سهام عدالت | سود سهام عدالت | ارزش سهام عدالت | زمان واریز سود سهام عدالت

آغاز بازگشایی سایت ثبت نام مرحله سوم سهام عدالت از فردا ؟ | واریز سود سهام عدالت یک میلیون تومانی بحسابها

کد خبر: 1288365

سرپرست سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه بزودی بسته پرتفوی سهام عدالت به هیات واگذاری و هیات دولت تقدیم می‌شود، گفت: امسال ۵ میلیون نفر سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

آغاز بازگشایی سایت ثبت نام مرحله سوم سهام عدالت از فردا ؟ | واریز سود سهام عدالت یک میلیون تومانی بحسابها

خبرنگار شکیبا بقال زاده:ابراهیم بازیان درباره آخرین وضعیت و تصمیمات اختصاص سهام عالت به جاماندگان و همچنین پرتفوی در نظر گرفته شده سهام عدالت جاماندگان اظهار داشت: طبق قوانین بودجه سال‌های ١۴٠١ و ١۴٠٢ قرار بود بخشی واگذاری سهام عدالت در قالب یک بسته پرتفویی انجام شود که شرط آن مصوبه هیات دولت برای واگذاری شرکت‌های بورسی بود که در لیست واگذاری قرار دارند.

وی ادامه داد: سال گذشته به دلیل برخی موانع قانونی تصویب بسته پیشنهادی سازمان خصوصی به هیات دوات درباره واگذاری سهام پرتفویی برای سهام عدالت جاماندگان به انجام نرسید.

سرپرست سازمان خصوصی سازی افزود: ضوابط واگذاری در آخرین جلسه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با حضور رییس جمهور تصویب شد و به دنبال این هستیم که به زودی بسته‌ای ناظر به پرتفوی شرکت‌های بورسی ارایه و تصویب کنیم که این بسته پرتفویی می‌تواند نزدیک به ۵ میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت را پوشش دهد.

بازیان درباره افراد واجد شرایط دریافت سهام عدالت گفت: این جمعیت ۵ میلیون نفری افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند و البته بخشی از ایثارگران هم مشمول دریافت سهام عدالت می‌شوند.

وی با بیان اینکه بسته پرتفوی سهام عدالت جاماندگان را در اولین فرصت تقدیم هیات واگذاری و بلافاصله به هیات وزیران ارائه می‌کنیم، اظهار داشت: ضمن تکمیل پروژه ناتمام سهام عدالت جاماندگان، همزمان موضوع مدیریت سهام عدالت را هم دنبال می‌کنیم، باید توجه داشت که امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است و سیاست وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی مردمی سازی اقتصاد است. معتقدیم که مردمی سازی مقدم بر خصوصی سازی بوده و سهام عدالت در خط مقدم واگذاری‌ها قرار دارد، از این رو نه تنها بر واگذاری مالکیت سهام عدالت تاکید داریم بلکه مدیریت این سهام را در قالب شرکت تعاونی استانی دنبال می‌کنیم.

سرپرست سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد: امسال ارائه سهام عدالت به جاماندگان به نتیجه می‌رسد و این پروژه هم تکمیل خواهد شد./ ایلنا

سود سهام عدالت برای کدام افراد یک میلیون تومان است؟ 

سهامداران منتظر دریافت سود سهام عدالت تا ماه آینده باشند.

سود سهام عدالت سال 1402 دو مرحله ای بود که مرحله نخست آن آذرماه و مرحله دوم آن در هفته پایانی اسفند واریز شد.  سود سهام عدالت در مرحله دوم حدود 30 درصد کمتر از مرحله اول بود. همچنین سود سهام عدالت متوفیان هم در روزهای پایانی سال 1402 پرداخت شد. البته سود سهام عدالت برخی سهامداران و وراث با مشکل مواجه شد که این افراد باید موضوع را از طرق مختلفی که اعلام شده پیگیری کنند.

تازه ترین خبر این است که به دنبال واریز سود سهام عدالت مرحله دوم مشخص شد برخی افراد در این مرحله سود کمتری نسبت به آنچه مقرر شده بود دریافت کردند. چند علت برای کم واریز شدن سود سهام عدالت وجود دارد که احتمالا شامل همه سهامداران نمی‌شود.

پس از واریز مرحله دوم سود سهام عدالت به حساب سهامداران در روزهای پایانی اسفندماه برخی افراد سود کمتری را در مقایسه با مرحله اول واریز در آذرماه دریافت کردند.

یکی از دلایل آن بود که هشت شرکت سود سهام عدالت خود را به حساب‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکردند. در این خصوص سازمان بورس اقدامات قانونی لازم را برای دریافت سود سهامداران انجام خواهد داد تا بعد از تأمین وجه از سوی شرکت‌های سرمایه پذیر، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود.

به دنبال واریز سود سهام عدالت مرحله دوم مشخص شد که برخی افراد در این مرحله سود کمتری نسبت به آنچه مقرر شده بود دریافت کردند.

موضوع اول به فروش سهام عدالت مربوط می‌شود. سهامداران سال گذشته می‌توانستند درخواست فروش سهام عدالت بدهند. در این بین کارگزاری‌ها سهام برخی از سهامداران را فروختند. با فروش سهام، تعداد سهم کاهش یافته و سود کمتری به سهامدار تعلق می گیرد.

سهام عدالت

مسئله دوم به سهم هر شرکت در سبد سهام عدالت هر سهامدار مربوط است. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و سازمان بورس بارها اعلام کرده‌اند که پرتفوی سهامداران متفاوت است. یعنی ممکن است یک فرد تعداد سهامی که از برخی شرکت‌ها دارد بیشتر یا کمتر از سهامدار دیگر باشد. به همین دلیل سود کمتر یا بیشتری نسبت به سهامدار دیگر دریافت کرده است.

اما در حالت کلی دارندگان سبد سهام عدالت ۴۵۲ هزار تومانی می بایست ۴۰۹ هزار تومان دریافت کنند. افرادی که سبد ۴۹۲ هزار تومانی دارند مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، کسانی که ۵۳۲ هزار تومان سبد دارند مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سهامدارانی که از سبد سهام یک میلیون تومانی برخوردارند ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد.

واریزی‌ها باید مطابق با ارقام مذکور و جدول ذیل باشد. سهامداران باید مغایرت در زمینه میزان سود را از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پیگیری کنند.

خبر دیگر اینکه به دنبال تخلف هشت شرکت در واریز سود قرار است تا خردادماه ۱۴۰۳ میزان سودی که این شرکت ها در مرحله دوم پرداخت نکردند به حساب سهامداران عدالت واریز شود. بنابراین سهامداران منتظر دریافت سود سهام عدالت تا سه ماه آینده باشند./ ایسنا

مبالغ سود سهام عدالت مرحله سوم مشخص شد

هفتم آذر ماه سال گذشته بود که سرانجام پس از چندین سال بلاتکلیفی شکل برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تصویب و اعلام شد.

مجامعی که روند برگزاری آن از سال ۹۹ متوقف شده بود و در این خصوص رئیس سازمان بورس مجید عشقی گفت: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اشکالاتی در ساماندهی برگزاری مجامع شرکت‌ها اتفاق افتاد که باعث شد روند برگزاری مجامع این شرکت‌ها متوقف شود. از سال ۹۹ هیئت مدیره این شرکت‌ها تجدید نشده و همان هیئت مدیره که مدت ماموریت‌شان تمام شده در این شرکت‌ها حضور دارند. بعد از آن‌که مردم در سال ۹۹ روش مدیریت سهام عدالت خود را انتخاب کردند در انتخاب اعضای هیئت مدیره هیچ نقشی نداشته‌اند. سال ۱۴۰۰ تصمیماتی توسط شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد اتخاذ شد که از برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که اعضای هیئت مدیره آن‌ها توسط دولت تعیین می‌شود جلوگیری شد و به درستی جلوی این کار گرفته شد و مجامع این‌ها برگزار نشد.

در نهایت هم گره برگزاری مجامع سهام عدالت سال گذشته باز شد و اولین مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ برای استان خراسان شمالی برگزار و بنابر اعلام سازمان بورس با حضور ۵۲.۱ درصد از سهامداران همراه شد دومین مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هم ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد و در این مجمع نیز ۶۳.۲ درصد از سهامداران مشارکت داشتند.مجامع سهام عدالتی که مجید عشقی رئیس سازمان بورس در خصوص شکل برگزاری آن هم مطرح کرده بود: مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هم حضوری و هم الکترونیکی و از طریق سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خواهد بود، اما رای‌گیری کاملا الکترونیکی است.

تا شهریور ۱۴۰۳ باید تمام مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برگزار شود

در ادامه هم حمید رضا دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: طبق مصوبه شورای عالی بورس تا ابتدای شهریور سال ۱۴۰۳ کل مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باید برگزار شود

اما اهمیت مشارکت و حضور سهامداران در مجامع سهام عدالت چیست؟ موضوعی که مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امیدواریم سهامداران مشارکت خوبی را در این انتخاب داشته باشند چرا که انتخاب آن‌ها سبب می‌شود هیات مدیره خوب و قوی انتخاب شود که این موضوع می‌تواند بر سودآوری سهام آن‌ها اثرگذار باشد.

مهدی حاجی‌وند افزود: هر چقدر هیات مدیره کاربلدتر و توانمندتر باشد قطعا شرکت بهتر مدیریت می‌شود و با عملکرد مطلوب‌تر سودآوری سهامدار هم افزایش پیدا می‌کند. در کل مشارکت در تصمیم گیری از جمله مواردی است که افراد با حضور در انتخابات سهام عدالت می‌توانند در آن نقش داشته باشند.

همانطور که پیش‌تر اعلام شد بر اساس مصوبه شورای عالی بورس باید مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تا ابتدای شهریور امسال برگزار شود بر این اساس باید چراغ برگزاری مجامع سهام عدالت یکی پس از دیگری روشن شود در همین راستا هم، ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شرکت سرمایه‌گذاری استانی گیلان سهامداران خود را برای ۱۶ فروردین جهت شرکت در مجمع دعوت کرده است بنا است استان خراسان جنوبی هم از سهامداران خود برای مجمع دعوت کند. نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تغییری نکرده و مشابه دو مجمع دیگر برگزار خواهد شد.

جعفری در پاسخ به این پرسش که مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان‌ها تا شهریور ۱۴۰۳ به پایان خواهد رسید؟ می‌گوید: حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهیم و جلسات توجیهی را با استان‌ها برگزار کردیم جلسه توجیهی با حدود ۱۰ استان در سال ۱۴۰۲ داشتیم در نهایت حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهیم که در چارچوب مصوبه شورای عالی بورس مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برگزار شود.

در نهایت گفتنی است، مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالتی، برای سهامدارانی است که روش غیر مستقیم را برگزیده‌اند و بر اساس آمار اعلامی از سوی سازمان بورس در حال حاضر بالغ بر ۵۰ میلیون نفر، سهامدار سهام عدالت هستند که حدود ۲۰ میلیون نفر به صورت مستقیم و ۳۰ میلیون نفر به صورت غیر مستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، سهام عدالت خود را مدیریت می‌کنند و حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در شهریورماه امسال به ایستگاه پایانی خود خواهد رسید؟/ منیبان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها