ثبت نام مدارس شاهد | تیزهوشان و نمونه دولتی در سال جدید

کد خبر: 1237303

در این مقاله قصد داریم نحوه ، شرایط و زمان ثبت نام سه مدرسه پر طرفدار کشور یعنی مدارس شاهد ، مدارس تیزهوشان و مدارس نمونه دولتی را بصورت جامع توضیح دهیم. به ترتیب ابتدا مدارس شاهد و سپس مدارس تیزهوشان و در آخر مدارس نمونه دولتی را بیان کرده ایم، پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

ثبت نام مدارس شاهد | تیزهوشان و نمونه دولتی در سال جدید

 

در این مقاله قصد داریم نحوه ، شرایط و زمان ثبت نام سه مدرسه پر طرفدار کشور یعنی مدارس شاهد ، مدارس تیزهوشان و مدارس نمونه دولتی را بصورت جامع توضیح دهیم. به ترتیب ابتدا مدارس شاهد و سپس مدارس تیزهوشان و در آخر مدارس نمونه دولتی را بیان کرده ایم، پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

ثبت نام مدارس شاهد

هر سال، مدارس شاهد در تمام مقاطع تحصیلی از پایه ابتدایی تا مقطع دوم متوسطه، در زمان معینی که توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌شود، متقاضیان علاقه‌مند بسیاری را برای پذیرش به تحصیل دعوت می‌کنند. قبلاً، ظرفیت مدارس شاهد، تنها مختص خانواده‌های شهدا، رزمندگان و ایثارگران بود و ظرفیتی برای افراد غیرشاهد یا غیرایثارگر وجود نداشت. اما اکنون، این مدارس افراد عادی و شاهد (از جمله خانواده‌های شهدا، رزمندگان و ایثارگران) را بر اساس جدول امتیازبندی پذیرش می‌کنند.

بیش تر بخوانید: راهنمای جامع ثبت نام مدارس شاهد سامانه ندای مشاور

 

همان‌طور که اشاره شد، زمان پیش ثبت نام مدارس شاهد هر سال توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین می‌شود و داوطلبان می‌توانند در این بازه زمانی، با داشتن شرایط و بررسی جدول امتیازبندی مدارس شاهد، به ثبت‌نام بپردازند. معمولاً فرآیند پیش‌ثبت نام مدارس شاهد از اواخر خرداد ماه تا اوایل تیرماه ادامه دارد. براساس آخرین اطلاعیه‌ها، پیش‌ثبت‌نام پایه اول مدارس شاهد از تاریخ 1 خرداد ماه تا 26 خرداد ماه و پیش‌ثبت‌نام پایه دهم از تاریخ 1 تیرماه تا 10 تیرماه انجام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود ثبت‌نام در سایر پایه‌های تحصیلی نیز طبق روال سال‌های گذشته، از اواسط خرداد تا اواسط تیرماه آغاز شود.

سایت و نحوه ثبت نام مدارس شاهد

قبلاً، فرآیند ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس شاهد به‌صورت حضوری با همراهی والدین انجام می‌شد. اما از چند سال قبل، وزارت آموزش و پرورش، به‌منظور تسهیل در فرآیند ثبت نام و ارائه خدمات پژوهشی و آموزشی مانند ثبت نام در مدارس شاهد، مشاهده کارنامه، نقل و انتقالات و ... سایتی را به نام "پنجره واحد خدمات الکترونیک" با آدرس my.medu.ir راه‌اندازی کرده است.

هم‌اکنون، تمام مراحل ثبت نام در مدارس شاهد به‌صورت آنلاین از طریق سایت پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود. داوطلبان پس از مطالعه دفترچه ثبت نام مدارس شاهد و بررسی شرایط و مدارک موردنیاز، می‌توانند در زمان پیش‌ثبت‌نام مدرسه خود را از طریق این سایت ثبت نام کنند.

برای ثبت نام مدارس شاهد ، متقاضیان علاقه‌مند باید ابتدا کد ملی دانش‌آموز، والدین و شماره تلفن همراه پدر و مادر را وارد کنند. سپس، کد ارسالی را نیز به‌صورت دقیق وارد کرده و گزینه "پیش‌ثبت‌نام پایه اول مدارس شاهد" را انتخاب کنند. با تکمیل فرم ثبت نام، فرآیند ثبت نام با موفقیت انجام می‌شود. ثبت نام در این مدارس هزینه‌ای ندارید. .

ثبت نام مدارس تیزهوشان

یکی از مسائل حیاتی که متقاضیان باید به آن توجه داشته باشند، زمان ثبت‌نام آزمون مدارس تیزهوشان است. در اینجا، نکته‌ای حائز اهمیت این است که فرصت ثبت‌نام در این آزمون فقط در یک بازه زمانی معین امکان‌پذیر است و هر کسی که در مهلت تعیین‌شده اقدام به ثبت‌نام نکند، اجازه حضور در آزمون را نخواهد داشت. زمان ثبت‌نام سمپاد و نحوه ثبت‌نام آزمون مدارس تیزهوشان برای پایه‌های هفتم و دهم به طور جداگانه اعلام می‌شود و در ادامه، زمان ثبت‌نام این دو پایه به‌طور جداگانه شرح داده می‌شود و جزئیات مربوط به تمدید مهلت هر کدام نیز ذکر خواهد شد.

بیش تر بخوانید: راهنمای جامع ثبت نام مدارس تیزهوشان سامانه ندای مشاور

ثبت نام مدارس تیزهوشان

زمان ثبت‌نام آزمون مدارس تیزهوشان پایه‌های ششم تا هفتم

زمان ثبت‌نام آزمون استعداد درخشان پایه‌های ششم تا هفتم هر ساله از طریق سایت ثبت‌نام این آزمون به‌اطلاع داوطلبان می‌رسد. همزمان با شروع تاریخ نام‌نویسی، دفترچه راهنما نیز در سایت مربوطه قرار داده می‌شود و داوطلبان باید پس از دانلود، مطالعه مفاد مندرج در آن پرداخته و سپس فرم تقاضانامه اینترنتی ثبت‌نام را تکمیل کنند. زمان ثبت‌نام آزمون مدارس تیزهوشان پایه‌های ششم تا هفتم  تا تاریخ 28 فروردین ماه ادامه یافت. بر اساس آخرین اطلاعیه منتشر‌شده، زمان ثبت‌نام مدارس تیزهوشان در تاریخ 22 خرداد مجدداً تمدید شد.

زمان ثبت‌نام آزمون مدارس تیزهوشان پایه‌های نهم تا دهم

تاریخ نام‌نویسی آزمون تیزهوشان پایه‌های نهم تا دهم نیز به‌منظور سهولت در اطلاع‌رسانی از طریق بخش‌نامه ثبت‌نام منتشر می‌شود. این مهلت معمولاً حدود دو ماه قبل از زمان برگزاری آزمون استعداد درخشان یا همان آزمون تیزهوشان اعلام می‌شود و داوطلبان باید برای انجام مراحل لازم به سایت مربوطه مراجعه کنند. زمان ثبت‌نام آزمون مدارس تیزهوشان پایه‌های نهم تا دهم طبق آخرین اطلاعیه منتشر‌شده، از تاریخ 15 فروردین ماه 1402 آغاز شد و تا تاریخ 25 فروردین ماه 1402 ادامه یافت. همچنین، سازمان استعداد درخشان به دلیل استقبال دانش‌آموزان، امکان ثبت‌نام برای بازماندگان را مجدداً در تاریخ 22 خرداد ماه تمدید کرد.

شرایط ثبت‌نام آزمون مدارس تیزهوشان پایه ششم به هفتم

  • - داشتن تابعیت ایرانی الزامی است. (دانش‌آموزانی که تابعیت خارجی دارند باید به مرکز امور بین الملل و مدارس خارج مراجعه نمایند)
  • - داشتن اشتغال به تحصیل در پایه ششم الزامی است.
  • - بدست آوردن مقیاس "خیلی خوب" در همه دروس ترم دوم پایه پنجم الزامی است.
  • - بدست آوردن مقیاس "خیلی خوب" در همه دروس ترم اول پایه ششم الزامی است.

نکته: دانش‌آموزانی که در نیمسال دوم پایه پنجم و نیمسال اول پایه ششم مجموعاً در یک درس مقیاس "خوب" داشته باشند نیز مجاز به ثبت‌نام در آزمون تیزهوشان خواهند بود. همچنین، درس تربیت بدنی و شایستگی عمومی به عنوان مواد درسی ملحوظ محسوب می‌شود.

شرایط ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان برای پایه‌های نهم تا دهم

  • - داشتن تابعیت ایرانی الزامی است.
  • - داشتن اشتغال به تحصیل در پایه نهم الزامی است.
  • - کسب حداقل معدل کل سالیانه 19 در پایه هشتم در سال تحصیلی 1401-1402 الزامی است.
  • - دانش‌آموزانی که پایه نهم خود را در مدارس استعداد درخشان گذرانده اند، می‌توانند بدون نیاز به شرکت در آزمون تیزهوشان برای پایه دهم تیزهوشان ثبت‌نام نمایند.
  • - مدارس انتخاب شده در زمان ثبت‌نام سمپاد باید بر اساس منطقه و محل سکونت دانش‌آموز باشد.
  • - هر دانش‌آموز مجاز به انتخاب حداکثر 3 مدرسه استعداد درخشان به ترتیب اولویت‌بندی می‌باشد.

- دانش‌آموزان همزادی که در آزمون تیزهوشان سال جاری با هم شرکت می‌کنند، چنانچه یکی از آن‌ها در آزمون پذیرفته شود، دیگری نیز در صورت کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده می‌تواند به شکل مازاد بر ظرفیت نام‌نویسی کند.

آموزش ثبت نام مدارس تیزهوشان ششم به هفتم

برای ثبت نام در آزمون مدارس تیزهوشان ششم به هفتم در زمان ثبت نام سمپاد، دانش‌آموزان باید به سامانه پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir مراجعه کنند. برای این منظور، اطلاعات کد ملی و شماره سریال شناسنامه در بخش ورود به صفحه کاربری دانش‌آموز الزامی است.

پس از شروع زمان نام‌نویسی آزمون استعداد درخشان، لینک مربوطه در این سایت به صورت فعال قرار خواهد گرفت. برای کمک به دانش‌آموزانی که با نحوه ثبت‌نام در آزمون مدارس تیزهوشان ششم به هفتم آشنایی کافی ندارند، روند انجام این کار به صورت گام به گام با راهنمای تصویری آورده شده است.

آموزش ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان نهم به دهم

بعد از آغاز زمان ثبت‌نام سمپاد، لینک و بخش ثبت‌نام آزمون مدارس تیزهوشان نهم به دهم در سایت my.medu.ir فعال می‌شود و متقاضیان واجد شرایط می‌توانند برای وارد کردن اطلاعات و انجام فرآیند نام‌نویسی به این سایت مراجعه کنند.

توصیه می‌شود که داوطلبان محترم حتماً در بازه زمانی مشخص‌شده ثبت‌نام خود را انجام دهند، زیرا در غیر این صورت ممکن است لینک ثبت‌نام غیرفعال شده و فرصت مجددی برای ثبت‌نام اعطا نشود. همچنین، پس از تکمیل فرم تقاضانامه، واریز هزینه نام‌نویسی الزامی است.

راهنمای ثبت‌نام آزمون مدارس نمونه دولتی

مدارس نمونه دولتی به علت ارتقاء بالایی که در زمینه‌های آموزشی و تجربیات معلمان خود دارند، بهترین فرصت را برای دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل و اکتساب دانش فراهم می‌کنند. این مدارس، دو مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم را پذیرش دانش‌آموزان فراهم می‌کنند و متقاضیان باید در یک آزمون ورودی ثبت‌نام کنند.

به همین دلیل، دانش‌آموزان پایه ششم به هفتم و پایه نهم به دهم می‌توانند در زمان نام‌نویسی، مراحل ثبت‌نام خود را با ارائه مدارک لازم انجام داده و در صورت قبولی، وارد مقاطع مرتبط شوند. البته، در سال‌های اخیر، نحوه و زمان ثبت‌نام آزمون مدارس نمونه دولتی به گونه‌ای تغییر کرده است که در ادامه به تفصیل به آن‌ها پرداخته شده است.

بیش تر بخوانید: راهنمای جامع ثبت نام مدارس نمونه دولتی سامانه ندای مشاور

ثبت نام مدارس نمونه دولتی

زمان ثبت نام آزمون مدارس نمونه دولتی پایه‌های ششم تا هفتم

در گذشته، دانش‌آموزانی که به تحصیل در متوسطه اول علاقه‌مند بودند، می‌بایست در یک آزمون ورودی شرکت کرده و در صورت کسب نمره حد نصاب، وارد پایه هفتم می‌شدند. اما این روش با مشکلاتی مواجه بود و اضطراب و استرس زیادی برای دانش‌آموزان به همراه داشت.

با توجه به این مسئله، وزارت آموزش و پرورش تصمیم به حذف آزمون ورودی گرفت و مدارس نمونه دولتی را به مدارس هیئت امنایی تبدیل کرد. این قانون احتمالاً در سال تحصیلی جاری نیز اجرایی خواهد شد و متقاضیان باید در زمان ثبت‌نام آزمون مدارس نمونه دولتی پایه‌های ششم تا هفتم ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳، همراه با مدارک و کارنامه خود، به مدارس هیئت امنایی نزدیک به محل سکونت خود مراجعه کنند.

تاریخ دقیق زمان ثبت‌نام مدارس نمونه دولتی متوسطه اول تاکنون مشخص نشده است. اما به طور کلی، این ثبت‌نام‌ها از اوایل ماه مرداد آغاز شده و تا اواسط ماه شهریور ادامه دارد.

زمان ثبت نام آزمون مدارس نمونه دولتی پایه‌های نهم تا دهم

برخلاف مدارس نمونه متوسطه اول، دانش‌آموزانی که قصد ورود به مدارس نمونه دولتی متوسطه دوم را دارند، باید در یک آزمون ورودی شرکت نمایند. این ثبت‌نام‌ها به صورت استانی برگزار می‌شوند و هر استان دارای یک سایت جداگانه برای این ثبت‌نام‌ها می‌باشد. بر اساس آخرین اطلاعیه‌ها از طرف وزارت آموزش و پرورش، زمان ثبت‌نام آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی پایه‌های نهم تا دهم ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ در بازه 15 تا 25 فروردین ماه می‌باشد.

همچنین، تاریخ ثبت نام مدارس نمونه دولتی پایه‌های نهم تا دهم ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ به 10 تا 11 اردیبهشت ماه تمدید شده است. همچنین، امکان ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی نیز در تاریخ 22 خرداد فراهم شده است.

همچنین، عموماً به دلیل عدم موفقیت در زمان‌های معین، مهلتی برای ثبت‌نام مجدد در نظر گرفته می‌شود. بدین ترتیب، تمامی متقاضیان می‌بایست در مهلت‌های تعیین‌شده، به سایت و پایگاه اینترنتی مدارس نمونه نزدیک به محل سکونت خود مراجعه و با مطالعه دقیق دفترچه راهنما، اقدام به ثبت‌نام نمایند.

راهنمای ثبت نام آزمون مدارس نمونه دولتی

برای شروع روند ثبت‌نام در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی ، ابتدا آدرس سایت ثبت‌نام را به نشانی my.medu.ir در موتور جستجوگر وارد کنید. سپس اطلاعات مورد نیاز مانند کد ملی و سریال شناسنامه را وارد نمایید.

پس از ورود به صفحه اصلی سایت ثبت‌نام، بر روی گزینه آزمون نمونه دولتی کلیک کنید. اطلاع‌رسانی لحظه‌ای زمان ثبت‌نام به اطلاع شما خواهد رسید و لینک ثبت‌نام فعال خواهد شد. حالا می‌توانید پس از کلیک بر روی این گزینه، فرم ثبت‌نام آزمون مدارس نمونه دولتی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ را تکمیل کنید. در زمان فعال شدن لینک ثبت‌نام، راهنمای تصویری جامع ثبت‌نام نیز در این بخش قرار خواهد گرفت.

در مرحله بعدی، دفترچه راهنما را دانلود کرده و با دقت آن را مطالعه کنید. سپس اطلاعات خواسته‌شده در فرم ثبت‌نام را کامل کنید و هزینه نام‌نویسی را واریز نمایید. پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام، کد رهگیری خود را دریافت کنید تا اطمینان حاصل شود ثبت‌نام شما با موفقیت انجام شده است.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، این است که در صورت وارد کردن اشتباهی اطلاعات در زمان نام‌نویسی مدارس نمونه دولتی، مهلت‌های سه‌گانه برای ویرایش اطلاعات فراهم شده است. اولین مهلت مربوط به مهلت اولیه ثبت‌نام است. مهلت دوم، ویژه تمدید مهلت نام‌نویسی است. و آخرین زمان برای ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی، موقع دریافت کارت ورود به جلسه آزمون مدارس نمونه دولتی خواهد بود. در نتیجه، داوطلبان در هر یک از این مهلت‌ها امکان ویرایش فرم نام‌نویسی خود را خواهند داشت.

مشاوره تحصیلی تلفنی سامانه ندای مشاور

در انتها در صورت نیاز به مشاوره تحصیلی برای ثبت نام مدارس می توانید از مقالات و خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی سامانه ندای مشاور به نشانی moshaverin.org استفاده نمایید. برای تماس با مشاوران مرکز سامانه ندای مشاور می توانید از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن پیش شماره با شماره 1375-907-909 از سراسر کشور تماس بگیرید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها