کلاهبرداری با مهر رسمی و تابلوی نمایندگی مجاز فروش خودرو +عکس

کد خبر: 576598

متقاضیان در هنگام انعقاد قرارداد باید از اصالت قرارداد خود مطلع شوند؛ ضمن اینکه به محض امضای قرارداد خرید، sms از طرف شرکت خودروساز برای متقاضی صادر و شماره پیگیری درخواست در آن قید می شود.

کلاهبرداری با مهر رسمی و تابلوی نمایندگی مجاز فروش خودرو +عکس

تخلفات نمایندگی های خودروی داخلی

سرویس اقتصادی فردا؛ سهیلا روزبان: بازار خودروی ایران سال‌ها و ماه‌های پر حاشیه‌ای را پشت سر می گذارد. از یک سو شورای رقابت با افزایش دوباره قیمت های خودروهای داخلی موافقت کرده و هیچ الزامی برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی وجود ندارد و از سوی دیگر رکود بر اقتصاد حاکم است و قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است.

خودروسازان داخلی برای افزایش قدرت خرید و ایجاد رونق نسبی در بازار به فروش های تسهیلاتی برای خرید رو آورده اند و رفت و آمد به نمایندگی های مجاز خرید خودرو بیش از هر زمان دیگر افزایش یافته است. شروع رونق نسبی و ارائه تسهیلات ویژه خرید، بازار تحویل فوری یا ثبت نام خودرو داغ شده و اسباب سودجویی برای برخی از کلاهبردان فراهم شده است.

کلاهبرداری نمایندگی فروش یکی از خودروسازهای معتبر

حالا این بار خبر از کلاهبرداری نمایندگی فروش یکی از شرکت های معتبر خودروسازی از 300 نفر از مردم به گوش می رسد. نمایندگی که به گفته مسئولان این شرکت خودروسازی، به دنبال تخلفی از حدود چهار ماه پیش به حالت تعلیق درآمده بود، از سال گذشته اقدام به اخذ وجه از مشتریان بابت فروش خودرو کرده و جالب تر اینکه حتی محصولات سایر خودروسازان را نیز به مشتریان فروخته است اما تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده است.

مشتریانی که با اعتماد به تابلو نمایندگی مجاز فروش خودرو، بر سر درب یک واحد تجاری دارائیشان را از دست داده اند، مقصر اصلی این کلاهبرداری را کوتاهی شرکت خودروساز در پایین آوردن این تابلو و نبود نظارت لازم بر عملکرد این واحدها می دانند.

اما این تنها مشکل نمایندگی های فروش خودرو نیست. دریافت وجه مازاد از فروش خودروی امانی، تاخیر در تحویل خودرو و عدم پرداخت زیان دیرکرد در تحویل، واریز وجه خرید خودرو به حساب مدیر نمایندگی به جای حساب شرکت خودروساز تنها بخشی از مشکلات نمایندگی های به اصطلاح مجاز شرکت های خودروساز در ایران است که به گفته مسئولان شرکت خودروساز نظارت کاملی بر عملکرد آنها صورت می گیرد .

کوتاهی شرکت خودروساز در معرفی نمایندگی های غیر مجاز

هرچند که مسئولان شرکت ایران خودرو همواره از پیگیری شکایات مردم و رسیدگی به گزارش های تخلفی که در تماس با شماره 096440 به ثبت رسیده خبر می دهند، که به گفته مالباختگان نمایندگی فروش خودرو در ستارخان از حدود دو ماه پیش شکایات خود را به این سامانه اعلام کرده اند ولی تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

مسئولان این شرکت خودروساز در حالی از تعلیق فعالیت این نمایندگی از حدود چهار ماه پیش سخن می گویند که در این مدت هیچ اقدامی برای پایین آوردن تابلو نمایندگی مجاز صورت نگرفته و مدیر این نمایندگی به راحتی با در اختیار داشتن مهر شرکت به کلاهبرداری از مردم پرداخته است.

حال آنکه به گفته یکی از عاملین فروش مجاز خودرو، بعد از تعلیق فعالیت یک نمایندگی باید شرکت خودروساز تابلو نمایندگی مجاز را پایین آورده و مهر شرکت را از فرد خاطی دریافت کنند. با این وجود مسئولان ایران خودرو به رغم پیگیری های خبرنگار «فردا» تاکنون هیچ پاسخ مشخصی در رابطه با اینکه چرا با وجود تعلیقنمایندگی، چطور تا به امروز این نمایندگی با تابلو ایران خودرو هنوز به فعالیت ادامه می دهد، ارائه نداده اند. کاظم نیکخواه از مردم می خواهد که برای کسب اطلاع از نمایندگی های مجاز ابتدا باید به سامانه رسمی این شرکت مراجعه کرده و به تابلوهای نصب شده برسر درب واحدها اعتماد نکنند.

تاخیر پنج ساله در تحویل 207

اما این تنها کوتاهی شرکت خودروساز مربوطه در این تخلف نیست. در شرایطی که بازار خودرو با رکود روبروست و خودروسازان برای فروش تولیداتشان به روش‌های مختلف فروش رو آورده‌اند، همچنان شاهد ادامه تأخیرها در تحویل خودرو به مشتریان هستیم. در این وضعیت مشخص نیست با وجود پایین بودن تقاضای خرید خودرو نسبت به سال‌های قبل، چرا باز هم تحویل خودرو به مشتریان با تأخیر روبرو است. برخی کارشناسان دلیل این عملکرد خودروسازان را تلاش برای حفظ قیمت‌ها در بازار و جلوگیری از افت قیمت خودروها عنوان می‌کنند.عضو اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در حالیکه متوسط زمان تاخیر در تحویل خودروها را یک ماه اعلام می کند، به خبرنگار «فردا» گفت: البته در برخی موارد استثنائاتی هم وجود دارد. به عنوان مثال در سال 90 ثبت نام خودرو 207 صورت گرفت ولی به دلیل تحریم تاکنون امکان تولید این خودرو وجود نداشت و خریداران بعد از ماه‌ها ناچار شدند که خودروهای دیگری را تحویل بگیرند.

این عامل مجاز فروش خودرو در حالی از پرداخت زیان دیرکرد در تحویل خودروها به صورت روزشمار سخن می‌گوید که به گفته برخی از متقاضیان خرید در هنگام محاسبه این زیان معمولا به بهانه‌های مختلف از تعداد روزهایی که باید بابت به خریدار سود پرداخت شود، کاسته می شود .

Pos شخصی در برخی از نمایندگی های فروش

واریز پول خرید خودرو به حساب مدیر یک نمایندگی از دیگر تخلفاتی که در برخی از نمایندگی های فروش مشاهده می شود . نیکخواه در اینباره می گوید: در برخی از نمایندگی‌های فروش مسئول فروش یا مدیر نمایندگی pos شخصی را در اختیار خریدار می‌گذارد و مبلغ خرید خودرو به جای اینکه به حساب شرکت واریز شود به حساب شخص می‌رود و فرد متخلف بعد از چند روز این مبلغ را به حساب شرکت واریز می‌کند.

به گفته او، متقاضیان در هنگام انعقاد قرارداد باید از اصالت قرارداد خود مطلع شوند. ضمن اینکه به محض امضای قرارداد خرید، sms از طرف شرکت خودروساز برای متقاضی صادر و شماره پیگیری درخواست در آن قید می شود.

تأخیر در پرداخت مبلغ انصرافی‌ها

طبق قرارداد فروش، انصراف از خرید و فسخ قرارداد از جانب خریدار فقط تا زمانی که خودرو به مشتری تخصیص نیافته است، امکان‌پذیر خواهد بود. در عین حال، در صورت انصراف، مبلغ حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ فسخ قرارداد به خریدار مسترد خواهد شد. این در حالی است که پرداخت مبلغ انصرافی‌ها معمولا با تأخیر روبرو شده و خریداران با مشکل دریافت پول خود مواجه هستند.

عملکرد نه چندانمناسب برخی از نمایندگی های مجاز خدمات پس از فروش خودرو در جاده های بین شهری یکی از مهمترین مشکلات موجود در این بخش است که کمتر کسی با آن مواجه نشده است. گران بودن خدمات ارائه شده، طولانی و غیرمعقول بودن تعمیر و تحویل خودرو از مهمترین مشکلات افرادی است که در صورت خرابی خودروشان و مراجعه به واحدهای بین جاده ای با آن مواجه می شوند. هر چند که به گفته نیکخواه، قیمت خدمات خودرو به صورت آنلاین تعیین شده و هیچ کس حق تعیین قیمت را ندارد و مردم در صورت عدم رضایت از کیفیت خدمات به شماره 096440 می توانند تماس حاصل کنند.

جواز کسب تنها با یک اجاره نامه

رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در حالیکه یکی از عوامل بروز تخلفاتی از این دست را قانون نظام صنفی می داند، توضیح داد: بر اساس قانونی که حدود سه سال پیش به تصویب رسید هر فردی می تواند با در اختیار داشتن یک اجاره نامه نسبت به دریافت جواز کسب 5 ساله اقدام کنند در حالیکه پیش از این تنها با داشتن سند مالکیت یا سرقفلی می توان جواز کسب دریافت کرد. همین مساله تخلفات صنفی و کلاهبرداری را به شدت افزایش داده است .

او می گوید: در گذشته کسبه امین مردم بودند و مردم به راحتی اموالشان را در اختیار آنها قرار می دادند. اماهم اکنون شرایط تغییر کردهو هر چند وقت یک بار هر فرد تهرانی در اطراف محل سکونت یا کسب خود با افرادی مواجه می شود که مبالغی را از مردم دریافتو متواری شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها