بخشودگی جرایم ۱۷۳بدهکاربزرگ ایران/سند

کد خبر: 320700

با ابلاغ مصوبه جدیدی از سوی دولت، بدهی ۱۷۳ ابربدهکار بزرگ بانکی که در لیست مفاسد اقتصادی قرار دارند، ۵ ساله قسطی شده و بدهی آنها نیز بخشیده می‌شود.

صبحانه آنلاین : ابتدای بهمن ماه بود که بانک مرکزی اعلام کرد که بدهی های بالای 500 میلیارد ریال به نظام بانکی متعلق به 173 پرونده اشخاص حقیقی و حقوقی است.

چند روز قبل از آن نیز دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده بود که 80 درصد معوقات بانکی کشور به 30 نفر اختصاص دارد و بانک مرکزی در تکمیل آن اعلام کرد که تسهیلات غیرجاری (معوق) بدهکاران 807 هزار میلیارد ریال و نسبت تسهیلات غیرجاری به کل تسهیلات 4/15 درصد است.

همچنین بدهکاران بالای 1000 میلیارد ریال 61 پرونده می‌باشند که مبلغ کل تسهیلات غیرجاری آنها 4/152 هزار میلیارد ریال است که 9/18 درصد کل مطالبات غیرجاری شبکه بانکی را شامل می‌شود .

بدهکاران بالای 500 تا 1000 میلیارد ریال نیز 112 پرونده هستند که مبلغ کل تسهیلات غیرجاری آنها 3/77 هزار میلیارد ریال برابر 6/9 درصد کل مطالبات غیرجاری شبکه بانکی کشور است.

بر این اساس، مشخص شد که بدهکاران بالای 500 میلیارد ریال 173 پرونده متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی است وجمعا مبلغ 7/229 هزار میلیارد ریال بوده که 5/28 درصد از کل مطالبات غیرجاری شبکه بانکی را شامل می‎شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور نیز روز 5 شنبه در همایش مدیریت کیفیت و تعالی خدمات ناجا به موضوع معوقات بانکی پرداخت و گفت: در پایان سال 90 اشاره شده بود که میزان معوقات بانکی 50 هزار میلیارد تومان است در حالی که امسال گفته می‌شود این رقم حدود 100 هزار میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: چرا سیستم‌های نظارتی بانک مرکزی و سایر بانک‌ها به وظایف خود عمل نکرده‌اند که امروز حجم معوقات نسبت به دو سال گذشته دو برابر شده است.

اما اکنون به نظر می رسد با این مصوبه عجیب و درخواست بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بیشتر درصدد پاکردن صورت مسئله وجود معوقات بانکی و ابربدهکاران بانکی است زیرا با این مصوبه بدهکاران می توانند بدهی خود را با هماهنگی بانکها و با محمل قانونی، به طور مجدد 5 ساله قسطی نمایند و تا 5 سال دیگر هم فرصت نگه داشتن منابع ملت را بیابند.

متن سند مصوبه دولت برای قسطی کردن 5 ساله بدهی ابربدهکاران بانکی

همچنین وجه التزام تاخیر تادیه 173 بدهکار بزرگ ایران با این مصوبه بخشیده خواهد شد که خبر واقعا خوبی برای این افراد بدهکار محسوب می شود..

این سند با درخواست مشترک رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی به تصویب دولت رسیده و هشتم بهمن با شماره 49909ت/169061 از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها