تبخیر آب، بحران اصلی کمبود آب

کد خبر: 836179

رئیس مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با بیان اینکه سالیانه حدود ۲۸۰ میلیارد مترمکعب از منابع آبی کشور در اثر تبخیر تلف می‌شود، گفت: مصارف آب مجازی در کشور حدود ۵ میلیارد مترکعب برآورد شده و این رقم درمقابل تلفات آب، عدد قابل ملاحظه نیست.

تبخیر آب، بحران اصلی کمبود آب
خبرگزاری فارس: رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با بیان اینکه سالیانه حدود ۲۸۰ میلیارد مترمکعب از منابع آبی کشور در اثر تبخیر تلف می‌شود، گفت: مصارف آب مجازی در کشور حدود ۵ میلیارد مترکعب برآورد شده و این رقم درمقابل تلفات آب، عدد قابل ملاحظه نیست.
درباره مصارف آب مجازی در کشور گفت: صادرات و واردات آب مجازی در کشور بر اساس برآورد‌ها حدود ۵ میلیارد مترکعب برآورد می‌شود، که این عدد با توجه به دیگر تلفات آب در کشور عدد قابل ملاحظه نیست. وی صادرات آب مجازی در کشور را کمتر از ۳ میلیارد عنوان کرد و اظهار داشت: هر چند این حجم از مصرف آب مجازی برای کشور کم آبی مثل ایران زیاد است، اما اعداد و ارقامی از منابع آبی در کشور داریم که آنچنان مورد توجه قرار نمی‌گیرد در واقع میزان مصرف آب مجازی در بحث بحران آب خیلی تاثیرگذار نیست. رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با اشاره به اینکه تلفات در مطالعات آکادمیک به دو دسته تلفات مفید و غیرمفید تقسیم می‌شود، گفت: تلفات مفید به تلفاتی گفته می‌شود که وارد سفره آب‌های زیرزمینی می‌شوند و در واقع از این نوع تلفات استفاده مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد، اما تلفات غیرمفید مثل تبخیر است که دیگر قابل استفاده نیست. وی در ادامه افزود: از حدود ۴۰۰ میلیارد متر مکعب کل منابع آبی در سال، بیش از ۷۰ درصد از طریق تبخیر تلف می‌شود و اگر ۱۰ درصد این تلفات را به روش‌های مختلف کاهش دهیم، حدود ۳۰ میلیارد ذخیره آبی خواهیم داشت و با همین یک صرفه‌جویی مشکل بحران آبی کشور حل می‌شود. رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی تاکید کرد: در واقع تبخیر مشکل اساسی بحران آب کشور است و این تلفات ۱۰ درصدی که چیزی سالیانه چیزی حدود ۲۸۰ میلیارد متر مکعب از منابع آبی کشورمان را تبخیر و از بین می‌برد کنترل کنیم، بسیاری از دغدغه‌ها حل می‌شود. در خصوص مصارف آب محصولات کشاورزی گفت: آب مصرفی در وزارت جهاد کشاورزی به دلیل نبود آمار و ارقام به درستی برآورد نمی‌شد، اما با شروع یک پروژه که اندازه حجم آب مصرفی را برای ۳۵ محصول زراعی و باغی را برآورد کرده‌ایم. وی ادامه داد: محصولات مختلف در کشور ما با توجه به دو پارامتر مصرف آبی متفاوتی دارند. نخست نیاز آبی خالص این محصولات است که بستگی به نوع محصول و اقلیم کشت شده دارد و دومین پارامتر مربوط به سطح زیر کشت آن است. رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با بیان اینکه کشت هندوانه در کشور ما به دلیل نداشتن سطح زیر کشت قابل توجه آنچنان که گفته می‌شد آب‌بر نیست، اظهار داشت: علاوه بر اینکه سطح زیر کشت هندوانه مصرف آبی بالایی ندارد، بخشی از هندوانه که در کشور ما تولید می‌شود هندوانه دیم است که از آب باران استفاده می‌کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها