​هزینه گمرکی و رجیستری گوشی مسافری

کد خبر: 1262609

برای بررسی هزینه و شرایط رجیستری گوشی مسافرتی، در ابتدا باید با مفهوم رجیستر کردن گوشی آشنا شد. رجیستری گوشی به معنای ثبت رسمی شناسه بین‌المللی تجهیزات موبایل (IMEI) گوشی همراه در سامانه همتا است. در حقیقت IMEI یک کد ۱۵ رقمی است که به‌صورت منحصربه‌فرد به هر دستگاه تلفن همراه اختصاص داده می‌شود.

​هزینه گمرکی و رجیستری گوشی مسافری

 

در ایران، طرح رجیستری گوشی از سال ۱۳۹۶ اجرایی شد. بر اساس این طرح، تمام گوشی‌های تلفن همراهی که در کشور استفاده می‌شوند، باید در سامانه همتا ثبت شوند؛ فرقی ندارد این گوشی همراه مسافر وارد کشور شده باشد یا از طریق شرکت‌های مجاز واردکننده گوشی تلفن همراه.

گوشی‌هایی که در سامانه همتا ثبت نشده باشند، امکان استفاده از شبکه‌های تلفن همراه کشور را ندارند و به‌عنوان کالای قاچاق شناخته می‌شوند.

هدف از اجرای طرح رجیستری گوشی، ساماندهی واردات گوشی تلفن همراه به کشور، ترخیص کالا به صورت قانونی و جلوگیری از قاچاق این کالا است. همچنین، این طرح به حقوق مصرف‌کنندگان نیز کمک می‌کند که در ادامه این مطلب به فواید رجیستر کردن گوشی در سایت همتا می‌پردازیم.

گوشی مسافری به چه معناست؟

گوشی مسافری به تلفن همراهی گفته می‌شود که توسط مسافر از خارج از کشور وارد ایران می‌شود. این گوشی‌ها باید در سامانه همتا ثبت شوند تا بتوانند از شبکه‌های تلفن همراه کشور استفاده کنند. البته این نکته را به یاد داشته باشید که اگر گوشی به ایران وارد شود اما قرار نباشد به طور دائم از آن در داخل ایران استفاده کنید، نیازی به رجیستر کردن آن ندارید. به طور مثال اگر فردی برای مسافرت به ایران آمده باشد، گوشی آن شخص نیازی به رجیستر کردن ندارد؛ اما اگر گوشی را برایتان از خارج فرستاده‌اند و می‌خواهید در داخل کشور به‌صورت دائم از آن استفاده کنید؛ باید مالیات آن را پرداخت کنید و رجیستر کنید.

هزینه رجیستری گوشی مسافری

همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم ثبت گوشی در سامانه گمرک شامل پرداخت عوارض گوشی مسافری می‌شود که هزینه آن را سازمان گمرک مشخص می‌کند. این هزینه به طور دقیق مشخص نیست اما می‌توان حدوداً آن را تخمین زد. هزینه رجیستری گوشی برای گوشی‌های کمتر از ۶۰۰ دلار حدود ۱۷ درصد از قیمت دلاری و برای گوشی‌های بیش از ۶۰۰ دلار معادل ۲۲.۵ درصد از قیمت دلاری گوشی مسافری است. قیمت دلار نیز بر اساس قیمت روز محاسبه می‌شود. البته باید در نظر داشت قیمت گوشی‌ها بر اساس ارزش‌گذاری گمرک کشور محاسبه می‌شود.

نکته مهم در ارتباط با رجیستری گوشی‌های آیفون

توجه داشته باشید که بر اساس اطلاعیه‌ای که در ۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ توسط سامانه همتا اعلام شد، رجیستر آیفون ۱۴ ممکن نبوده و گوشی‌های آیفون ۱۴ که در حال حاضر در بازار وجود دارند، چه به‌صورت مسافری و چه از سایر راه‌ها به کشور وارد شوند، امکان رجیستر شدن ندارند. علاوه بر این، بر اساس ابلاغیه سازمان توسعه تجارت، از تاریخ یکم اسفندماه ۱۴۰۱، واردکردن آیفون ۱۴ و مدل‌های بالاتر از آن به‌صورت کالای همراه مسافر یا پستی، نیز ممنوع اعلام گردیده است.

چگونه هزینه گمرکی گوشی مسافری را پرداخت کنیم؟

برای پرداخت هزینه گمرکی گوشی مسافرتی به دو روش می‌توان اقدام کرد. بی‌دردسرترین روش، ثبت اطلاعات گوشی در شعب گمرکی موجود در فرودگاه در همان لحظه ورود به خاک ایران و قبل از خروج از فرودگاه است. روش دیگر نیز پرداخت هزینه گمرکی از طریق سامانه جامع تجارت است.

پرداخت هزینه گمرکی گوشی مسافری از طریق شعب گمرک

برای پرداخت هزینه گمرکی گوشی مسافری از طریق شعب گمرک، باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • پاسپورت خود
  • بلیت پرواز ورودی خود
  • فاکتور خرید گوشی
  • کد IMEI گوشی

پس از ارائه مدارک به کارشناس گمرک، هزینه گمرکی گوشی شما محاسبه خواهد شد و از شما خواسته می‌شود تا آن را پرداخت کنید. توجه داشته باشید هزینه گمرکی قبل از خارج‌شدن از گیت خروجی فرودگاه و با کارت‌بانکی که به نام خود مسافر باشد قابل‌پرداخت است.

پرداخت هزینه گمرکی گوشی مسافری از طریق سامانه جامع تجارت

برای پرداخت هزینه گمرکی گوشی مسافری از طریق سامانه جامع تجارت، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. به سایت سامانه جامع تجارت مراجعه کنید.
  2. در بخش «ورود به سامانه»، با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود وارد شوید.
  3. در بخش «خدمات الکترونیکی»، روی گزینه «ثبت گوشی مسافری» کلیک کنید.
  4. اطلاعات درخواستی را وارد کنید.
  5. هزینه گمرکی گوشی را پرداخت کنید.

پس از پرداخت هزینه گمرکی، کد پیگیری برای شما صادر خواهد شد. کد پیگیری را باید در سامانه همتا وارد کنید تا گوشی شما فعال شود.

در صورت عدم رجیستر کردن گوشی چه مشکلاتی پیش می‌آید؟

حال تصور کنید که شما گوشی را وارد خاک کشور کرده‌اید و بنا به هر دلیل هزینه گمرک گوشی را پرداخت نکرده و هیچ یک از کارهای رجیستری موبایل را هم انجام نداده باشید! در همچنین وضعیتی، بعد از اینکه گوشی وارد کشور شد و یک سیم‌کارت را در آن نصب کردید، سازمان گمرک به شما حدود ۳۰ روز مهلت می‌دهد که نسبت به پرداخت هزینه گمرک گوشی مسافرتی و رجیستر کردن آن عمل کنید. اگر در این بازه زمانی شما هزینه گمرک گوشی را پرداخت کنید، قادر به رجیستر کردن آن خواهید بود و بدون مشکل می‌توانید از دستگاه استفاده به کنید.

در پایان

اگر در بازه اعلام شده هزینه گمرک گوشی مسافرتی را پرداخت نکنید و آن را در سامانه همتا هم به ثبت نرسانید، دچار مشکل می‌شوید و سرویس‌دهی دستگاه قطع می‌شود. یعنی عملاً دیگر قادر نخواهید بود گوشی خود را در داخل کشور و با سیم‌کارت اپراتورهای داخلی مورداستفاده قرار دهید. برای رفع این مشکل بهتر است مراجعه حضوری به دفاتر گمرک داشته باشید و از کارشناسان بخواهید تا مسئله را برایتان پیگیری کنند. احتمال دارد با پرداخت هزینه گمرک گوشی مشکل شما خیلی زود برطرف شود، اما در اغلب موارد گوشی‌هایی که با بی‌توجهی کاربر دچار مشکلات این‌چنینی می‌شوند، برای اینکه رفع مشکل گردند نیاز به‌صرف زمان زیادی خواهند داشت. پس همیشه سعی کنید از همان مرحله نخست با پرداخت هزینه گمرک گوشی مسافرتی خود نسبت به رجیستر کردن آن اقدام نمایید تا خدای‌نکرده دچار مشکلات و دردسرهای دیگر نشوید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها