زنان بیشتر به چه مشاغلی گرایش دارند؟ +نمودار

کد خبر: 774845

بررسی‌های جدید از روند ورود زنان به بازار کار نشان می‌دهد که در مجموع ضمن اینکه گرایش به کسب‌وکار و مشاغل خانگی بیش‌تر شده اما سهم زنان در بخش خدمات برای مزدبگیری روند فزاینده‌ای دارد.

زنان بیشتر به چه مشاغلی گرایش دارند؟ +نمودار
خبرگزاری فارس: بررسی جدیدترین آمار‌های ارائه شده نشان می‌دهد، مسئله اشتغال در دهه‌های اخیر به یکی از موضوعات مهم و تأثیرگذار در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کشور تبدیل شده است. در طول تاریخ وضعیت اشتغال دارای ابعاد جنسیتی گسترده بوده که در این میان زنان با احتمال بیشتری آسیب‌پذیر هستند و سهم اشتغال زنان در اغلب کشور‌های در حال‌توسعه دنیا کمتر از مردان است، درحالی‌که در کشور‌های توسعه‌یافته، شکاف جنسیتی اشتغال کمتر است. در این میان اشتغال مزد و حقوق‌بگیری می‌تواند تصویر مناسب‌تری از اشتغال رسمی در کشور ارائه کند، لازم به ذکر است مزد و حقوق‌بگیر، شامل مزد و حقوق‌بگیر بخش خصوصی، تعاونی و عمومی می‌باشد و غیر مزد و حقوق‌بگیر دربرگیرنده کارفرما، کارکن مستقل و کارکن فامیلی بدون مزد است. بررسی‌های انجام شده بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در ارتباط با اشتغال مزد و حقوق‌بگیری در ایران نشان می‌دهد که در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴، ۵۶.۰ درصد شاغلان، مزد و حقوق‌بگیر و ۴۴.۰ درصد غیر مزد و حقوق‌بگیر بودند؛ در سال ۱۳۹۵ سهم شاغلان مزد و حقوق‌بگیر با یک درصد کاهش به ۵۵.۰ درصد رسیده است. ازاین‌رو می‌توان گفت، علی‌رغم اینکه تعداد شاغلان در سال‌های مذکور رو به افزایش است، اما سهم کل شاغلان مزد و حقوق‌بگیر، در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴، اندکی کمتر شده است. این امر می‌تواند بیانگر آن باشد که گرایش مزد و حقوق‌بگیری در میان مردان و زنان شاغل کمتر شده است و در مقابل به نظر می‌رسد تمایل به خوداشتغالی و گرایش به کسب و کار‌های خانگی بیشتر شده است؛ البته ممکن است این امر به اجبار و ناشی از نبود تقاضا از سوی کارفرمایان بوده باشد. البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که مشاغل خوداشتغالی اغلب موقت و ناپایدار می‌باشند.
زنان بیشتر به چه مشاغلی گرایش دارند؟ +نمودار در گروه مزد و حقوق‌بگیران، سهم زنان طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ به میزان ۲.۵ درصد افزایش یافته است؛ به طوری که سهم زنان مزد و حقوق‌بگیر از ۱۴.۸ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۱۷.۳ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است. بنابراین، لازم به ذکر است، این افزایش در هر سه بخش عمده اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) صورت گرفته که البته این افزایش در بخش خدمات چشمگیرتر از سایر بخش‌ها است.
زنان بیشتر به چه مشاغلی گرایش دارند؟ +نمودار همچنین، با نگاهی به نسبت جنسی مزدبگیری می‌توان گفت، نسبت جنسی مزدبگیری در سال ۱۳۹۵، برابر ۴۷۷ است، به عبارت دیگر به ازای هر یک زن، نزدیک به ۵ مرد مزد و حقوق‌بگیر در کشور وجود دارد. نتایج نشان می‌دهد که مردان و زنان دسترسی بسیار نابرابری به مشاغل مزد و حقوق‌بگیری دارند، به طوری که در سال ۱۳۹۵، سهم مردان ۸۲.۷ درصد و سهم زنان تنها ۱۷.۳ درصد از مشاغل مزد و حقوق‌بگیری است. زنان بیشتر به چه مشاغلی گرایش دارند؟ +نمودار
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها