درمان نازایی با ای وی اف

کد خبر: 1252754

امروزه با تغییر سبک زندگی ما انسان‌ها تعداد زوج‌هایی که مشکل ناباروری دارند، زیاد شده است؛ اما با ابداع روش‌های متعدد برای درمان آن، رویای داشتن فرزند برای زوج‌های نابارور می‌تواند تحقق پیدا کند. با پیشرفت علم در مراکز درمانی، دکتر‌های متخصص به بررسی علت ناباروری زوجین می‌پردازند و بهترین روش‌های درمان ناباروری را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهند. یکی ازاین روش‌ها درمان ناباروری با IVF است؛ که امروزه بسیار مرسوم بوده و موفقیت آمیزترین روش درمان ناباروری است؛ البته احتمال باروری از این روش 100 درصد نیست ولی می‌توان گفت زوج‌های زیادی از این روش نتیجه گرفته و تجربه شیرین مادر و پدر شدن را چشیده‌اند. مراحل انجام IVF چیست؟ IVF برای چه کسانی مناسب است؟ برای دریافت پاسخ سوالات خود با ما همراه باشید.

درمان نازایی با ای وی اف

 

 

مراحل انجام عمل IVF چیست؟

در این بخش با بررسی مراحل انجام عمل IVF  برای درمان نازایی همراه شما هستیم. تک تک این موارد را به صورت مجزا بررسی کرده‌ایم.

مرحله تحریک تخمک‌گذاری

در مرحله‌ اول 8 الی 14 روز بعد از عادت ماهیانه با تزریق دوز‌های مشخصی از هورمون، تخمدان‌ها را تحریک می‌کنند تا تخمک‌گذاری کنند. پس از طی این دوره هورمون درمانی، تعداد تخمک‌های بالغ بیشتر می‌شود. سپس دکتر با گرفتن آزمایش خون اطمینان حاصل می‌کند که تخمک‌های بالغ آزاد شده باشند.

مرحله بازیابی تخمک

دکتر از طریق سونوگرافی محل فولیکول یا تخمک‌های بالغ را شناسایی کرده و یک سوزن از طریق واژینال به تخمدان و به قسمت تخمک‌های بالغ وارد کرده و از طریق سرنگ آن‌ها را استخراج می‌کند.

مرحله جمع‌آوری اسپرم

در این مرحله نمونه اسپرم را از مرد می‌گیرند و در آزمایشگاه آن‌ را شستشو داده تا به کیفیت آن‌ها افزوده شود تا اسپرم‌های متحرک‌تر را برای لقاح انتخاب کنند.

مرحله لقاح و کشت جنین

پس از گرفتن نمونه اسپرم از مرد، در آزمایشگاه عمل لقاح انجام می‌شود و تخمک و اسپرم را در ظرف‌های آزمایشگاهی که محیط کشت در آن‌ها فراهم شده است را قرار می‌دهند و تا 7 روز صبر می‌کنند تا عمل لقاح انجام شود و رویان‌های شکل گرفته تقسیم سلولی انجام دهند.

در این مرحله اگر زوجین قصد داشته باشند که جنسیت فرزند خود را مشخص کنند امکان‌پذیر است. همینطور تمامی نقص‌های ژنتیکی در این مرحله قابل بررسی است.

انتقال جنین

در این مرحله برای آماده‌سازی رحم، خانم باید دوباره هورمون درمانی انجام دهد. سپس تعدادی از رویان‌ها را به رحم خانم وارد می‌کنند. در صورت موفقیت‌آمیز بودن تشکیل جنین، رویان‌ها در دیواره‌های رحم لانه گزینی کرده و شروع به رشد می‌کنند. پس از گذشت 2 هفته از کاشت رویان در رحم با گرفتن آزمایش خون تست بارداری انجام می‌شود و موفقیت‌آمیز بودن عمل IVF را بررسی می‌کنند.

 

11

درمان ناباروری با IVF (آی وی اف) برای چه کسانی مناسب است؟

درمان نازایی با IVF در زوج‌هایی با مشکلات زیر معمولاً جوابگو است و توصیه می‌شود:

1.      تعداد کم و کیفیت بد اسپرم در مرد

2.      اختلالات ژنتیکی در زن یا مرد

3.      سقط‌های پی در پی

4.      مشکل تخمدان یا تخمک‌گذاری

5.      بالا بودن سن زن

6.      ذخیره کم تخمدان

7.      تخمدان پلی کیستیک

8.      ناباروری بدون دلیل خاص

9.      آسیب در لوله‌های فالوپ

10. آندومتریوز (عارضه‌ای دردناک که در آن بافتی که به طور معمول ماهانه رحم را می‌پوشاند و به دلایل نامعلوم در خارج از آن و روی سایر اندام‌های زنانه رشد می‌کند.)

همچنین IVF یک گزینه تولید مثل برای زوج‌هایی که همجنس هستند یا افرادی که می‌خواهند بدون داشتن شریک بچه دار شوند مناسب است.

چه آزمایش‌ها و مراقبت‌هایی قبل از درمان ناباروری با IVF لازم است؟

یک سری آزمایشات و بررسی‌های گوناگون باید قبل از عمل IVF انجام شود تا تخمک و اسپرم‌ها به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته و سلامت آن‌ها چک شود:

  • آزمایش ذخیره تخمدان برای بررسی کیفیت و و تعداد تخمدان‌ها
  • آزمایش ذخیره اسپرم که معمولاً 3 روز پس از خروج مایع منی انجام می‌شود و زمان آماده شدن جواب آن یک روز طول می‌کشد.
  • بررسی بیماری‌های عفونی که هم مرد و هم زن باید انجام دهند.
  • آزمایش تعیین عمق رحم که از طریق سونوهیستوگرافی انجام می‌شود. در این آزمایش مایعی را وارد رحم می‌کنند و با استفاده از یک تلسکوپ باریک عمق رحم توسط دکتر بررسی می‌شود.

بعد از انجام عمل IVF چه مراقبت‌هایی لازم است؟

یکی دو ساعت بعد از عمل زن می‌تواند از بیمارستان مرخص شود و اگر دکتر درمان ناباروری دارو‌هایی را برای وی تجویز کرد باید حتماً مصرف کند. در صورت داشتن تب بالای 38 درجه، درد شدید هنگام ادرار، خونریزی از واژن، ورم کردن شکم و احساس درد شدید در آن، باید سریعاً به پزشک خود مراجعه کرده و او را در جریان بگذارید.

بعد از عمل بهتر است فعالیت شدیدی انجام ندهید و استراحت کنید و تا زمان تشخیص پزشک رابطه جنسی نداشته باشید. مصرف دخانیات و سیگار در این بازه ممنوع است؛ در حمام از آب گرم و داغ استفاده نکنید، بهتراست رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

12

چه زمانی درمان ناباروری با IVF پیشنهاد می‌شود؟

یک دوره‌ IVF معمولاً بین 4 الی 6 هفته متغیر می‌باشد در این روش تخمک‌ها از تخمدان خارج شده و به واسطه اسپرم‌ها بارور خواهند شد. این روش آزمایشگاهی احتمال لقاح تخمک و اسپرم را بالا می‌برد. پس از لقاح اسپرم و تخمک اگر شرایط رحم خانم مناسب بود، جنین‌ها را به داخل رحم وارد می‌کنند، اما اگر شرایط رحم فعلا مناسب نباشد، جنین‌ها را فریز کرده و اینگونه آنها را ذخیره می‌کنند.

سپس صبر می‌کنند تا شرایط رحم مناسب شود. پیش از انجام روش IVF ابتدا سلامت تخمدان‌ها چک خواهد شد و اینگونه از سلامت و کیفیت تخمدان مطلع می‌شوند. سپس سونوگرافی انجام خواهد شد تا سالم بودن رحم را چک کنند. از مرد نیز آزمایش نمونه اسپرم گرفته می‌شود، منی مرد در لابراتوار به منظور چک کردن کمیت و کیفیت اسپرم‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. به‌طور کلی IVF چهار‌ روش دارد که بنابر شرایط زوجین این روش‌ها انتخاب می‌شوند:

1.      استخراج تخمک از تخمدان خانم و انجام لقاح آن‌ها با اسپرم همسر

2.      استفاده از جنین اهدایی

3.      استفاده از تخمک اهدایی و فراهم کردن شرایط لقاح آن‌ها با همسر

4.      در صورت وجود ایرادی در رحم خانم می‌توان از رحم جایگزین استفاده کرد.

جمع‌بندی

امروزه رویای فرزند دار شدن برای زوجینی که دارای مشکل ناباروری هستند، بعید نیست. مخصوصا روش IVF با دکتر مهرنوش امیری که بسیار نتیجه بخش است. شما می‌توانید پس از درک مراحل درمان به پزشک متخصص مراجعه کرده و از او بخواهید در این مورد شما را راهنمایی کند. دکتر مهرنوش امیری میتواند در این زمینه اطلاعات کافی را به شما دهد. برای اطلاعات بیشتر به وب سایت ایشان به آدرس   www.drmehrnushamiri.com  مراجعه کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها