شانتاژ رسانه‌ای در مرگ دختر افغانستانی

کد خبر: 559803

روند درمانی «لطيفه» مثل بیماران ایرانی طی شد و پزشکان نمی‌توانستند عمل پیوند را مانند بسیاری از بیماران دیگر روی لطیفه انجام دهند...

روزنامه جوان:مرگ دختر 12 ساله افغان به دليل تبعه غيرمجاز بودن خبري است كه طي روزهاي اخير بازتاب‌هاي گسترده‌اي در فضاي مجازي و حتي رسانه‌هاي غيرايراني مانند بي‌بي‌سي داشته و بديهي است رسانه‌هاي غربي تلاش كرده‌اند از اين ماجرا هم به نفع خودشان استفاده كنند. اين در حالي است كه واقعيت ماجرا نه بي‌توجهي پزشكان و نه تبعه غير‌مجاز بودن بلكه بيماري پيشرفته كبدي اين دختر بچه افغان بوده است. همچنان كه با وجود محدوديت‌هايي كه در عمل پيوند وجود دارد و روزي هفت تا 10 بيمار در صف پيوند جان خود را از دست مي‌دهند ما 10 عمل پيوند براي اتباع افغانستاني داشته‌ايم. «لطيفه رحماني، دختر ١٢ ساله مهاجر افغانستاني كه به علت نياز به عمل پيوند كبد در بيمارستان نمازي شيراز بستري بود، به علت ممنوع بودن عمل پيوند براي اتباع غيرمجاز در ايران، درگذشت. دخترك افغانستاني مدتي دچار مشكل كبد شده بود و بايستي از پدرش به او عمل پيوند صورت مي‌گرفت اما پزشكان بيمارستان نمازي شيراز به علت غير‌مجاز بودن لطيفه و خانواده‎اش از اين عمل سر باز زدند»؛ ‌اين متني است كه در فضاي مجازي دست به دست مي‌شد و حتي به رسانه سلطنتي انگلستان هم راه يافت. اما اصل ماجرا اين نبود. ايرج حريرچي، سخنگوي وزارت بهداشت درباره اين ماجرا مي‌گويد: در دانش پزشكي هميشه نمي‌توان همه پيوندها را انجام داد، به خصوص پيوند كبد. كبد اين دختر افغانستاني به هيچ عنوان شرايط پيوند را نداشت و اگر همين بيماري را يك دختر ايراني نيز داشت امكان پيوند كبد نبود، هرچند بيمارستان نمازي شيراز بيشترين پيوند كبد را در دنيا انجام داده است.

هزينه 10 ميليارد توماني ايران براي مهاجران افغان

مدت زمان زيادي از درمان كودك افغاني كه يك تومور نيم كيلويي در چشم راستش داشت، نمي‌گذرد. «خال‌محمد گندباي» 10 ساله اهل ولايت بدخشان سومين فرزند خانواده است كه از سن پنج سالگي به اين بيماري مبتلا شده است و در اين مدت به دليل مشكلات اقتصادي و اجتماعي از درمان به موقع محروم مانده بود اما سرانجام تيمي متشكل از جراحان متخصص مغز و اعصاب ايراني بيمارستان لقمان حكيم توانستند اين تومور را از چشم او خارج كنند و درمان اين كودك تا بهبودي كامل ادامه دارد. خال‌محمد يكي از 3 ميليون مهاجر افغاني است كه طبق برآوردها سالانه حدود ۱۰ ميليارد تومان براي خدمات بهداشتي‌شان هزينه مي‌شود. اين مبلغ حدود‌ چهار برابر چيزي است كه كميسارياي عالي پناهندگان براي ارائه خدمات بهداشتي در اختيار قرار داده ‌است. 30سال است كشورمان ميزبان مهاجراني است كه به دليل جنگ و ناامني آواره شده‌اند. از 3 ميليون پناهنده افغان مقيم جمهوري اسلامي ايران حدود 2ميليون نفر غيرقانوني هستند اما خدمات رايگان بهداشتي مي‌گيرند.

10 پيوند براي افغان‌ها

سخنگوي وزارت بهداشت هم روز گذشته در نشست خبري‌اش درباره خدمات بهداشتي درماني ارائه شده به اتباع افغانستاني گفت: اتباع افغانستاني را به چشم توريست درمان هرگز نگاه نمي‌كنيم و ديد ما جنبه سودآوري ندارد، زيرا وزارت بهداشت و كل نظام ايران در حوزه سلامت به كشورهاي همسايه و كشورهاي آفريقايي خدمات بهداشت ارائه مي‌دهد، ولي مشكل عديده‌اي كه با اتباع افغانستاني داريم، مربوط به كساني است كه به صورت غيرقانوني به ايران مهاجرت مي‌كنند و اصلاً دفترچه بيمه ندارند زيرا كساني كه ساكن هستند و مجوز لازم دارند هيچ مشكلي براي ارائه خدمات و بيمه آنها نداريم. بنا به تأكيد وي به ‌رغم كمبود تخت و ليست دريافت خدماتي چون پيوند با اين حال در برخي شهرهاي ايران 35 درصد تخت‌هاي بيمارستاني در اختيار اتباع افغانستاني است و اين در حالي است كه ما جبران هزينه‌هاي‌مان را از طريق بيمه‌ها انجام مي‌دهيم ولي وقتي اتباع افغانستاني بيمه ندارند مشكل دوچندان مي‌شود و بايد خودمان اين هزينه‌ها را متقبل شويم. با اين وجود خدمات اورژانسي و جراحي را نيز حتي به اين افراد كه بيمه ندارند، ارائه مي‌دهند. حريرچي با اشاره به محدوديت‌هاي پيوند در ايران و تمام دنيا عنوان كرد: در اين مدت 10 مورد پيوند براي اتباع افغانستاني صورت پذيرفته است ولي بايد اين مسئله را در نظر گرفت كه ليست انتظار پيوند زياد است و هم‌اكنون ما كلي بيمار ايراني در انتظار پيوند داريم و اين مشكل در تمام دنيا وجود دارد، از طرفي هم در تمام كشورهاي دنيا پيوند اتباع خارجي با محدوديت مواجه است ولي در مورد لطيفه دختر افغانستاني كاملاً روند درمان به صورتي پيش رفت كه نمي‌توانستند آن را پيوند بزنند مانند بسياري از بيماراني كه نياز به پيوند دارند و پيوند امكانپذير نيست و فوت مي‌كنند. قائم‌مقام وزير با اشاره به اينكه پزشكان ايراني در دوران دفاع مقدس حتي به دشمن خودشان كه زخمي مي‌شد خدمات درماني ارائه مي‌كردند، افزود: ايران سال‌هاست در زمينه‌هاي مختلف به اتباع افغانستاني در حوزه آموزش و سلامت خدمات ارائه مي‌دهد، از طرفي هم ايران به اتباع غيرقانوني افغانستاني نيز خدمات مي‌دهد، مثلاً گزارش‌هاي متعددي از ورود غيرقانوني اتباع افغانستاني و تصادفات آنها در جاده‌ها داريم و اين در حالي است كه آنها هيچ بيمه و پولي ندارند و براي هر كدام از آنها حدود 35 ميليون تومان هزينه مي‌كنيم و تمام اين هزينه‌ها را ايران متقبل مي‌شود. حريرچي تأكيد كرد: حتي در زمينه توسعه پزشكي كشور افغانستان نيز اقدام كرده‌ايم، به طوري كه پزشكان افغانستاني در حوزه پيوند تربيت خواهيم كرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها