بزرگ‌ترین دغدغه دامپزشکان‌

کد خبر: 879130

طبیعتا با مهجور ماندن رشته دامپزشکی فضا برای دلالان مرتبط با این رشته در جامعه مهیا می‌شود هیچکس منکر تلاش بی‌پایان پزشکان در جامعه نیست، اما سلامت عمومی تمام افراد به دست دامپزشکان است، زیرا اگر خوراک سالم نباشد انسان نیز به انواع بیماری‌ها دچار خواهد

بزرگ‌ترین دغدغه دامپزشکان‌

خبرگزاری تسنیم : ۱۴ مهر هر سال روز گرامی داشت مردان و زنانی است که خالصانه درحال تلاش برای برقراری و ایجاد سلامت لازم در جامعه هستند. افرادی که در جامعه از نام و نشان کمتری برخوردارند و گا‌ها نسبت به شغل‌شان بی‌مهری شده، اما اگر کار و وظیفه شناسی آنان نبود بی‌شک تمام انرژی افراد جامعه صرف تلاش برای بهبود سلامت خود و سلامت خوراک‌شان می‌شد.

دکتر محمد نوری از اساتید رشته دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار تسنیم در اهواز درباره شغل دامپزشکی و چالش‌های موجود در آن اظهار می‌کند: موضوع مورد بحث در اکثر مجله‌ای تخصصی درباره عدم رسیدگی به رشته دامپزشکی در کشور است و علت نبود تولیدات نهاده‌های دامی در سال‌های اخیر در کشور نیز بی‌توجهی به این رشته است.

وی ادامه می‌دهد: رشته دامپزشکی رشته‌ای تولیدی است. هنگامی که در یک کشور به آن رشته به اندازه کافی توجه و تقویت شود در همه زمینه‌های مواد غذایی به خود کفایی می‌رسند. اکنون بیشتر مواد غذایی روزانه مردم مانند شیر، گوشت، ماهی و ... به رشته دامپزشکی مربوط است و کشور‌هایی که در دامپروری دچار مشکل هستند اقتصاد آن‌ها دچار مشکل می‌شود.

این استاد رشته دامپزشکی با اشاره به واردات گوشت از سایر کشور‌ها به ایران عنوان می‌کند: این موضوع بسیار برای ما ننگ است. کشور ما به اندازه ۱۷ کشور اروپایی است، اما سالانه تنها زیر ۹ میلیون تن تولید شیر داریم. ما در کشورمان هم نیرو و هم امکانات تولید داریم، اما تنها کاری که مانع از تولید و کارآفرینی در این بخش شده وجود دلال‌های مختلف در زمینه‌هایی مانند کره، شیر و ... است.

دکتر نوری تصریح می‌کند: بزرگترین دغدغه‌ای که وجود دارد این است که دولت هیچ فکری برای این همه فارغ التحصیل رشته دامپزشکی نمی‌کند. اکنون در کشور ۳۰ دانشکده دامپزشکی وجود دارد که تعداد زیادی از فارغ التحصیلان آن بیکارند و درحال مهاجرت هستند و از همه مهمتر این افراد می‌توانند ما را از نهاده‌های دامی بی‌نیاز کنند.

وی درباره مشکلات مرتبط با رشته دامپزشکی می‌افزاید: ما در تامین غذای دام نیز مشکل داریم. در سال گذشته نزدیک به ۳ میلیارد دلار غذای دام از خارج کشور وارد کردیم. بزرگترین دغدغه دامپزشکان این است که دولت به جای اینکه دولت دامپروری را ترویج کند از خارج کشور گوشت و سایر مواد غذایی که توان تولید آن را داریم؛ وارد کشور می‌کند.

این استاد دانشگاه شهید چمران با اشاره به مشکلاتی از قیبل خطر انقراض گاومیش‌ها درباره دیگر مشکلات و دغدغه‌های دامپزشکان خوزستان می‌گوید: علی‌رغم اینکه رشته دامپزشکی در سلامت دام‌ها و تامین سلامت عمومی جامعه و انسان‌ها دخالت دارد، اما رشته دامپزشکی در کشورما درحال فراموش شدن است. اکنون در کشور ما تب مالت و سل درحال افزایش است علت آن نیز عدم کنترل آن در دام است و با عدم کنترل در دام این نوع بیماری‌ها به انسان نیز سرایت می‌کند.

همچنین علی آغابابایی دانشجوی رشته دکترای دامپزشکی درباره مشکلات این رشته در گفتگو با خبرنگار تسنیم عنوان می‌کند: یکی از مشکلات این رشته ناشناخته بودن و مهجور بودن آن است. شاید وظیفه دامپزشکان است که این رشته را معرفی کنند، اما کار دامپزشکان به شکلی است که پشت پرده مانده است. مانند سلامت غذایی جامعه که همه آن در دست دامپزشکان است.

وی همچنین به تفاوت درآمد پزشکان و دامپزشکان در جامعه و تفاوت دریافتی دانشجویان انترن دامپزشکی و پزشکی اشاره کرد.

به گزارش تسنیم، طبیعتا با مهجور ماندن رشته دامپزشکی فضا برای دلالان مرتبط با این رشته در جامعه مهیا می‌شود هیچکس منکر تلاش بی‌پایان پزشکان در جامعه نیست، اما سلامت عمومی تمام افراد به دست دامپزشکان است، زیرا اگر خوراک سالم نباشد انسان نیز به انواع بیماری‌ها دچار خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها