​سرمایه‌گذاری یا پس‌انداز، هرکدام چه ویژگی‌هایی دارند؟

کد خبر: 1249742

امروزه توانایی در برنامه‌ریزی و مدیریت مالی شخصی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا همه‌ ما در تلاش هستیم تا به اهداف خود دست یافته و آینده مالی بهتری را برای خود و عزیزانمان فراهم کنیم.

​سرمایه‌گذاری یا پس‌انداز، هرکدام چه ویژگی‌هایی دارند؟

 

با توجه به تغییرات مداوم شرایط بازارهای مالی در برهه‌های زمانی مختلف، یکی از موضوعات اساسی برای تعیین یک استراتژی مالی موفق،  شناخت دقیق مفاهیم مالی از جمله سرمایه‌گذاری و پس‌انداز و توانایی در بکارگیری آن‌ها در زمان مناسب است.

 

پس‌‌انداز چیست؟

 

پس‌انداز به معنای ذخیره بخشی از درآمد برای استفاده در آینده است. این مبلغ معمولاً برای اهداف کوتاه‌مدت یا میان‌مدت مانند تأمین هزینه‌های اضطراری، خرید کالای مورد نیاز و … که نیاز به نقدشوندگی بالایی دارند در نظر گرفته شده و اغلب به‌صورت وجه نقد در منزل یا در حساب‌های بانکی نگهداری می‌شود. هدف پس‌انداز کاهش ریسک است و بازدهی حداقلی را به همراه دارد.

 

سرمایه‌گذاری و انواع آن

 

سرمایه‌گذاری به معنای تخصیص وجوه مالی به فرصت‌هایی است که انتظار می‌رود در آینده بازدهی مناسبی داشته باشند. روش‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و هر فرد با توجه به دانش، اهداف و شرایط خود می‌تواند در بازارهای مختلفی مانند بورس، املاک و مستغلات، طلا، سکه طلا، ارزهای خارجی، خودرو و … سرمایه‌گذاری کند؛ اما بهترین سرمایه گذاری در ایران، روشی است که ضمن کسب بازدهی بالا، دارای ریسک قابل مدیریت و نقدشوندگی مناسبی باشد.

همچنین با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری‌ اغلب با افق زمانی بلندمدت انجام شده و ذاتا دارای ریسک است، سرمایه‌گذاران می‌بایست برای رسیدن به نتیجه مطلوب، از اطلاعات و مهارت کافی در حوزه سرمایه‌گذاری مد نظرشان برخوردار باشند.

 

مقایسه پس‌انداز و سرمایه‌گذاری

با اینکه هر دو مفهوم پس‌انداز و سرمایه‌گذاری برای تحقق اهداف مالی افراد استفاده می‌شوند؛ اما توجه به تفاوت‌های اساسی میان آن‌ها می‌تواند در بسیاری از جنبه‌ها برای تعیین یک برنامه‌ریزی مالی موفق، حائز اهمیت باشد.

سرمایه‌گذاری یا پس‌انداز؟

سرمایه‌گذاری و پس‌انداز هر دو روش‌هایی برای دستیابی به اهداف مالی هستند و با توجه به تفاوت‌های موجود بین این دو مفهوم، نمی‌توان به یکی از آن‌ها اولویت داده و آن را به تمامی افراد پیشنهاد کرد؛ زیرا یک برنامه‌ریزی مالی، زمانی موفق خواهد بود که بر اساس اهداف، انتظارات و شرایط مالی هر فرد تعیین شود.

بنابراین می‌بایست ابتدا اهداف مالی، میزان ریسک‌پذیری و افق زمانی مد نظر را تعیین کرده و بر اساس آن، بخشی از سرمایه خود را که در کوتاه‌مدت به آن نیاز پیدا خواهید کرد و امکان ریسک روی آن برای شما وجود ندارد، به پس‌انداز و بخش دیگر را به سرمایه‌گذاری اختصاص دهید.

 

سرمایه‌گذاری بدون نیاز به آموزش

 

سرمایه‌گذاری برای افرادی که قصد رشد سرمایه خود را دارند اجتناب ناپذیر است؛ اما برخی از افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، روش‌های نادرستی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده و به نتیجه مطلوب خود نمی‌رسند. بسیاری از افراد نیز به دلیل ترس از ریسک و شکست، صرفا به پس‌انداز کردن دارایی خود پرداخته و به حداقل بازدهی اکتفا می‌کنند.

با اینکه سرمایه‌گذاری در تمامی بازارهای مالی نیازمند کسب دانش، مهارت و تجربه است، اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان یک روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، این امکان را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کنند که بدون نیاز به صرف زمان و انرژی برای آموزش بورس و رصد دائمی بازار، از تخصص تحلیل‌گران خبره استفاده کرده و از مزایای بی‌شمار این بازار بهره‌مند شوند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌های خرد را از عموم افراد جمع‌آوری کرده و با توجه به هدف صندوق، در ترکیب متنوعی از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ هر یک از سرمایه‌گذاران نیز به نسبت سرمایه‌ خود در صندوق، در سود یا زیان آن شریک خواهند شد. با توجه به اینکه مدیریت دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط تحلیل‌گران حرفه‌ای انجام می‌شود، از مدیریت ریسک بهتری نسبت به برخی از سرمایه‌گذاری‌های شخصی برخوردار خواهد بود.

 

مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری

 

از مزایای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها می‌توان به مدیریت حرفه‌ای دارایی، سهولت سرمایه‌گذاری، شفافیت و امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم اشاره کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنوع بسیار زیادی از لحاظ دارایی تحت مدیریت دارند؛ به همین دلیل می‌توانند پاسخگوی نیاز تمامی افراد با هر سطح از ریسک‌پذیری، افق زمانی، بودجه و میزان بازدهی مورد انتظار باشند.

 

افراد می‌توانند بر اساس شرایط خود، یک یا گروهی از صندوق‌ها را انتخاب کرده و با ایجاد سبدی متنوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ضمن کاهش ریسک احتمالی به بازدهی مطلوب خود دست‌یابند.

حتی افرادی که تمایل دارند سرمایه‌گذاری با ریسک بسیار پایین داشته باشند، می‌توانند از صندوق درآمد ثابت استفاده کنند. این صندوق‌ها بخش زیادی از دارایی تحت مدیریت خود را (۷۰ تا ۹۰ درصد) در اوراق با درآمد ثابت، سپرده‌های بانکی و مجموعا دارایی‌هایی با ریسک پایین سرمایه گذاری می‌کنند و در نتیجه ریسک بسیار پایینی داشته و سرمایه‌گذاری امنی محسوب می‌شوند.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها