لازمه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چیست؟

کد خبر: 504292

رئیس اتحادیه صادر کنندگان خراسان رضوی لازمه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را وجود بنگاه‌های اقتصادی خود مقاوم دانست.

خبرگزاری ایسنا: محمدحسین روشنک با بیان اینکه در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اقدامی انجام نداده‌ایم، عنوان کرد: باور به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای شکوفا شدن اقتصاد کشور باید در بخش خصوصی، بدنه دولت، حاکمیت کشور و تمامی ارگان‌های قدرتمند نظام شکل گیرد.
وی از وجود بنگاه‌های اقتصادی با فعالیت‌های غیرشفاف در کشور سخن گفت و افزود: حمایت تعرفه‌ای صد درصد شفافیت به همراه ندارد و در شرایطی که بنگاه‌های اقتصادی غیرشفاف فعالیت کنند به هیچ عنوان به اقتصاد مقاومتی نخواهیم رسید.
رئیس اتحادیه صادر کنندگان خراسان رضوی تصریح کرد: برای مقاوم سازی اقتصاد باید اصل 44 قانون اساسی را اجرا کنیم و این اصل زمانی اجرایی می‌شود که سرمایه‌گذاری‌ها براساس قانون جمهوری اسلامی ایران انجام شود.
وی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی باید از درون تک‌تک بنگاه‌های اقتصادی و سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی که در حوزه اقتصاد فعالیت می‌کنند، بوجود بیاید. این اقتصاد باید از درون خانواده‌ها شکل بگیرد بدین صورت که خانواده‌ها با خرید کالاهای ایرانی با کیفیت و خرده گرفتن به کالاهای گران و بی‌کیفیت موجب بهبودی هرچه بیشتر تولیدات داخلی و در نتیجه تحقق اقتصاد مقاومتی شوند.
روشنک با بیان اینکه بی‌کیفیت بودن برخی کالاهای ایرانی نباید عاملی برای خرید کالای خارجی باشد، اظهار کرد: تا زمانیکه بنگاه‌های اقتصادی پویا، شفاف، قوی و بدون کمک گرفتن از دولت به وجود نیاید اقتصاد مقاومتی شکی نمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه اقتصاد باید کاملا شفاف باشد، تصریح کرد: باید دید در چه کالاهایی مزیت تولید داریم که علاوه بر تامین مصرف داخلی بتوانیم این کالاها را صادر کنیم. علاوه براین در بعضی کالاها نباید سرمایه‌گذاری انجام شود زیرا تولید آن‌ها جز مزیت‌های اقتصادی به حساب نمی‌آید.
رئیس اتحادیه صادر کنندگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه دولت و بخش خصوصی هیچ کدام به صورت جدی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار نداده‌اند، تصریح کرد: باید در جهت عمل کردن به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اقدام کنیم زیرا مطمئنا دنیا به ایران اجازه نمی‌دهد اقتصادی بیرونی مانند بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس برای خود داشته باشد.
وی با اشاره به نوع حکومت در کشورهای حوزه خلیج فارس مبنی بر اداره کشور با هر روشی و با توجه به منابع مالی، بیان کرد: این کشورها شعبه‌ای از کشورهای بزرگ غربی محسوب می‌شوند و نداشتن استقلال اقتصادی برای آن‌ها مشکلی به وجود نمی‌آورد.
روشنک از لزوم تشکیل ستاد پشتیبانی اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور و استان‌ها خبر داد و گفت: زمانیکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در فرمایشات رهبری بیان شد درخواست تشکیل این ستاد را کردم اما متاسفانه نسبت به تشکیل آن هیچ اقدامی شکل نگرفت. ستاد پشتیبانی اجرای اقتصاد مقاومتی باید همانند ستاد پشتیبانی جنگ از اختیارات لازم برخوردار شود تا بتواند این سیاست‌ها را در اقتصاد کشور اجرایی کند اما شاهد این موضوع هستیم که از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حمایت لازم نشده است.
رئیس اتحادیه صادر کنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه کشورهایی مانند ایران زمانی در اقتصاد موفق می‌شوند که نگاهی درون‌زا به اقتصاد داشته باشند، خاطرنشان کرد: اقتصاد درون‌زا با نگاه به بیرون و استفاده از کمک‌های بیرونی برای تحقق اقتصاد درونی لازمه ایجاد اقتصاد مقاومتی است.
وی، دومین مورد برای اجرایی شدن سیاست‌های مقاومتی را توجه به بخش‌های مختلف اقتصادی دانست و تصریح کرد: باید بخش‌های مختلف اقتصادی رصد شود تا بخش‌هایی که با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دچار مشکل می‌شوند، شناسایی شوند. یکی از بخش‌هایی که ممکن است با اجرای این سیاست‌ها مخالفتی داشته باشند افرادی را شامل می‌شوند که با اصل 44 قانون اساسی مبنی بر خصوصی سازی مشکل دارند که در عمل مخالفت‌های خود را ابراز می‌کنند.
روشنک در خصوص اینکه چرا اصل 44 قانون اساسی مبنی بر خصوصی سازی به درستی در کشور اجرا نشده است، عنوان کرد: برخی در بدنه دولت در ایران اجازه نمی‌دهند یک نفر چنان قدرتمند و ثروتمند شود که برای مثال خودروسازی و مخابرات را بخرد و بدین شکل از اجرای مناسب و درست اصل 44 قانون اساسی جلوگیری می‌کنیم.
رئیس اتحادیه صادر کنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه خصوصی سازی صرفا در حد شعار و حرف باقی مانده است، گفت: فضای رسانه‌ای سهوا ضد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عمل می‌کند. زمانی که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای نخستین بار در دولت گذشته بیان شد، اجرایی نشدند و در حال حاضر نیز اجرایی کردن آن‌ها سخت‌تر شده است اما باید گفت اجرای این سیاست‌ها اگر همراه با یک باور عمومی باشد، با مشکل روبه‌رو نخواهد شد.
روشنک در خصوص یاری و کمک رسانی به بنگاه‌های اقتصادی، بیان کرد: 85 درصد بنگاه‌های اقتصادی که در بخش شبه دولتی فعالیت می‌کنند به طور مکرر از کمک‌های دولت برخوردار می‌شوند درحالیکه بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی زمانی که مشکل مالی داشته باشند با ورشکستگی روبه‌رو می‌شوند و کسی برای کمک به این بنگاه‌ها اقدامی انجام نمی‌دهد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها