گران شدن یا نشدن مسکن مهر پردیس؛ مسئله این است/ بازهم متقاضیان خسارت می‌دهند؟

کد خبر: 687481

رخ افروز در پاسخ به این سوال که آیا هزینه‌ها را باید مردم بپردازند، می‌گوید: «یک بخش از هزینه‌ها را مردم و بخش دیگر را دولت باید بپردازد. البته به نظرم این شفافیت باید در سال ۸۸ که قرار داد با مردم می‌بستند مشخص می‌شد.»

گران شدن یا نشدن مسکن مهر پردیس؛ مسئله این است/ بازهم متقاضیان خسارت می‌دهند؟
مسکن مهر پردیس
سرویس اقتصادی فردا: دوشنبه ۲۸ فروردین امسال بود که تعدادی از متقاضیان مسکن مهر پردیس در اعتراض به عدم محقق شدن وعده‌های تحویل واحدهای مسکن مهر در دولت یازدهم مقابل ساختمان شرکت عمران این شهر تجمع کردند. در پایان این تجمع مرتضی حیدری، فرماندار پردیس از تعیین تکلیف تمام فازهای مسکن مهر پردیس ظرف یک هفته خبر داد و گفت: «عرق شرم بر پیشانی ما نقش بسته و وجدان ما به درد آمده است چرا که متقاضیانی با امید فراوان دل به مسکن مهر بستند و امروز دل سرد شدند. در طی روزهای آینده با دعوت از مدیران و کارشناسان شرکت عمران زمان تحویل تمام پروژه‌ها را مشخص و اعلام خواهیم کرد.»
حالا دو ماه از قول فرماندار پردیس می‌گذرد. به همین منظور خبرنگار «فردا» این موضوع را از آرش رخ فروز، سرپرست معاونت عمرانی فرمانداری پردیس پیگیری کرده است.
بیشتر بخوانید: بازار سیاه مسکن مهر هم به راه افتاد
تا موضوع یارانه‌ها حل نشود، کاری نمی‌شود انجام داد
آرش رخ فروز می‌گوید: جلسات متعددی با پیمانکاران و مدیران طرح پروژه عمران برگزار کردیم. قول‌هایی را از آن‌ها گرفته‌ایم که هر چه سریع‌تر به تعهداتی که به مردم داده‌اند، عمل کنند. ولی تا بحث مالی این قضیه که شرکت عمران آن را پیگیری می‌کند؛ یعنی یارانه‌ها حل نشود تمام شدن پروژه امکان پذیر نیست.
سرپرست معاونت عمرانی فرمانداری پردیس ادامه می‌دهد: واقعیت موضوع این است که قبل از این شرکت عمران شفافیت نداشته است. یعنی اگر ما می‌خواستیم ورود کنیم، در مقابل ما به روش‌های مختلف ایستادگی می‌کردند. اما با مدیرعامل شهر جدید پردیس، جلسات مشترکی برگزار شده و همچنین نزد نمایندگان مجلس رفتیم؛ و قول‌هایی را گرفتیم که بر اساس آن قرار است به شرکت عمران تزریق مالی شود.
پولی که ۸ سال پیش بانک مسکن گرفت الان کجاست؟ اینجا بخوانید
افزایش وام از ۳۰ به ۴۰ میلیون انجام شد
وی تصریح می‌کند: افزایش وام از ۳۰ میلیون تا ۴۰ میلیون تومان را که بانک تمکین نمی‌کرد خوشبختانه حل شده و در برخی از فاز‌ها این افزایش وام انجام شده است.
رخ‌فروز در پاسخ به این سوال که این پیگیری‌ها تا چه زمانی طول خواهد کشید، می‌گوید: بحث یارانه‌ها را شرکت عمران از معاونت رئیس جمهور و از مجلس و در سطح کلان کشور پیگیری می‌کند.
سرپرست معاونت عمرانی فرمانداری پردیس اظهار می‌دارد: یک مشکلی که وجود دارد این است که پیمانکاران سه دسته را می‌شناسند. بانک، مردم و خودشان را! و رسما شرکت عمران در بعضی مواقع به رسمت شناخته نمی‌شود. در صورتی که کارفرمای اصلی در پروژه‌های مسکن مهر، شرکت عمران است.
آرش رخ فروز در رابطه با مشکلاتی که برای مردم ایجاد شده، می‌گوید: با توجه به قول‌هایی که زمان شروع پروژه‌های مسکن مهر داده شده، حق کاملا با مردم است، زیرا که زندگی‌شان مختل شده. اگر از همان شروع پروژه‌ها به آن‌ها توضیح داده می‌شد که ممکن است تکمیل خانه‌های مهر طول بکشد، قطعا مردم سرمایه گذاری و برنامه‌ریزی می‌کردند و حتی شاید خیلی‌ها برای مسکن مهر ثبت نام نمی‌کردند.
مردم بی اعتماد شده‌اند
سرپرست معاونت عمرانی فرمانداری پردیس با اشاره به این موضوع که مردم نسبت به هر قولی که داده می‌شود بی اعتماد شده اند؛ می‌گوید: آنقدر به مردم وعده دادند و عمل نکردند که اگر حرف حساب هم بزنیم دیگر مردم آن را نمی‌پذیرند. اما شرکت عمران و فرمانداری پیگیر است تا بتواند این پروژه را زمانبندی کند.
وی تصریح می‌کند: هر کس که قصد دارد خانه‌ای بسازد هزینه‌ای را برای آن تعیین می‌کند و شاید بخواهید از وام بانکی هم استفاده کنید، اما اگر وام شما به هر دلیلی عقب بیافتد، قطعا برنامه زمانبندی اتمام پروژه به تاخیر خواهد افتاد. ما انتظار داریم که مردم این قضیه را درک کند. برای مثال سیمان از سال ۸۸ تا الان چقدر افزایش یافته؟ همه ساختمان بتن است. تیرآهن، میلگرد و تمام مصالح مورد نیاز برای ساخت ساختمان تا الان چقدر افزایش یافته؟ به علاوه اینکه هزینه‌های ساخت مسکن مهر در کوهستان‌های پردیس محاسبه نشده است. زیرا که این خانه‌ها در ارتفاعات ساخته شده و اولین کاری که باید برای آن انجام شود استحکام سازی است.
آرش رخ فروز اظهار می‌دارد: به نظر من مسئولان شرکت عمران باید دلایل فنی را به تاخیر افتادن پروژه را بیان کنند، و مشخص شود که طول کشیدن روند پروژه چه تاثیری روی هزینه‌ها و آورده نقدی مردم داشته است.
در این رابطه بخوانید: راه بی‌پایان خانه‌دار شدن با وام‌های مسکن!
مسکن مهر گران تر خواهد شد
سرپرست معاونت عمرانی فرمانداری پردیس می‌گوید: اصول اولیه یک مدیر شفاف سازی با مردم است که تا الان صورت نگرفته. حتی اگر به ضرر مردم است و مردم بخواهند هزینه‌ای بپردازند؛ بنابراین اولین کاری که باید انجام شود این است که تجدید برآورد قیمت شود. مثل اینکه شما برای یک خانه ۵۰ میلیون سرمایه گذاری کردید، اما الان به ۷۰ میلیون رسیده است. شما اولین کاری که باید کنید باید برای مابقی کاری که انجام می‌دهید باید براورد قیمت داشته باشید. پس باید مشخص شود که به چقدر پول نیاز است تا این پروژه به سرانجام برسد.
رخ افروز در پاسخ به این سوال که آیا هزینه‌ها را باید مردم بپردازند، می‌گوید: یک بخش از هزینه‌ها را مردم و بخش دیگر را دولت باید بپردازد. البته به نظرم این شفافیت باید در سال ۸۸ که قرار داد با مردم می‌بستند مشخص می‌شد. یعنی سال به سال باید پروژه شفافیت خود را اعلام می‌کردند و برآورد قیمت می‌شد. اما این کار انجام نشده است.
آقای آخوندی! کارنامه شما هیچ افتخاری ندارد اینجا بخوانید
مدیرعامل پردیس: هیچ تغییر قیمتی نخواهیم داشت!
این در حالی است که سعید غفوری، مدیرعامل شهر جدید پردیس در گفتگو با خبرنگار «فردا» می گوید: هیچ گونه افزایش قیمتی در مسکن مهر پردیس نخواهیم داشت.
وی ادامه می دهد: قیمت های مسکن مهر همان قیمت هایی است که در سال گذشته اعلام شده است و هر کس بگوید قرار است قیمت ها افزایش پیدا کند، اشتباه است.
حال باید منتظر ماند و دید که این بار خسارت ساخته نشدن خانه های مسکن مهر را چه کسی می پردازد؟
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها