معرفی انواع راهبند اتوماتیک و ضد انتحاری و موارد استفاده آن

کد خبر: 1111119

راهبند چیست؟

راهبند از جمله تجهیزات امنیتی است که در محل‌های تردد و گذر نصب می‌شود و با محدود کردن تردد و نظم‌بخشی به ورود و خروج باعث برقراری امنیت و نظم در محل مورد نظر می‌گردد. در جاده‌ها و خیابان‌ها، ورودی‌های سازمان‌ها و ساختمان‌ها و پارکینگ‌ها و محل‌هایی که در آن‌ها نیاز به کنترل عبور و مرور خودروها باشد، معمولا از یک یا چند نوع از انواع راهبند استفاده می‌شود. راهبندها از نظر سطح امنیت و نوع استفاده‌شان به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند. برخی از آن‌ها که از نظر سطح امنیتی بالاتر هستند در مکان‌های مهم و استراتژیک، از جمله پلیس‌راه‌ها، ورودی سازمان‌های دولتی و مراکز نظامی و اماکنی از این دست کاربرد دارند و راهبندهای با سطح امنیتی پایین‌تر در ورودی پارکینگ‌های ساختمان‌های مسکونی و ادارات و شرکت‌های با سطح امنیتی پایین‌تر به‌کار می‌روند.

راهبند اتوماتیک و بازویی، راهبند ضد انتحاری و ضد تروریستی، راهبند دفنی و صفحه‌ای، راهبند ستونی و بولارد، اسامی مختلف این راهبندها هستند و هر کدام کارکردهای منحصربه‌فردی دارند که در این مقاله آن‌ها را شرح داده‌ایم، تا اگر شما برای محل کار یا زندگی خود نیاز به راهبند دارید بتوانید تصمیم بهتری در خصوص نوع راهبند مورد نیاز خود بگیرید.

 

راهبند اتوماتیک

راهبند اتوماتیک همانطور که از اسم آن پیداست، نوعی راهبند است که قابلیت باز و بسته‌شدن به‌صورت خودکار را داراست. شاید شما هم در ورودی پارکینگ محل سکونت یا محل کارتان از راهبند اتوماتیک استفاده کرده باشید. راهبند اتوماتیک هم می‌تواند توسط نگهبان کنترل شود و باز و بسته شود و هم این امکان را داراد که به‌وسیله کارت عبور توسط خود افراد کنترل شود. اغلب راهبندهای اتوماتیک مورد استفاده در منازل و ادارات چنین قابلیتی دارند و به همین دلیل برای این مکان‌ها مناسب هستند. اما از آنجا که این راهبندها از نظر امنیتی چندان قابل‌اعتماد نیستند، برای اماکن مهم مورد استفاده زیادی ندارند و تنها در اماکن مسکونی و اداراتی از نظر امنیتی کم‌اهمیت به‌کار می‌روند. البته گاهی اوقات نیز در برخی اماکن امنیتی بسته به محل تردد، می‌توانند در کنار راهبندهای ضدترور نیز استفاده شوند.

راهبند اتوماتیک یا بازویی

 

راهبند ضد انتحاری

راهبند ضد انتحاری یا ضد تروریستی نیز خود انواع مختلف دارد و همانطور که از اسم این راهبند نیز پیداست، برای اماکن مهم کاربرد دارد و نصب آن تا حد زیادی برای این اماکن حیاتی است. در ادامه انواع مختلف راهبند ضدتروریستی را بررسی می‌کنیم.

راهبند ضد تروریستی یا ضد انتحاری

 

راهبند دفنی

راهبند دفنی به دلیل نحوه نصب آن و شکل قرارگیری آن در زمین به این اسم خوانده می‌شود. این راهبندها در جاده با خاکبرداری از سطح زمین و تعبیه یک پایه کم‌عمق در محل نصب می‌شوند. البته برخی از انواع این راهبندها نیز به صورت کامل در زیر زمین تعبیه می‌شوند و تنها قسمت متحرک آن در هنگام بازشدن از زمین بیرون می‌آید. این راهبندها بسته به نوع‌شان می‌توانند عملکرد باز و بست دستی، هیدرولیک دستی و همچنین هیدرولیک اتوماتیک داشته باشند.

راهبند دفنی

 

راهبند ستونی

راهبند ستونی که به آن راهبند بولارد هم گفته می‌شود، به دلیل قدرت سازه قوی و شکل ظاهری آن از ورود خودروها به صورت انتحاری جلوگیری می‌کند، اما باید توجه داشت که به دلیل حالت ستونی شکل آن و فاصله بین ستون‌ها، معمولا موتورها می توانند از بین آن عبور کنند. پس برای مراکزی که نیاز است از ورود موتورها نیز به داخل آن جلوگیری شود، بهتر است از انواع دیگر راهبند ضد تروریست استفاده شود.

راهبند ستونی پنوماتیک

 

راهبند صفحه‌ای

راهبند صفحه‌ای از انواع راهبند دفنی است که به دلیل شکل آن، در جاده‌ها و پلیس‌راه‌ها قابل استفاده است. حتما شما هم هنگام عبور از پلیس‌راه در برخی جاده‌ها این نوع راهبند به چشم‌تان خورده است. این راهبند به دلیل صفحه پکپارجه و پر از میخ آن جلوه ترسناکی دارد و به دلیل همین چهره ترسناک و البته کاربرد آن، بسیار در جاده‌ها و وروی‌های اماکن مهم پراستفاده است.

راهبند جاده‌ای

در این مقاله ما راهبندهای مختلف را از نظر نوع کاربری و استفاده به شما معرفی کردیم. به زودی در مقاله‌ای دیگر به مشخصات فنی هر کدام از این راهبندها نیز اشاره خواهیم داشت تا شما به شکل کامل‌تر با انواع راهبند آشنا شوید و بتوانید برای نصب و اجرای راهبند مناسب در محل کار یا مجتمع مسکونی خود بهتر تصمیم بگیرید.

این مقاله برگرفته از وبسایت شرکت سورنا sorenadoor.ir می‌باشد که در زمینه طراحی، نصب و اجرای انواع راهبند فعالیت دارد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها