آب و چای با طمع ریزگردهای املاح

کد خبر: 147431

از آن زمان که در وصف آب مثالی می آوردند و می گفتند، قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود گذشته است، حداقل اکنون چندی است که این مثال برای آب بعضی مناطق کرج و حتی تهران اینگونه نیست.

مهر: نفوذ املاح معدنی در آب شرب برخی مناطق کرج به حدی است که کافی است یک هفته کتری یا سماور نو یا لیوان آب خود را امتحان کنید تا در پایان هفته انبوه رسوبات نشست کرده در آنها را با چشم خود ببینید. از آن زمان که در وصف آب مثالی می آوردند و می گفتند، قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود گذشته است، حداقل اکنون چندی است که این مثال برای آب بعضی مناطق کرج و حتی تهران اینگونه نیست. شاید اگر بگوییم، قطره قطره جمع گردد وانگهی رسوبی سخت شود! کم بیراه نگفتیم. از آب همان بس که می دانیم الف، بای آبادانی است، رنگ صاف و زلال حیات و منشاء بودنها است. آب همان عظمتی که مهریه زهرا (س) است و سلام بندگان را به حسین (ع) می رساند وقتی تشنه ای را سیراب می کند.

رسوبات ته یک ظرف آب!

خاک به جاری شدنش جان می گیرد و سبزی گیاهان را به پاس سیراب شدن به دنیای مخلوقات هدیه می کند. درختان در امتداد توانایی این نعمت بزرگ خداوندی، قد می کشند و گستره طبیعت را سبز افشانی می کند. چای با حضور ریزگردهای رسوب کرده در آب امری طبیعی است این روزا هرچه می خواهیم در مصرف آب صرفه جویی کنیم، نمی شود که نمی شود. شیرآب باید آنقدر باز بماند تا آب کمی شفاف و قابل نوشیدن شود. تنها یک هفته زمان می برد تا مخزن کتری یا سماور پر از رسوب شود و به واسطه این دیواره گچی است که سطح بالای آب رویه می بندد و دانه های ریز املاح معدنی هم در فنجان چای جای خوش می کنند. این گفته های اهالی شهرک بنفشه کرج در ارتباط با وضعیت آب شرب منطقه است. این نارضایتی در حالی است که ساکنان منطقه حسین آباد راه آهن هم که در فاصله کمی از شهرک بنفشه هستند از کیفیت آب شرب رضایت چندانی ندارند. طبق توضیحات مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب، آب شرب شهرک بنفشه از طریق چاه تامین می شود که یکی از علتهای نفوذ رسوب در آب شرب است. علیرضا لرستانی نظارت مستمر شبکه بهداشت و درمان کرج به منظور اطمینان از کیفیت آب را یادآور شد و افزود: آب شرب مناطق تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب استان البرز توسط کارشناسان بهداشت نمونه گیری و آزمایش می شود و به طور یقین از از گونه آلودگی مبراست. وی وجود رسوب در آب شرب کرج را مربوط به سختیها و املاح معدنی حلقه های چاه دانست و عنوان کرد: هم اکنون تنها بخشی از مناطق رجایی شهر و عظیمه از آبهای سطحی استفاده می کنند و حدود 88 درصد از مناطق زیر پوشش از سفره های آب زیززمینی تامین آب می شوند.

کتری که یکسال از عمرش کاری اش می گذرد!

بناربراین سختی آب در برخی مناطق وجود دارد که به هیچ وجه آلودگی محسوب نشده و فقط بر اثر نوسانات دمایی آب در شبکه داخلی ساختمان این املاح ها منعقد شده و به شکل رسوب در وسایل خانگی ظاهر می شوند. آب رسانهای خصوصی هنوز هم فعالیت می کنند چگونگی توزیع آب شرب در مناطق مختلف کرج، و تعیین تکلیف مسئولیت این مهم حکایتی دور ودراز دارد که به بیان لرستانی از سال 1369 تا کنون ادامه داشته است. نص صریح قانون در سال 69 طی اصلاحیه صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی وقت، فعالیت آبرسانی های خصوصی را منحل شده اعلام کرد. بنا به گفته های این مسئول، طی اصلاحیه صورت گرفته مجلس شورای اسلامی و تاسیس شرکت آب و فاضلاب غرب استان تهران در سال 1371 ، این شرکت عهده دار مسئولیت توزیع آب شرب منطقه غرب استان تهران شد. بنابر ماده چهار این قانون می بایست فعالیت کلیه آبرسانهای خصوصی که تعدادشان در منطقه کرج به 130 آبرسانی می رسید و به صورت هیئت امنایی، محلی و یا توسط شهرداری، اداره می شد، منحل و تحت اختیار شرکت آبفا قرار می گرفت. به نقل از وی، با انجام اقدامات قانونی تعداد بسیاری از این آبرسانیها به آبفا واگذار شد که تعداد‌ آنها در حال حاضر به 15 آبرسانی کاهش یافته است. بیشتر این آبرسانیها پس از رو به رو شدن با نا به سامانیها و مشکلات تامین و توزیع آب، روند این مهم را به آبفا واگذار کردند. با توجه به تصویب قانون مبنی بر انحلال کامل بخشهای آبرسان خصوصی این پرسش بر جای می ماند چرا فعالیت این بخشهای محله ای و خصوصی که به واسطه قدمت بالای شبکه های توزیع، کیفیت انتقال آب را به مرز غیر استاندارد بودن رسانده است هنوز در مناطقی چون، حسین آباد راه آهن، مناطق 32 و 12 دستگاه مهرشهر، باغ فشندی، شهرک پردیسان، شهرک ناز فردیس، محمد شهر، مشکین دشت، شهرک زراعی، کمالشهر، رضوانیه و دهقان ویلای رجایی شهر ادامه دارد؟ لرستانی در پاسخ به این چرایی این سوال اظهارداشت: تصویب قانون انحلال آبرسانهای خصوصی در حالیست که تبصره سه این ماده قانونی نقل و انتقالات را به مشروط به توافق طرفین دانسته است و این مورد باعث شده هنوز نیز تعدادی از این بخشها در صحنه فعالیت باقی بمانند. بدیهی است مسائل مادی در کش دادن به موضوع واگذاری این بخشها به شبکه آب و فاضلاب استان البرز بی تاثیر نیست از سویی باید اذعان داشت در این بین مسئولان شبکه های خصوصی آبرسان پیش از آنکه نگران سلامت شهروندان باشند به فکر مسائل مالی و منفعتهای از دست رفته هستند در صورتیکه به نظر می آید کارگزاران این بخش تا کنون به واسطه دریافت حق آبه ساکنین، از لحاظ مالی به نحوه مطلوبی تغذیه شده اند این درحالیست که کمتر سرمایه گذاری زیربنایی را برای مراحل توزیع بهینه آب انجام داده اند. وی تصریح کرد: تا زمانی که مسئولیت توزیع آب در اختیار شبکه های خصوصی باشد، هیچ مسئولیتی در ارتباط با آلودگی آب و نحوه انتقال آن در مناطق زیر پوشش آنها، متوجه آب و فاضلاب استان البرز نخواهد بود. گاهی قضاوت سخت می شود چرا که واقعا در این میان به طور قطع مردم تقصیر ناچیزی دارند و نهایت آنکه لوله های منازل خود را تعویض نکرده باشند اما منبع اصلی را چه کنند.

این همه کتری دیگری با دو ماه عمر کاری!

مسئولان آبفا هم به سهم خود برای حل مشکلات آب شرب مناطق مختلف کرج در طول سالیان گذشته تلاش کرده اند، اما حضور آبرسانهای خصوصی همچنان عامل برخی نابسامانیهای توزیع آب شرب سالم است. از سویی اگر برخی از این آبرسانها نباشند همین آب رسوب دار و آلوده هم به مناطق مختلف کرج نخواهد رسید بنابراین به نظر می رسد بهترین کار حضور جدی تر آبفا در عرصه خدمت رسانی و تحویل گرفتن آبرسانیهای خصوصی از افراد و نظارت بر نحوه کیفیت و کمیت توزیع آب است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها