تفاوت چیلر آب خنک و هواخنک چیست ؟

کد خبر: 1118969

چیلرهای تراکمی از نظر نوع قطعات به کار رفته در آن ها و شکل ساختاری به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. یکی از تقسیم بندی های چیلرهای تراکمی از نظر نوع کمپرسور است که چیلرها صرفا در نوع کمپرسور با یکدیگر متفاوت هستند. البته انواع مختلف کمپرسور اصولا برای ظرفیت های خاصی بهینه هستند. یک دسته‌بندی دیگر در چیلرهای تراکمی، تفاوت در نوع کندانسور آن‌هاست که چیلرهای تراکمی را به آب خنک و هواخنک تقسیم می‌کند. در این مقاله به تعریف و بررسی این دو چیلر و بیان تفاوت هایشان می‌پردازیم :تفاوت چیلر هواخنک و آب خنک

چیلر تراکمی چیست ؟

چیلر یکی از دستگاههای تهویه مطبوع است که وظیفه آن خنک سازی آب است. چیلرها به دو دسته کلی چیلرهای جذبی و چیلرهای تراکمی تقسیم می شوند. چیلرهای جذبی کمپرسور ندارند و با استفاده از انرژی گاز کار می کنند اما چیلرهای تراکمی دارای کمپرسور هستند و با مصرف برق آب را خنک می کنند.

بنابراین چیلر تراکمی دستگاهی است که با استفاده از کمپرسور و با مصرف برق باعث خنک کردن آب می شود.

چیلرها برای استفاده در کاربری های متفاوتی از جمله مسکونی اداری تجاری و دیتاسنترها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اجزای اصلی یک چیلر تراکمی چیست ؟

تمامی چیلرهای تراکمی با استفاده از سیکل تبرید به خنک سازی آب می پردازند. این سیکل همان چرخه ای است که در یخچال نیز اتفاق می افتد. برای هر سیکل تبرید چهار جزو اصلی وجود دارد :

سیکل تبرید

  • کمپرسور : وظیفه فشرده کردن مبرد را دارد. در این حالت مبرد به صورت گاز بسیار فشرده و داغ در می آید.
  • کندانسور : این قطعه گرماگیری از مبرد و تبدیل حالت آن از گاز به مایع را برعهده دارد. در واقع در این مرحله کندانسور باعث چگالش مبرد می گردد.
  • شیرانبساط: این قطعه که پس از کندانسور قرار دارد، وظیفه کاهش شدید فشار مبرد را بر عهده دارد. خروجی شیر انبساط مبرد معمولا مخلوط گاز و مایع است.
  • اواپراتور : مرحله نهایی که مبرد وارد آن می شود و به دلیل خواص ترمودینامیکی مبردها، با گرفتن گرما از محیط (و یا آب) تبخیر شده و دوباره به کمپرسور بر می گردد.

این چهار قطعه و ارتباطی که بیان شد، به سیکل تبرید معروفند و دائما برای خنک کردن آب در چیلر، این سیکل در حال اتفاق افتادن است.

تفاوت چیلر آب خنک و هواخنک چیست؟

حال که توضیحات مختصری راجع به دستگاه چیلر و نوع عملکرد آن بیان شد، می توان به سادگی عنوان کرد که چیلرهای هواخنک و آب خنک در نوع کندانسور با یکدیگر متفاوت هستند. چیلرهای هواخنک دارای کندانسور هوایی و چیلرهای آب خنک دارای کندانسور آبی هستند.

چیلر هواخنک : چیلری است که کندانسور آن باید در معرض هوای آزاد قرار بگیرد. کندانسور هوایی یک مبدل حرارتی است که از لوله و فین ها تشکیل شده است . مبرد درون لوله ها در جریان است و هوای بیرون با گذشتن از روی این لوله ها باعث خنک کاری مبرد می گردد. در واقع در چیلر هواخنک مبرد از طریق هوا خنک می شود.

چیلر هواخنک

چیلر آب خنک : چیلری است که معمولا در موتورخانه قرار می گیرد و کندانسور آن به وسیله آب مبرد را خنک می کند. کندانسور آبی در واقع محیطی است که آب و مبرد بدون مخلوط شدن با هم، کنار یکدیگر قرار گرفته و آب سبب خنک سازی مبرد می گردد. باید توجه داشت آبی که سبب خنک کاری مبرد می گردد با آبی که خروجی دستگاه چیلر است متفاوت است. این آب با گرفتن گرمای مبرد، خود باید خنک شود تا دوباره بتواند گرمای مبرد را بگیرد. برای این کار نیاز است که یک برج خنک کننده در کنار چیلر آب خنک باشد. بنابراین چیلرهای آب خنک برخلاف چیلرهای هواخنک نیاز به برج خنک کننده دارند.چیلر آب خنک

تفاوت های اصلی چیلرهای کندانسور هوایی و آبی :

  • چیلرهای آب خنک نیاز به برج خنک کننده دارند در صورتی که چیلرهای هوایی نیازی به آن ندارند.
  • چیلرهای هواخنک در فضای آزاد نظیر بام و حیاط نصب می شوند اما چیلرهای آب خنک در موتورخانه قرار داده می شوند.
  • راندمان چیلر آب خنک بالاتر از راندمان چیلر هواخنک می باشد.
  • در یک ظرفیت مشابه قیمت چیلر هواخنک بالاتر از چیلر آب خنک می باشد.
  • چیلرهای آبی نیاز به تجهیزات تاسیساتی بیشتر نظیر پمپ و لوله و ... دارند.
  • برج های خنک کننده معمولا به صورت تبخیری عمل می کنند و همین امر باعث هدررفت آب می گردد.
  • از چیلرهای آبی نمی توان در مناطق شرجی و مرطوب استفاده کرد .

جمع بندی :

چیلرهای تراکمی از نظر نوع کندانسور به دو دسته هواخنک و آب خنک تقسیم می شوند. چیلرهای هواخنک بدون نیاز به برج خنک کننده هستند، قیمت بالاتری دارند و البته تعمیر و نگه داری در این چیلرها آسان تر است. امروزه استفاده از چیلرهای تراکمی هواخنک در بازار ایران بسیار بیشتر از چیلرهای آب خنک است. به دلیل کمبود آب در کشور و مصرف آب بالای چیلرهای آبی ، عملا استفاده از این چیلرها در آینده ای نزدیک کاهش محسوس خواهد یافت. همچنین اشغال فضای موتورخانه و افزایش حجم لوله کشی از دیگر دلایل کاهش استفاده از چیلرهای آبی است.

امیدواریم با خواندن این مقاله تفاوت دو چیلر هوایی و آبی را به خوبی درک کرده باشید . همواره می توانید از مقالات آموزشی تهویه مطبوع وبسایت هواسنج استفاده کنید.

منبع : Havasanj.ir

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها