هر آنچه که لازم است راجع به دیسک و صفحه بدانید

کد خبر: 1251426

یکی از قطعات مهم در هر خودرو که نام آن به کرات توسط رانندگان شنیده می‌‌شود، دیسک و صفحه است. در واقع دیسک و صفحه کلاچ، رابط بین موتور و جعبه ‌دنده است و وظیفه انتقال قدرت از موتور به‌‌ چرخ‌‌ها را برعهده دارد. به عبارتی آغاز حرکت خودرو، توقف آن و تغییر دنده سبب می گردد تا کلاچ درگیر شود. در این میان اصطکاکی میان دیسک کلاچ، چرخ‌ها و صفحه فشار به وجود می‌آید که گرما و سایش شده و با هر بار فشردن کلاچ، قطعات می‌لغزند که داغ شدن هرچه سریع‌تر دیسک را به‌دنبال دارد. گشتاور عاملی است که دیسک و صفحه به آن بستگی داشته و کاربرد آن سبب می‌گردد تا ضریب قدرت کلاچ تغییر کند.

هر آنچه که لازم است راجع به دیسک و صفحه بدانید

 

 

2

دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ، یکی از مهم‌ترین قطعات سیستم انتقال قدرت در خودرو بوده که وظیفه انتقال گشتاور موتور به ‌گیربکس را برعهده دارد. این قطعه از دو بخش اصلی دیسک کلاچ و صفحه کلاچ تشکیل شده است. دیسک کلاچ، یک صفحه فلزی است که به‌‌ فلایویل موتور متصل می‌شود. این صفحه یک روکش اصطکاکی داشته که سبب چسبندگی آن به‌‌ صفحه کلاچ می‌گردد.

صفحه کلاچ، یک صفحه فلزی است که به ‌‌گیربکس اتصال می‌یابد. این صفحه نیز دارای یک روکش اصطکاکی بوده که سبب چسبندگی آن به ‌‌‌دیسک کلاچ می‌گردد. هنگامی که پدال کلاچ فشرده می‌شود، صفحه فشار کلاچ که توسط سیم کلاچ به ‌پدال کلاچ متصل است، به‌‌ سمت بالا حرکت می‌کند. این حرکت باعث می‌شود تا فنرهای صفحه فشار، فشرده شده و صفحه کلاچ از دیسک کلاچ فاصله بگیرد. در این حالت، ارتباط بین موتور و گیربکس قطع می‌شود و راننده می‌تواند به‌‌راحتی دنده را تعویض نماید.

پس از تعویض دنده، راننده پدال کلاچ را رها می‌کند. این حرکت باعث می‌شود تا صفحه فشار، صفحه کلاچ را به ‌‌سمت دیسک کلاچ فشار دهد. در این حالت، ارتباط بین موتور و گیربکس برقرار شده و خودرو شروع به‌‌ حرکت می‌کند.

انتخاب یک مرکز معتبر برای تعویض و خرید دیسک و صفحه و قرار دادن این قطعه با بهترین کیفیت بر روی خودرو اهمیت بسزایی دارد. شما می‌توانید انواع دیسک و صفحه را با مناسب‌ترین قیمت از فروشگاه ویگن کلاچ | https://vigenclutch.ir/ تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر و خرید می‌توانید با شماره‌های ۵۵۷۰۵۴۰۰ – ۵۵۷۵۷۳۰۱ تماس حاصل فرمایید.

3

قطعات دیسک و صفحه

دیسک و صفحه کلاچ از قطعات تشکیل شده‌اند که به شرح زیر هستند.

صفحه فشار

صفحه فشار یکی از مهم‌ترین قطعات سیستم کلاچ به حساب می‌آید که وظیفه ایجاد فشار لازم برای تماس صفحه کلاچ با فلایویل را برعهده دارد. این صفحه معمولاً از جنس فولاد ساخته می‌شود و دارای یک لایه لنت اصطکاک در قسمت تماس با صفحه کلاچ است. لنت‌های اصطکاک از موادی مانند آزبست، سرامیکی یا فلزی به تولید می‌رسند که با ایجاد اصطکاک بین صفحه فشار و صفحه کلاچ، موجب انتقال نیروی موتور به ‌‌گیربکس می‌گردند.

فنر

فنر یکی دیگر از قطعات مهم سیستم کلاچ است که وظیفه ایجاد نیروی لازم برای فشردن صفحه فشار روی صفحه کلاچ را برعهده دارد. فنرها معمولاً از جنس فولاد ساخته می‌شوند و در دو نوع مارپیچی و دیافراگمی به تولید می‌رسند. فنرهای مارپیچی از یک سیم فنر مارپیچی تشکیل شده‌اند که با فشردن پدال کلاچ، صفحه فشار را به ‌‌سمت صفحه کلاچ هدایت می‌کنند. فنرهای دیافراگمی از یک صفحه فلزی تشکیل شده که در مرکز آن یک فنر دیافراگم قرار گرفته است. با فشردن پدال کلاچ، فنر دیافراگم جمع شده و صفحه فشار را به ‌‌سمت صفحه کلاچ می‌کشد.

یاتاقان رها کننده

یاتاقان رهاکننده قطعه‌ای است که با فشردن پدال کلاچ، صفحه فشار را از صفحه کلاچ جدا می‌کند. این یاتاقان معمولاً از جنس فولاد ساخته می‌شود و دارای یک بلبرینگ است که با فشردن پدال کلاچ فشاری را به ‌‌صفحه فشار وارد کرده و آن را از صفحه کلاچ جدا می‌کند. صفحه فشار، فنر و یاتاقان رهاکننده در سیستم کلاچ به ‌‌عنوان سیستم اصطکاک عمل می‌کنند. در این سیستم، نیروی موتور به‌‌وسیله اصطکاک بین صفحه فشار و صفحه کلاچ به‌‌گیربکس منتقل خواهد شد. اصطکاک یک نیروی طبیعی است که بین دو سطح در تماس با یکدیگر ایجاد می‌شود. این نیرو در جهت مخالف حرکت نسبی دو سطح عمل می‌نماید.

میزان اصطکاک بین دو سطح براساس عوامل مختلفی مانند جنس مواد، مساحت تماس و نیروی وارد شده به ‌‌سطح تماس تعیین می‌شود. در سیستم کلاچ، لنت‌های اصطکاک از جنس موادی با ضریب اصطکاک بالا به تولید می‌رسند تا نیروی بیشتری را بین صفحه فشار و صفحه کلاچ ایجاد کنند. همچنین، مساحت تماس بین صفحه فشار و صفحه کلاچ با افزایش قطر دیسک کلاچ افزایش می‌یابد که موجب افزایش نیروی اصطکاک خواهد شد. علاوه‌بر این موارد، قطعات دیگری نیز در سیستم کلاچ وجود دارند که نقش مهمی در عملکرد این سیستم ایفا می‌کنند و به شرح زیر هستند.

فلایویل: فلایویل یک صفحه فلزی دایره‌ای شکل بوده که در انتهای میل لنگ قرار دارد و وظیفه آن انتقال نیروی چرخشی موتور به ‌‌صفحه کلاچ است.

صفحه کلاچ: صفحه کلاچ یک صفحه فلزی است که بین فلایویل و دیسک کلاچ قرار دارد و با لنت‌های سرامیکی یا کاغذی پوشیده شده است.

دیسک کلاچ: دیسک کلاچ یک صفحه فلزی است که به‌‌ جعبه دنده متصل شده و با صفحه کلاچ تماس دارد.

بلبرینگ کلاچ: بلبرینگ کلاچ بین صفحه فشار و صفحه کلاچ قرار داشته و باعث کاهش اصطکاک بین این دو قطعه می‌شود.

سخن پایانی

دیسک و صفحه کلاچ از اجزای حیاتی سیستم انتقال قدرت خودرو به شمار می‌روند که وظیفه انتقال گشتاور موتور به ‌‌گیربکس را برعهده دارند. این اجزا از متریال‌های مختلفی ساخته می‌شوند و باتوجه به ‌‌نوع خودرو و شرایط استفاده، از طول عمر متفاوتی برخوردار هستند. طول عمر صفحه کلاچ به ‌‌‌عوامل مختلفی مانند نوع خودرو، شرایط استفاده، نحوه رانندگی و نگهداری از خودرو بستگی دارد. در صورت استفاده صحیح از خودرو، صفحه کلاچ می‌تواند تا ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد داشته باشد. باتوجه به اهمیت دیسک و صفحه کلاچ در سیستم انتقال قدرت خودرو، لازم است که این اجزا به‌‌صورت دوره‌ای توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار گیرند تا از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها