسر انجام دهد.

وکالت در طلاق

هزینه وکیل با داشتن حق طلاق برای زنان چقدر است؟

خانم‌هایی که حق طلاق دارند، می‌توانند انجام امور مربوط به طلاق را به وکیل طلاق بسپارند. تعرفه تقاضای طلاق از سوی وکیل در آئین نامه تعرفه وکلا تعریف شده است، اما میزان آن ثابت نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد.

وکیل باتجربه تمام اسناد و مدارک را بررسی می‌کند و بر اساس روند رسیدگی به امور پرونده با موکل بر سر مبلغ حق الوکاله به توافق می‌رسد. گروه وکلای فراز در زمینه اعطای حق طلاق برای زنان مشاوره‌های دقیق، با قیمت مناسب ارائه می‌کند.

معایب دادن حق طلاق به زنان چیست؟

دادن حق طلاق  از سوی مرد به معنای دادن اختیار کامل به زن برای جدایی است. دادن این امتیاز به زنان ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. معایب دادن حق طلاق به زنان شامل موارد زیر است.

  • ضعیف شدن اقتدار مردان

یکی از عقاید جوامع مردسالار این است که مرد باید در مسند قدرت و تصمیم‌گیری باشد و زن از تمام دستورات و تصمیمات مرد تبعیت کند. با اینکه این سبک از زندگی این روزها طرفداران زیادی ندارد، اما هنوز هم برخی از مردان نمی‌توانند بخشی از حدود اختیارات خود را به زنان واگذار کنند. این افراد عقیده دارند بزرگترین عیب دادن حق طلاق به زنان این است که اقتدار و بزرگی آن‌ها خدشه‌دار می‌شود و زن دیگر در امور زندگی از آن‌ها تبعیت نمی‌کند، بنابراین هر زمان بخواهد می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و طلاق بگیرد.

  • امکان استفاده مجدد از حق طلاق

یکی از موارد بااهمیتی که درباره حق طلاق برای زنان لازم است اطلاع داشته باشید این است که امکان استفاده از حق طلاق زنان حتی بعد از رجوع به همسر قبلی وجود دارد. یعنی اگر خانمی از حق طلاق استفاده کند و از همسر خود جدا شود، اما بعد از مدتی مجددا به همسر خود رجوع کند، باز هم هر زمان مایل باشد، می‌تواند از حق طلاق استفاده کند.

تنها در صورتی این حق از زن سلب می‌شود که در شروط عقد قید شود، زن فقط می‌تواند یک بار از این حق استفاده کند.

جمع بندی

طلاق فرایندی طولانی و سخت است که موجب تحمیل فشار روانی به زوجین می‌شود، به‌خصوص وقتی که زوجین با حقوق خود در زندگی مشترک آشنا نباشند. حق طلاق یکی از امتیازاتی است که به زنان داده می‌شود تا در شرایط برابری با مردان قرار بگیرند و در کشمکش طلاق آسیب کمتری ببینند. سعی کردیم در این مطلب به تمام سوالات شما درباره حق طلاق برای زنان پاسخ دهیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها