بازدید وزیر نفت از خط لوله انتقال فرآورده تبریز ـ ارومیه

کد خبر: 1291917

وزیر نفت از پروژه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز ـ خوی ـ ارومیه و مراکز انتقال آن بازدید کرد.

 بازدید وزیر نفت از خط لوله انتقال فرآورده تبریز ـ ارومیه

جواد اوجی ظهر امروز‌، یکشنبه، در آستانه برگزاری آئین بهره‌برداری از خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز ـ خوی ـ ارومیه با حضور رئیس‌جمهوری، به‌همراه جلیل سالاری،‌ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، فرهاد احمدی،‌ مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و ارسلان رحیمی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از پروژه خط لوله تبریز ـ خوی ـ ارومیه و مراکز انتقال نفت آن بازدید کرد.

خط لوله 14اینچ 222کیلومتری تبریز ـ خوی ـ ارومیه به‌طول 220 کیلومتر از پالایشگاه تبریز آغاز و پس از گذر از شمال دریاچه ارومیه، به انبار نفت ارومیه منتهی می‌شود.

قرارداد این پروژه در مرداد 1392 به شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران ابلاغ شد که در قالب این پروژه، احداث خط لوله 14اینچ تبریز به ارومیه با پوشش پلی‌اتیلن، خط انشعاب 10اینچ خوی با مسافت حدود 37 کیلومتر، احداث تلنبه‌خانه‌های برقی تبریز و ایستگاه میان‌مسیری سلماس و پایانه‌های ارومیه و خوی اجرایی شده است.

هدف از اجرای این پروژه، انتقال پایدار و ایمن انواع فرآورده‌های نفتی پالایشگاه تبریز به‌ظرفیت روزانه 65 هزار بشکه است که قابلیت افزایش تا 100 هزار بشکه را نیز دارد.

حذف انتقال جاده‌ای، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و زمان انتقال و کاهش خطرهای ترافیکی و تأثیرات مخرب زیست‌محیطی مربوط به انتقال جاده‌ای، از دیگر دستاوردهای این طرح است که با اجرای آن از تردد روزانه 700 دستگاه نفتکش جاده‌پیما در محورهای منتهی به این مقاصد جلوگیری خواهد شد.

سراسر طول مسیر این خط به‌منظور جلوگیری از خوردگی، زنگ‌زدگی، شناسایی و ترمیم هرگونه نشت احتمالی با درنظرگرفتن الزام‌های زیست‌محیطی، به سیستم نشت‌یاب اتوماتیک، فیبر نوری و ایستگاه‌های حفاظت کاتدی نیز تجهیز شده است.

اعتبار این طرح برای همه فرایندهای اجرای این پروژه شامل مهندسی، تأمین تجهیزات، اجرا و همچنین تملک اراضی مسیر خط لوله و… حدود یک‌هزار میلیارد تومان بوده که از محل منابع داخلی تأمین شده است و مراحل اجرایی آن در فاز اول به‌صورت پی‌سی PC و در  فاز دوم، که شامل پروژه طرح تکمیلی بوده، به‌صورت ای‌پی‌سی EPC بوده است.

فاز نخست این پروژه شامل بخش مهندسی پایه و تفصیلی را در سال 1389 شرکت مهندسین مشاور پارسیکان انجام داده بود و عملیات اجرایی آن از سوی  شرکت‌ مهندسی، نصب و نگهداری کارخانجات صنایع پتروشیمی رامپکو، با مشارکت شرکت‌های کیامکی و پارسیکان ایران، در فاز تکمیلی انجام شده است.

نزدیک به 100درصد کالا و تجهیزات موردنیاز پروژه از داخل کشور تأمین شده است و در طول زمان عملیات، زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم سالانه 1200 نفر را فراهم کرده است.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها