کاهش وابستگی به دلار با گسترش تعاملات بانکی

کد خبر: 640014

با استناد به سند برجام نباید هیچ محدودیتی برای تعاملات بانکی در سطح بین‌المللی وجود داشته باشد و لازم است همه فرایندهای تجاری کشور در چارچوب مشخص‌شده پیش رود و مشکلی در ارتباطات و تعاملات بانکی وجود نداشته باشد.

روزنامه آرمان؛ محمود دودانگه *: با استناد به سند برجام نباید هیچ محدودیتی برای تعاملات بانکی در سطح بین‌المللی وجود داشته باشد و لازم است همه فرایندهای تجاری کشور در چارچوب مشخص‌شده پیش رود و مشکلی در ارتباطات و تعاملات بانکی وجود نداشته باشد.
امروزه نگرانی‌هایی از سوی بانک‌های بزرگ در سطح بین‌الملل در تعامل با ایران وجود دارد که این نگرانی ناشی از موارد نانوشته‌ای است که آمریکا به علت بدعهدی‌‌های خود انجام داده است. مقامات وزرات خارجه و بانک مرکزی باید تلاش کنند تا این نگرانی‌های احتمالی را که آثار گسترده‌ای بر روابط بانکی گذاشته برطرف کنند تا شرایط اقتصادی و بانکی کشور به حالت طبیعی برگردد. از طرف دیگر اگر پیمان‌های پولی دو جانبه و حتی چندجانبه در سطوح گسترده‌تر از حالت کنونی پیگیری شود و به سرانجام برسد، می‌تواند به فعالیت‌های تجاری و اقتصادی کشور کمک کند و وابستگی به یک یا دو ارز مشخص را کاهش ‌دهد. یکی از زیرساخت‌های فعالیت‌های تجاری و بازرگانی میان ایران و کشورهای دیگر در حوزه صادرات و واردات گشایش‌های بانکی است، اما اگر دولت خواستار توسعه روابط تجاری کشور به صورت همه جانبه باشد لازم است اقدامات گسترده‌ای صورت گیرد و گشایش‌های مختلفی در قالب‌های مختلف مانند بهبود فضای کسب‌و‌کار و بهبود شرایط گمرکی دنبال شود.
دولت باید تلاش کند تا دیپلماسی تجاری در سطوح مختلف با هدف توسعه تجاری کشور را پیگیری کند و از طرف دیگر کمک کند تا بنگاه‌ها و بخش‌های تولیدی کشور محصولات رقابتی تولید کنند تا به واسطه آن بتواند از منابع حاصل از تجارت حداکثر بهره را برای ارتقای سطح اشتغال، رفاه و اقتصاد کشور ببرد. طبیعتا با چنین چارچوبی می‌توان امیدوار به رشد اقتصادی پایدار، صادرات غیرنفتی و اشتغال مولد بود و در نهایت اقتصاد مقاومتی پیاده می‌شود. مساله دیگر مربوط به دولت جدید آمریکاست که با روی کار آمدن ترامپ نوعی بی‌اعتمادی در همه کشورها حتی اروپا ایجاد شده است.
به دلیل بزرگ و مسلط بودن اقتصاد آمریکا، کشورهای مختلف از آینده خود اطمینان کامل ندارند و هر سیاستی که آمریکا دنبال کند، آثار خود را در کشورهای مختلف خواهد داشت. بر این اساس کشورهایی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند نگرانی‌هایی از این بابت دارند. این موضوع بر روابط و تعاملات اقتصادی و تجاری ایران هم تاثیرگذار است، اما به مرور زمان حل خواهد شد. در صحبت‌های ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی نگاه خاصی به برجام وجود داشت، اما اکنون با گذشت یک ماه، صحبت‌های رئیس‌جمهوری جدید آمریکا از دیدگاه‌های افراطی گذشته دور شده است. به نظر می‌رسد شرایط به حالت عادی و طبیعی باز‌گردد و فرایندهای تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری کشور مانند قبل دنبال شود. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت مربوط به داخل کشور است. به‌جای متاثر دانستن بسیاری از مشکلات از شرایط بین‌المللی، باید برخی از چالش‌ها و رویکردهای داخلی در کشور اصلاح شود تا بتوان از تمام ظرفیت‌های اقتصادی استفاده بهینه شود.

* کارشناس اقتصادی

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها