تجارب مهندسان مشاور از زلزله کرمانشاه

کد خبر: 763788

رخی از اعضای جامعه مهندسان مشاور ایران در بازدید میدانی از زلزله کرمانشاه گزارشی مبسوط از میزان خسارت از واحدهای مسکونی بتنی و فلزی تهیه و آن را در بیستمین جشنواره بتن و زلزله به صورت پاورپوینت ارائه کردند.

تجارب مهندسان مشاور از زلزله کرمانشاه

خبرگزاری فارس: در بازدید میدانی برخی از مهندسان مشاور از مناطق زلزله زده کرمانشاه مشخص شد که اکثر ساخت و سازها توسط سازندگان محلی که از آئین نامه های زلزله آگاهی نداشته اند صورت گرفته و این واحدهای مسکونی بیشترین آسیب را دیده اند.

رخی از اعضای جامعه مهندسان مشاور ایران در بازدید میدانی از زلزله کرمانشاه گزارشی مبسوط از میزان خسارت از واحدهای مسکونی بتنی و فلزی تهیه و آن را در بیستمین جشنواره بتن و زلزله به صورت پاورپوینت ارائه کردند. نادر شکوفی مقیمیان عضو جامعه مهندسان مشاور ایران با اشاره به اینکه وقتی زلزله رخ می دهد احساس پیچیده ای پیدا می کنیم، گفت:زلزله اخیر در کرمانشاه تلفات زیادی داشت اما تجربه جدیدی برای کشور به ارمغان آورد تا از زلزله درس بگیریم. وی ادامه داد:در بازدید میدانی از ساختمانهای فلزی زلزله کرمانشاه دنبال این بودیم که ببینیم آیا آئین نامه های موجود در ساختمانها به اجرا در آمده و رعایت شده است؟ شکوفی مقیمان افزود:حجم اشتباهات اجرایی در ساختمان‌ها به قدری بالا بود که نتوانستیم راستی آزمایی از آئین نامه ها داشته باشیم. وی با بیان این‌که در زلزله کرمانشاه شاهد شاهکار فردی به نام "ج" بودیم که در یک نمونه باعث مرگ ۳۷ نفر شده است، خاطرنشان کرد: میانقاب‌ها(دیوارهای بیرونی و داخلی ساختمانها یا جداکننده های ساختمان) در زلزله روی رفتار سازه تاثیرگذار بوده‌اند و عموم ساختمان‌های کرمانشاه یک تا 6 طبقه بود و شاهد اشتباهات اجرایی فاحش در ساخت و سازها بودیم. مقیمان با اشاره به مقاطع ضعیف، فواصل زیاد لقمه‌ها، ضعف ستون،‌عدم اتصال کاست به تیر فوقانی را از مشکلات ساختمان‌ها در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه عنوان کرد و افزود: عدم مشاهده تسلیم تیر یکی دیگر از ضعف‌های ساختمان‌ها در مناطق زلزله زده بود و بسیاری از ساختمان‌ها در زلزله اخیر با خاک یکسان شدند. وی با بیان این‌که تعداد زیادی پله و خرپشته های تخریب شده در مناطق زلزله زده مشاهده شد که بخش زیادی از تلفات جانی نیز در این دو نقطه رخ داده است، افزود:‌ضعف اتصال در برابر نیروی محوری و افتادن سقف طاق ضربی از جمله معضلات ساختمان‌ها بود. شکوفی مقیمیان با تاکید بر این‌که در ساخت‌وسازها مشکلی در آموزش، دانشگاه و مهندسی نمی‌بینیم، اظهار داشت: مشکل سازندگان محلی هستند پس نیاز است تا آنها با شیوه‌های مدرن ساخت و ساز و آئین نامه های زلزله آشنا و خلاصه آن‌ را به آنها آموزش دهیم. *مشاهدات ساختمانهای بتنی/ساخت و سازهای مردمی تخریب زیادی داشت در ادامه تمیمی عضو جامعه مهندسان مشاور نیز با اشاره به ساخت و سازهای مردمی و دولتی، اظهار داشت: در اسلام‌آباد غرب مطابق بازدیدهای میدانی شاهد فروریزیش کامل سازه های بتنی برخی ساخت و سازهای مردمی بودیم این در حالی بود که سازه بنتی مسلح تعاونی مسکن فرهنگیان تخریب نشده بود. وی با بیان این‌که در مسکن مهر اسلام آباد غرب دو مورد تخریب داشتیم که غیرقابل سکونت شده‌اند، افزود: در سایر پروژه‌های مسکن مهر این شهر آسیب‌های جزیی بود و مورد خاصی نداشته است. تمیمی با اشاره به ترک خوردگی برخی ستون‌های بیرونی بیمارستان امام خمینی (ره) و آسیب جدی آن گفت:داخل ساختمان بیمارستان ترک خوردگی جدی مشاهده شده است. تمیمی ادامه داد: در سرپل ذهاب نیز شاهد تخریب‌های کامل برخی ساختمان‌های ساخته شده توسط مردم بودیم و مسکن مهر شهرک شیرودی در زلزله سازه مشکلی نداشته است. اسماعیل پور یک عضو دیگر جامعه مهندسان مشاور گفت:در زلزله بم اتاق کنترل فرودگاه تخریب نشد اما تجهیزات آن تخریب شد و تا ۱۲ ساعت توانایی نشست و برخاست هواپیما وجود نداشت پس دخالت مهندسان سازه نیز در کاهش تلفات زلزله نیاز است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها