دستاورد سفر هیئت پارلمانی ایران به ترکیه

کد خبر: 1115970

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه گفت: شهرک صنعتی مشترک صنعتی بین ایران و ترکیه ایجاد و جانمایی آن هفته آینده انجام می‌شود.

دستاورد سفر هیئت پارلمانی ایران به ترکیه

گروه سیاست سایت فردا - هیات پارلمانی ایران همین چند روز قبل به ترکیه رفت و رئیس مجلس هم در حاشیه این سفر و شرکت در اجلاس اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی دیدارهای مهمی با مقامات عالی این کشور از جمله اردوغان داشت. 

برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب که رویکردشان تخریب مجلس در روزهای اخیر به شکل‌های مختلف سعی کرده‌اند از رعایت نشدن شان هیات ایرانی در این سفر بگویند اما از آنجایی که دستشان کاملا رو شده است، این حرف‌ها دیگر خریدار نداشته و نتوانسته‌اند دستاوردهای دیپلماسی پارلمانی را زیر سوال ببرند. 

درباره این دستاوردها اما عادل نجف‌زاده، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه گفته: در این سفر مقرر شد تا بسترهای سرمایه‌گذاری در خوی و چایپاره به نحو مطلوب فراهم شود.

وی از راه‌اندازی هاب لجستیک منطقه‌ای در سه‌راهی ایواوغلی به دستور رئیس مجلس کشورمان خبر داد و افزود: مطالعه راه‌اندازی این طرح به‌زودی آغاز می‌شود و با توجه به اینکه خوی و چایپاره ظرفیت عظیمی در حمل و نقل دارا هستند، راه‌اندازی هاب لجستیک سبب رونق در منطقه می‌شود‌.

نماینده خوی و چایپاره در مجلس گفت: همچنین ایجاد شهرک مشترک صنعتی بین ایران و ترکیه در شهرستان خوی در سفر به ترکیه پیش‌بینی شد و جانمایی آن در هفته آینده آغاز می‌شود.

وی بیان داشت: بی‌تردید راه‌اندازی این شهرک سبب رونق اقتصادی می‌شود تا تجار و بازرگانان ترکیه بتوانند در خوی سرمایه‌گذاری کرده و فعالیت‌های مشترک اقتصادی خود با ایرانیان را آغاز کنند.

نجف‌زاده با اشاره به رایزنی‌ها در مورد پایانه رازی خوی اظهار داشت: در این رابطه نیز طرف ترکیه علاقه بسیاری برای تزانزیت کالا از منطقه خوی از خود نشان داد چون آن‌ها را تا 280 کیلومتر به بندر مرسین نزدیک‌تر می‌کند و با توجه به این شرایط، پایانه رازی خوی تا پایان سال افتتاح می‌شود.

قالیباف هم پیش از این سفر دو روزه به ترکیه را مثبت ارزیابی کرده و در امورات اقتصادی فی‌مابین اثرگذار دانسته بود. او در بازگشت از این سفر گفته بود: « در کنار این جلسات، ملاقاتی هم با رئیس جمهور ترکیه صورت گرفت و در ارتباط با همکاری‌های تجاری، سیاسی و فعالیت‌های متقابل گفتگو شد. در آینده نزدیک اردوغان به تهران سفر خواهد داشت و در خصوص سند توافقات میان دو کشور اقداماتی صورت خواهد گرفت که امیدواریم این سند، نهایی شود و به امضا برسد تا رونق بیشتری در مسائل اقتصادی به عمل آید.»

به گفته رئیس مجلس، در خلال این نشست، دو ملاقات هم با محوریت موضوع مسائل اقتصادی با بخش خصوصی شکل گرفت. در این دو نشست، ملاقاتی با فعالان اقتصادی ایرانی مقیم ترکیه صورت گرفت که پیرامون مشکلات و فرصت‌های تجاری بحث‌هایی رد و بدل و قرار شد ادامه این بحث‌ها را در کمتر از یک ماه آینده در تهران پیگیری کنیم.
 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها