استفاده از فاینانس‌های بین‌المللی در خودروسازی

کد خبر: 575160

اگرچه دست اندرکاران صنعت خودرو و مسئولان دولتی معتقدند سال ۹۵ سال امیدبخشی برای صنعت خودرو کشور است، اما برخی شواهد حاکی از این است که این صنعت در سال جدید با چالش‌های مهمی روبه‌روست.

روزنامه آرمان؛ محمدرضا نجفی منش*: اگرچه دست اندرکاران صنعت خودرو و مسئولان دولتی معتقدند سال ۹۵ سال امیدبخشی برای صنعت خودرو کشور است، اما برخی شواهد حاکی از این است که این صنعت در سال جدید با چالش‌های مهمی روبه‌روست.
برخی کارشناسان بر این باورند که برای ورود خودروسازان به صنعت خودروسازی ایران موانعی وجود دارد. باید گفت هیچ مانعی برای هیچ خودروساز معتبر بین‌المللی وجود ندارد و خودروسازان خارجی فقط باید اعلام آمادگی کنند. در حال حاضر پژو و زیرگروه آن شرکت سیتروئن وارد کشورمان شده اند. تفاهمنامه با شرکت خودروسازی رنو امضا شده است. فولکس واگن در حال نهایی کردن مذاکرات خود با یکی از فعالان بخش خصوصی است. فیات نیز در حال بررسی بازار ایران برای ورود به ایران است. علاوه بر غول‌های خودروسازی در جهان، شرکت‎‌های خودروسازی چینی، کره‌ای و ژاپنی تمایل خود را برای ورود به بازار ۸۰ میلیونی خودروی ایران نشان داده‌اند.
بنابراین هیچ مانعی برای ورود این شرکت‌ها از طرف ایران وجود ندارد. مگر آنکه خودشان نخواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند. به عنوان مثال، تویوتا در حال حاضر آمادگی برای ورود به ایران ندارد. عده‌ای می‌گویند موانع بانکی مانع اصلی برای ورود خودروسازان خارجی به ایران است، اما پرسش اینجاست که پژو و رنو که سال‌ها در ایران حضور داشتند چطور توانستند به خوبی با ما در تولید خودرو همکاری کنند؟ کسانی می‌گویند ما در سال‌هایی که با پژو و رنو مشارکت در تولید داشتیم فقط مونتاژ کار بودیم و انتقال فناوری کاملا منتفی بود. سوالی که باید از آنها پرسید این است که وقتی پژو به دلیل تحریم‌ها ما را ترک کرد چطور توانستیم خودرو تولید کنیم؟ در همان زمان هم به حدی از خودکفایی رسیده بودیم که حتی بتوانیم قطعاتی را هم که توسط پژو تولید می‌شد تولید کنیم.
درست است که پژو در زمان تحریم‌ها از ایران رفت، اما باید توجه داشته باشیم که همه خودروسازان خارجی از کشورمان خارج شدند. به عنوان مثال، در زمان تحریم‌ها بنز، زیمنس، پورشه و توتال، انی و... از ایران خارج شدند. نه فقط در زمینه خودرو، بلکه در تمام بخش‌های اقتصادی از ایران رفتند و کسانی که ماندند با ظرفیت بسیار پایینی ادامه فعالیت می‌دادند. اقدام بسیار حیاتی که دولت یازدهم انجام داد این بود که توانست دوباره روابط اقتصادی را به قبل از تحریم‌ها بازگرداند. البته بخش کوچکی از بانک‌های بزرگ جهانی هنوز روابط خود را با ما هموار نکرده‌اند، اما تقریبا تمام بانک‌های کوچک و متوسط در تعامل با ما هستند. در حال حاضر ما در کشورهای اتریش، فرانسه، ایتالیا، چین، کره و ژاپن از نظر تعاملات بانکی هیچ مشکلی نداریم.
درباره بانک‌های بزرگ باید گفت مذاکره اخیر آقای ظریف، وزیر امور خارجه در نیویورک باعث شده تا بانک‌های بزرگ نیز اعلام آمادگی کنند. مهم‌ترین موضوع درباره صنعت خودرو ایران این است که بتوانیم از فاینانس‌های بین‌المللی استفاده کنیم. همواره اعلام می‌کنند که بازار خودرو در رکود است. باید گفت در شش ماهه اخیر ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته تولید و فروش بیشتری داشته ایم. ما هیچ خودرویی در کف کارخانه به دلیل عدم فروش در اختیار نداریم و به طور کلی بازار فروش خودرو در ایران خوب است، چرا که ایرانیان از جمله مردمانی هستند که به خودرو بها می‌دهند و به آن علاقه مندند و این خود مزیتی برای خودروسازان به حساب می‌آید.

* عضو انجمن قطعه‌سازان تهران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها