3 بانک سلطان خانه های خالی

کد خبر: 1227508

آن گونه که مسئولان سازمان مالیاتی گفته اند، اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی سرانجام قرار است از نیمه شهریور امسال کلید بخورد. در این حال، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تازه ترین داده های مربوط به خانه های خالی را که حاصل دو بار پالایش رسمی هستند،اعلام کرد که نشان می دهد آمار این خانه ها در کشور به 300 هزار واحد می رسد.

3 بانک سلطان خانه های خالی

آن گونه که مسئولان سازمان مالیاتی گفته اند، اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی سرانجام قرار است از نیمه شهریور امسال کلید بخورد. در این حال، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تازه ترین داده های مربوط به خانه های خالی را که حاصل دو بار پالایش رسمی هستند،اعلام کرد که نشان می دهد آمار این خانه ها در کشور به 300 هزار واحد می رسد. در این میان، صاحبان 3 هزار ملک در کشور شناسایی شده اند که هر یک بیش از 100 خانه خالی در اختیار داشته اند. همچنین 3 بانک در فهرست دارندگان 100 خانه خالی بوده اند. با این که طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس، قانون مالیات بر خانه های خالی از قبل از انقلاب در کشور وجود داشته و چندین بار نیز دستخوش تغییراتی شده است، اما تاکنون شاهد اجرای آن در کشور نبوده ایم. با این حال، به نظر می رسد وخیم شدن وضعیت بازار مسکن و اجاره بها، موجب شده به احتمال زیاد دولت طی امسال آغاز اجرای این قانون را کلید بزند. شاهد این موضوع نیز گزارش 15 اردیبهشت خبرگزاری ایسناست که به نقل از مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران خبرداده از 15 شهریور، اجرای این پایه مالیاتی با قدرت عملیاتی خواهد شد.

کدام خانه های خالی مشمول مالیات می شوند؟

مجلس سال 99، تکلیف قانون املاک مشمول مالیات خانه های خالی را مشخص کرد. بر این اساس،  املاکی مشمول این قانون (ماده 54 مکرر اصلاحی قانون مالیات های مستقیم) می شوند که 4 شرط داشته باشند: 1-مسکونی باشند. 2-در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت قرار داشته باشند. در این زمینه واحدهای مسکونی واقع در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و روستاهای کشور که مالک و بهره‌ بردار آن ها هر یک جداگانه در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه خالی تلقی می شود و صرفاً مشمول جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد مالیات سال اول (6 برابر اجاره ماهانه) موضوع قانون مالیات بر خانه های خالی خواهد شد بنابراین واحدهای مسکونی واقع در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و روستاهای کشور هم موظف به ثبت در سامانه ملی املاک و اسکان هستند.   3-واحد مسکونی در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد. 4-واحد مسکونی توسط سامانه املاک و اسکان کشور به عنوان خانه خالی شناسایی شده باشد.

مالیات خانه های خالی چقدر خواهد بود؟

به گزارش «مسیر اقتصاد» این املاک، به طور خلاصه مشمول مالیاتی بر مبنای «مالیات بر درآمد اجاره» به شرح ضرایب زیر می شوند:

سال اول- معادل 6 برابر مالیات متعلقه

سال دوم- معادل 12 برابر مالیات متعلقه

سال سوم به بعد- ‌معادل 18 برابر مالیات متعلقه

این ضرایب مالیاتی برای آن هایی که دارای بیش از 5 خانه خالی در هر سال مالیاتی باشند، نسبت به کل واحدها، دو برابر خواهد بود.

چالش نقص اطلاعاتی سامانه املاک و اسکان پیش روی اجرای قانون

تاکنون عمده ترین موانع پیش روی اجرای این قانون، شناسایی خانه های خالی بوده است که بخش مهمی از این شناسایی به تکمیل شدن سامانه املاک و اسکان بر می گردد. این در حالی است که مخبر معاون اول رئیس جمهور در 4 تیرماه 1401، در بخشنامه ای خطاب به کلیه دستگاه های اجرایی، دریافت خدماتی از قبیل افتتاح حساب بانکی، صدور دسته چک، خدمات مشمول سیاست های حمایتی و یارانه ای، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب های آب و برق و...،  ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت و ... را منوط به ثبت نام خانوارها در سامانه املاک و اسکان کرده بود، با این حال، گذشت زمان نشان داد که به این بخشنامه عمل نشده است.

تازه ترین آمارهای رسمی از خانه های خالی

اگر چه هدف اصلی قانون مالیات بر خانه های خالی کسب درآمد برای دولت نیست، اما به نظر می رسد به بهانه کسب درآمد هم که شده، دولت قصد دارد این قانون را امسال اجرا کند. در قانون بودجه امسال درآمد دولت از محل این قانون 2 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. در این حال، دیروز سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، تازه ترین آمارها از خانه های خالی شناسایی شده با اتکا به سامانه املاک و اسکان را ارائه داد که به نظر می رسد می توان آن را یکی از متقن ترین آمارهای موجود در باره خانه های خالی دانست. به گزارش تسنیم، ابوالفضل نوروزی گفت: یک میلیون ملک خالی شناسایی و از این میزان برای تمامی مالکان پیامکی ارسال شد که مالکان حدود 500 هزار واحد مسکونی خوداظهاری کردند و مالکان حدود 570 هزار واحد نیز اطلاعات ملکی خود را در سامانه ملی املاک و اسکان وارد نکردند و مشخصات آن ها به سازمان امور مالیاتی ارسال شد. همچنین بعد از ارسال پیامک از سوی سازمان امور مالیاتی به 570 هزار واحد مسکونی حدود 200 هزار نفر خوداظهاری انجام دادند و مشخصات خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کردند.به گفته وی، 300 هزار واحد مسکونی از واحدهای شناسایی شده خالی بودند که با هماهنگی ستاد اقتصادی دولت با اولویت مالکانی که در ابتدا بیش از یکصد واحد خالی، در مرحله بعدی 50 خانه خالی، 20 خانه خالی، 10 خانه خالی و 2 خانه خالی داشتند، در مسیر دریافت مالیات قرار گرفتند.

ردپای بانک ها در آمار خانه های خالی

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن گفت: هم اینک حدود 60 هزار ملک در اولویت دریافت مالیات قرار دارند. به گزارش ایرنا نوروزی بیان کرد: صاحبان حدود ۳ هزار ملک بیش از یکصد ملک خالی داشتند و ۳ بانک نیز بیشتر از ‌صد خانه خالی در اختیار دارند.وی طرح سامان دهی بازار مسکن را که در همراهی وزارت راه و شهرسازی و مجلس تدوین و تصویب شد و هم اکنون منتظر تایید نهایی از طرف شورای نگهبان است،ابزاری مناسب برای سامان دهی بازار نابسامان مسکن دانست و گفت: در این طرح، شهرداری‌ها نیز موظف به شناسایی خانه‌های خالی هستند و واحدهایی که توسط شهرداری‌ها شناسایی می‌شوند به شکل 100 درصدی مالیات اخذ شده از آن ها در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد تا برای تولید مسکن در بافت‌های فرسوده و مناطق محروم استفاده شود.نوروزی با اشاره به این که برخی از شهرهای جدید نیز مشمول مالیات بر خانه های خالی نبودند که هم اکنون با این مصوبه مشمول خواهند شد، گفت: مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در باره مهلت 6 ماهه به محتکران زمین در محدوده های شهری فرصتی دیگر است تا بتوان برای تولید و عرضه بیشتر مسکن اقدام کرد.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها