دستورات جدید آماری سازمان مدیریت

کد خبر: 395258

رئیس مرکز آمار ایران با اعلام اینکه اختلاف مبنایی آماری این مرکز و بانک مرکزی حل شده است گفت: آمار برآوردی از رشد اقتصادی بخش کشاورزی ارائه نمی کنیم.

مهر: عادل آذر در حاشیه همایش ملی بهره وری با تاکید بر اینکه مبنای محاسبه ضریب جینی در بانک مرکزی را نمی‌دانم گفت: نمی‌دانم مبنای بانک مرکزی برای این موضوع چیست، اما مرکز آمار از طریق محاسبه درآمد و هزینه خانوار، ضریب جیبی را تهیه کرده و مبنای دیگر، آخرین سرشماری است.

رئیس مرکز آمار ایران اظهارداشت: از آنجایی که مرکز آمار سرشماری کشاورزی را برعهده گرفت و رشد این بخش 12 درصد تولید ناخالص داخلی GDP تلقی می‌شود، نخواستیم آمار برآوردی از رشد اقتصادی بدهیم.

وی با تأکید براینکه مرجع رسمی آمار کشور و نه آمار برآوردی مرکز آمار ایران است افزود: از طریق شورای عالی آمار و رئیس سازمان مدیریت اجازه گرفتیم که آمار بخش کشاورزی را تکمیل کنیم و پس از آن رشد اقتصادی سال 93 از سوی این مرکز ارائه شود چرا که در حال حاضر ارقام رشد اقتصادی برآوردی است و عدد قطعی نیست.

آذر در پاسخ به اینکه چرا آمار برآوردی در راستای سیاست‌ های دولت ارائه می‌شود؟ گفت: قطعا این آمارها نیز نتایج و منطق پشت آن است، ولی زمانی می‌توان آمار قطعی کل بخش‌ ها را ارائه داد که اطلاعات مربوط به همه آن دقیق باشد.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه اکنون آمار ارائه نشده و آمار منتشر شده مربوط به برآوردهای بانک مرکزی است تصریح کرد: اگر مرکز آمار ایران سرشماری بخش کشاورزی را انجام نمی‌داد، قطعا آمار رشد اقتصادی مقدماتی را اعلام می‌کرد، اما چون سرشماری کشاورزی انجام شده، عدد برآورد نمی‌دهیم و رشد اقتصادی سال را اعلام خواهیم کرد.

وی در خصوص اختلاف ارقام در تورم بانک مرکزی و مرکز آمار نیز گفت: اکنون اختلافات مبنایی حل شده و در ارقام کمتر از یک درصد اختلاف آماری وجود دارد. آذر در ارتباط با زمان اعلام خط فقر هم اظهارداشت: متولی اعلام خط فقر وزارت کار است و جزء تکالیف این وزارتخانه محسوب می‌شود و مرکز آمار در این زمینه وظیفه‌ای ندارد.

آذر همچنین در ارتباط با شناسایی دهک های درآمدی گفت: شناسایی دهک‌های درآمدی توسط سازمان‌ هدفمندی انجام می‌شود و اطلاعات آماری مرکز آمار در سطح کلان دراختیار حاکمیت است تا اگر بخواهند از آن در جهت شناسایی دهک‌های درآمدی استفاده کنند.

رئیس مرکز آمار ایران همچنین در سخنرانی این همایش نیز گفت: برای رسیدن به رشد 8 درصدی باید نظام جامع آماری مناسب داشت. وی گفت: توسعه بدون دستیابی به نظام جامع آماری محقق نمی شود، هرچند مرکز آمار ایران مسئولیت تهیه آمار برای همه دستگاه ها را برعهده دارد.

وی افزود: بهره وری را باید از دو رویکرد گفتمان و رفتاری تحلیل کرد زیرا بهره وری موضوعی تک ساحتی نیست. آذر با اشاره به اینکه گفتمان تمام بهره وری نیست بیان داشت: در بهره وری کجی ها و ناهنجاری ها در فرم رفتاری اصلاح و در بعد قوانین و دستور العمل ها و کتاب ها مشاهده می شود.

آذر ادامه داد: اما زمانی که از منظر رفتاری به بهره وری می پردازیم باید از حوزه گفتمان به عرصه عملیاتی وارد شویم، به عبارت دیگر باید از عمل به استراتژی های بهره وری برسیم.

رئیس مرکز آمار ایران با تاکید بر آنکه نهضت بهره وری دنبال کشف ناهنجاری های سازمانی است تصریح کرد: بخش فعالیت های سازمانی (افرادی که انجام دهندگان این امور هستند) و فرایندهای سازمانی را پیگیری می کنند، باید به طور جدی تعریف و برنامه ریزی کنند.

وی با اشاره به اینکه بدون تعریف شاخص ها و نهادهای آماری نمی توان کاری را پیش برد و ضروری است به سمت اندازه گیری حرکت کرد گفت: ماموریت نظام حرفه ای آماری اندازه گیری است و برای اندازه گیری باید شاخص سازی کنیم.

آذر با تاکید بر اینکه شاخص ملی بهره وری در حیطه آمارهای رسمی است افزود: تعدادی از شاخص ها اندازه گیری شده و هم اکنون به مرحله شناسنامه رسیده است. رئیس مرکز آمار با اشاره به اینکه برنامه جامع بهره وری بدون نظام جامع آماری نمی تواند تحقق یابد گفت: می توان شاخص های مهم آماری را با ایجاد نرم افزاری بر روی گوشی تلفن های همراه نصب کرد و مشترکان می توانند شاخص های مهم آماری را مشاهده کنند. این نرم افزار همچنین می تواند در اختیار شخص رئیس جمهور و دیگر مسئولان قرار گیرد.

رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: ایجاد زیرساختی لازم برای اندازه گیری شاخص های بهره وری کشور و مشخص کردن سهم بهره وری در رشد اقتصادی کشور، برنامه ریزی جامع برای تولید آمارهای مورد نیاز از مهم ترین برنامه های مرکز آمار برای کمک به بهره وری است.

وی چالش جدی در استفاده شاخص ها برای محاسبه بهره وری را سال پایه و سری زمانی دانست و گفت: از اینرو در مرکز آمار دنبال یکسان سازی سری های زمانی و سال پایه هستیم.

آذر با تأکید بر اینکه مرکز آمار باید آمار هر دستگاه حاکمیتی که نیازمند اطلاعات است را تولید کند گفت: بدون نظام جامع آماری اندازه گیری اتفاق نمی افتد، شاید یکی از آسیب های جدی در طول 40 سال این است که شاخص هایی را نداشتیم که به آنها استناد کنیم و این موضوع شاید به نوعی خودزنی باشد اما می توان این را جبران کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها