آمار وزیر از اقبال پیام رسان‌های داخلی

کد خبر: 821423

معاون فضای مجازی: بازدید از تلگرام ۶۰ درصد معادل یک میلیارد بار کاهش داشته است

آمار وزیر از اقبال پیام رسان‌های داخلی

روزنامه جوان: تلگرام همچنان در صدر اخبار است، جدید‌ترین خبر‌ها راجع به این پیام‌رسان، آمار است! معاون مرکز ملی فضای مجازی از کاهش یک میلیارد بازدید از تلگرام خبر داده است. وزیر ارتباطات هم روز گذشته از گفته هفته پیش خود که «یک میلیون از تلگرام خارج شده‌اند»، عقب‌نشینی کرد. محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا روز یک شنبه تصریح کرد: «آمار یک میلیونی وزیر ارتباطات صحت ندارد و ۱۷ میلیون کاربر به پیام‌رسان‌های داخلی رفته اند.» بررسی‌های سایت‌های شماره‌انداز نظیر الکسا هم موید این است که بازدید از تلگرام به شدت کاهش داشته است. در حال حاضر و برخلاف گفته چندی پیش آقای آذری جهرمی مبنی بر «شکست رفع انحصار از تلگرام»، آمار‌ها و تحلیل آن‌ها نشان می‌دهد اقبال کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های داخلی بسیار بیشتر شده و این کوچ روند شتابانی هم به خود گرفته است. مسئولان دولتی، اما همچنان رغبت کاملی برای تکمیل رفع انحصار از تلگرام ندارند. گلایه مدیران پیام‌رسان‌های بومی از مسئولان دولتی همچنان پابرجاست. حضور برخی دولتی‌ها در تلگرام هم دلیل دیگر بی‌رغبتی مسئولان به انحصارشکنی از تلگرام است. محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با عقب‌نشینی از مواضع هفته پیش خود، روز گذشته روند مراجعه کاربران ایرانی را به پیام‌رسان‌های داخلی خوب ارزیابی کرد و آمار ۵/۱۰ میلیون نفری هم در این رابطه ارائه کرد. آذری جهرمی گفت: در حال حاضر ۵/۱۰ میلیون مشترک پیام‌رسان‌های داخلی را به صورت فعال نصب کرده‌اند و این آمار نیز در حال افزایش است. وی در حاشیه نشست دیروز کمیسیون‌های امنیت ملی، اقتصادی و صنایع و معادن مجلس با وزارت ارتباطات و مدیران پیام‌رسان‌های داخلی با اشاره به بررسی ابعاد مختلف فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی در این نشست اظهار داشت: بخشی از جلسه به این مسئله اختصاص داشت که بنا بر سندی که شورای عالی فضای مجازی در جلسات ۳۶ تا ۴۰ خود در خصوص حمایت از پیام‌رسان‌های بومی داشته، میزان اقدامات انجام شده در این خصوص بررسی شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به مطرح شدن دغدغه‌های مردم در خصوص پیام‌رسان‌های بومی در این نشست تصریح کرد: نمایندگان محترم دغدغه‌های‌شان را در حوزه کیفیت سرویس‌های ارتباطی داخلی مطرح کردند که نیازمند تقویت جدی است، همچنین بحث اعتماد عمومی و خدشه‌هایی که در این زمینه وجود دارد، مطرح شد. وی افزود: این کارگروه متشکل از سه کمیسیون مجلس، خود پیام‌رسان‌ها و سازمان‌های درگیر در این حوزه است و در مجموع می‌توان گفت: جلسه سازنده‌ای بود.

آمار وزیر از اقبال پیام رسان‌های داخلی

۱۰/۵ میلیون مراجعه‌کننده به پیام‌رسان‌های بومی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص آمار استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی توسط مردم گفت: بعد از فرآیند مهاجرت، یک میلیون نفر کلاً تلگرام را حذف کرده‌اند و در حال حاضر نیز مجموعاً ۷ میلیون نفر پیام‌رسان‌های داخلی را نصب کرده‌اند و با توجه به اینکه برخی افراد همزمان چند پیام‌رسان را دارند، در مجموع ۱۰/۵ میلیون نفر مشترک اقدام به نصب فعال پیام‌رسان‌های داخلی کرده‌اند و این پیام‌رسان‌ها نیز ۴۲ گیگابیت بر ثانیه ترافیک کاربران را می‌توانند مدیریت کنند. آذری جهرمی تصریح کرد: ۲۵ درصد کاربران پیام‌رسان‌های خارجی به پیام‌رسان‌های داخلی مراجعه کرده‌اند و ۷۵ درصد باقی‌مانده نیز یا همچنان در آن پیام‌رسان‌ها باقی مانده‌اند یا ترجیح داده‌اند از دیگر پیام‌رسان‌ها استفاده کنند، اما روند استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی با شیب خوبی در حال افزایش است و با رعایت مسائلی همچون کیفیت و اعتماد، این وضعیت بهبود خواهد یافت.

دولتی‌ها همکاری نمی‌کنند

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم که در جلسه فوق حضور داشته است، تصریح کرد: مدیران پیام‌رسان‌های داخلی در ابتدای این جلسه اعتقاد داشتند که برخی از دستگاه‌های دولتی مانند آموزش و پرورش از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده نمی‌کنند و همچنین بانک مرکزی به طور کامل نظام بانکی را روی پیام‌رسان‌های داخلی بسته و قفل کرده است، به همین دلیل پیام‌رسان‌های داخلی نمی‌توانند اشتغالزایی کنند. نقوی با بیان اینکه مدیران پیام‌رسان‌های بومی مطرح کردند که مجلس در تبیین عزم ملی، فرهنگ‌سازی و تقویت نقش پیام‌رسان‌های داخلی نقش بسیار مهمی دارد، ادامه داد: مدیران معتقد بودند ادامه کار نیازمند ادامه عزم همه‌جانبه است و مهاجرت خوبی از پیام‌رسان‌های خارجی صورت گرفته، اما اگر حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی صورت نگیرد، فرهنگ‌سازی نشود، دستگاه‌ها وارد پیام‌رسان‌های داخلی نشوند و برخورد با پیام‌رسان‌های داخلی سیاسی شود، اعتماد ملی از بین می‌رود و مهاجرت معکوس می‌شود. نقوی با اشاره به اینکه پورابراهیمی در این جلسه مطرح کرد که ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر عدم همکاری با پیام‌رسان‌های داخلی موجب تأسف است، تصریح کرد: رئیس کمیسیون اقتصادی معتقد بود افزایش کیفیت و ظرفیت خدمت‌رسانی پیام‌رسان‌های داخلی باید مورد توجه جدی مدیران آن‌ها قرار بگیرد. کاهش ۶۰ درصدی بازدید از تلگرام معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی کشور هم در این رابطه گفت: انحصار تلگرام براساس اعداد و ارقام شکسته شده، اما بعضی‌ها اصرار دارند کشور را به قبل برگردانند. ما معتقدیم اتفاقی که افتاد نشان‌دهنده این است که برگشتی در کار نخواهد بود.

عباس آسوشه با بیان این مطلب اظهار کرد: در مدت زمان کوتاهی که پیام‌رسان‌های داخلی شروع به فعالیت کردند حرکت بسیار خوبی داشتند و در این مدت حدود ۲۵ میلیون کاربر در این پیام‌رسان‌ها ثبت‌نام کردند و نزدیک به ۱۰ میلیون کاربر نیز فعال هستند. معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی تأکید کرد: پیام‌رسان‌های داخلی به‌همت متخصصان جوان داخلی در مدت دو ماه به حدود ۱۰ میلیون کاربر فعال دست یافتند که این کار بسیار شگرفی است در حالی که تلگرام در دو سال اول به همین تعداد کاربر فعال رسیده بود، بنابراین اگر امکانات لازم در اختیار پیام‌رسان‌های داخلی قرار گیرد، می‌توانند بیش از پیش خود را نشان دهند و نیاز مردم کشور را برآورده کنند. وی درباره ترافیک بالای تلگرام همچنان پس از انحصارشکنی، اظهار داشت: با توجه به اینکه پنج سال پیام‌رسان تلگرام در کشور سرویس می‌داده، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در عرض دو ماه یعنی از شروع حرکت شکسته شدن انحصار تلگرام تا زمان مسدودسازی که آن هم در همین راستا بود، این حرکت پنج‌ساله به صفر رسانده شود، اما اتفاقی که افتاده نشان می‌دهد تعداد بازدید‌های تلگرام از آخر فروردین تا ۲۸ اردیبهشت از حدود ۵/۲ میلیارد بازدید به کمتر از یک میلیارد رسیده که به‌معنای کاهش ۶۰ درصدی بازدید است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها