اخبار جنگ اوکراین/شهر کارکنان چرنوبیل به دست روسها افتاد/آموزش غیرنظامیان اوکراینی توسط کهنه‌سربازان اسرائیل

کد خبر: 1137316

کی‌یف از تصرف شهر اسلاووتیچ که کارکنان نیروگاه چرنوبیل در آن سکونت داشتند به دست نیروهای روسیه خبر داد.

اخبار جنگ اوکراین/شهر کارکنان چرنوبیل به دست روسها افتاد/آموزش غیرنظامیان اوکراینی توسط کهنه‌سربازان اسرائیل

کی‌یف از تصرف شهر اسلاووتیچ که کارکنان نیروگاه چرنوبیل در آن سکونت داشتند به دست نیروهای روسیه خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، مقامات محلی اوکراین اعلام کردند شهر اسلاووتیچ به تصرف نیروهای روسیه درآمده، شهردار آن بازداشت شده و مردم نیز با پرچم های اوکراین به خیابان آمده اند.

در پیامی که در کانال تلگرامی اداره نظامی منطقه کی‌یف منتشر شده آمده است: نیروهای روسیه بیمارستان مربوط به شهرداری را اشغال کرده اند که این امر واکنش ساکنان شهر و تجمع آنان را در پی داشت.

شهر اسلاووتیچ با ۲۵ هزار نفر سکنه در ۱۶۰ کیلومتری شمال پایتخت اوکراین قرار دارد و در سال ۱۹۸۶ در پی فاجعه چرنوبیل برای انتقال کارکنان نیروگاه و ساکنان منطقه چرنوبیل ساخته شد.

برپایه این گزارش، ساکنان این شهر در واکنش به اشغال بیمارستان شهرداری با در دست داشتن پرچم بزرگ اوکراین به خیابان آمده و به سمت بیمارستان شهرداری حرکت کردند.

به گفته مسئولان محلی اوکراینی، نیروهای روسیه در واکنش به شلیک تیرهوایی و پرتاب نارنجک به سمت جمعیت اقدام کردند.

اداره نظامی منطقه کی‌یف همچنین اعلام کرد که «لوری فومیچف» شهردار اسلاووتیچ دستگیر شده است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

یدیعوت آحارانوت: کهنه‌سربازان اسرائیل، غیرنظامیان اوکراینی را آموزش می‌دهند

روزنامه یدیعوت آحارانوت به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی از آموزش غیرنظامیان اوکراینی توسط شماری از فرماندهان پیشین ارتش این رژیم در تاسیساتی مخفیانه در آن کشور خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت، با اینکه دولت رژیم صهیونیستی این برنامه را رسما تایید نکرده است، مقامات سیاسی این رژیم فعلا ترجیح داده‌اند با وجود اطلاع از آن اعتراضی نکنند.

بر اساس این گزارش آموزش گیرندگان شامل زنان و مردان غیرنظامی اوکراینی هستند که بیشتر آنها قبلا آموزش نظامی ندیده‌اند. شماری از آنها پیشتر در ارتش خدمت کرده‌اند یا تجربه‌هایی در زمینه تیراندازی به عنوان سرگرمی دارند.

یکی از فرماندهانی که در این آموزش ها مشارکت دارد گفت که برنامه آموزش غیرنظامیان ابتدا به عنوان ماموریتی برای نجات یهودیان ساکن اوکراین در مناطق جنگ‌زده آغاز شده است.

آموزش غیرنظامیان اوکراینی توسط فرماندهان صهیونیستی از این جهت عجیب است که تل آویو از ارائه تسلیحات نظامی و حتی دفاعی به اوکراین با وجود درخواست چندباره ولودیمیر زلنسکی رئیس ‌جمهوری این کشور خودداری کرد.

گفته می شود حضور روسیه در سوریه باعث شده اسرائیل از اوکراین در رویارویی با مسکو، حمایت نکند. اما ممکن است رویکرد مقامات رژیم صهیونیستی تغییر کند.

ژاپن: جنگ اوکراین دشواری‌های ایجاد جهانی بدون سلاح هسته‌ای را نشان داد

نخست وزیر ژاپن با استقبال از سفر سفیر ایالات متحده به هیروشیما، اولین شهری که مورد حمله اتمی قرار گرفت، گفت که چشم انداز استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای "به طور فزاینده‌ای واقعی است".

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن که نماینده هیروشیما در پارلمان است، روز شنبه به همراه رام امانوئل،‌سفیر آمریکا از بنای یادبود صلح و موزه شهر بازدید کرد.

کیشیدا به شبکه تلویزیونی NHK گفت: در حالیکه استفاده احتمالی روسیه از تسلیحات هسته‌ای به طور فزاینده‌ای جدی شده، من معتقدم سفر سفیر امانوئل به هیروشیما و مشاهده واقعیت فاجعه هسته‌ای به پیامی قوی برای جامعه بین‌المللی تبدیل خواهد شد. من معتقدم دیدار ما معنادار بود.»

او گفت که جنگ روسیه در اوکراین دشواری‌های ایجاد جهانی بدون سلاح هسته‌ای را نشان می دهد.

پوتین مستقیماً تهدید به حمله اتمی نکرده است. اما او در آغاز عملیات در ۲۴ فوریه هشدار داد که هر کسی که مانع روسیه شود با "چنان عواقبی روبرو خواهد شد که هرگز در تاریخ خود با آن مواجه نشده" - بیانیه ای که برخی از رهبران آن را تهدیدی برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تلقی کردند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه گفت روسیه از سلاح‌های هسته‌ای تنها برای مقابله با "تهدید وجودی برای کشورمان" استفاده خواهد کرد.

رهبران گروه ۷ قدرت صنعتی روز پنجشنبه به روسیه هشدار دادند که از سلاح های بیولوژیکی، شیمیایی یا هسته‌ای در جنگ خود با اوکراین استفاده نکند.

ژاپن، تنها کشوری که مورد حمله تسلیحات اتمی قرار گرفته، مرتباً علیه تسلیحات هسته‌ای صحبت کرده است.

جوزف بورل: نباید تسلیم قوانین تحمیلی پوتین شویم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه تحمل جنگ در مرزهای اروپا غیرممکن است، گفت: پوتین تلاش می کند قوانین خاص خود را از طریق جنگ اوکراین تحمیل کند و ما نباید تسلیم او شویم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن سخنرانی در کنفرانسی در دوحه قطر با اشاره به تحولات اوکراین گفت: ولادیمیر پوتین تلاش می‌کند خواسته‌های خود را با قدرت نظامی و از طریق نابودی اوکراین محقق سازد.

بورل افزود: پوتین قصد دارد شهر «ماریوپول» اوکراین را به حلب سوریه تبدیل کند. ما نباید به پوتین اجازه دهیم قوانین ویژه خود را بر ما تحمیل کند.

وی در ادامه تأکید کرد: این ادعا که اوکراین برای روسیه تهدید محسوب می‌شود، غیر قابل قبول است. جنگ روسیه علیه اوکراین باید متوقف شود و ما بدون تنش آفرینی از اوکراین حمایت می‌کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: جنگ اوکراین جنگ در مرزهای ما جریان دارد و تحمل این مسئله امکانپذیر نیست. ما نباید اجازه دهیم جنگ سرد دوباره شکل بگیرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها