واکنش تند پکن به اظهارات «وندی شرمن»

کد خبر: 1142425

سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از اتهام‌زنی‌های آمریکا به پکن درخصوص اوکراین، گفت این‌ها در راستای همان روش‌های قدیمی برای تخریب چین است.

واکنش تند پکن به اظهارات «وندی شرمن»

اظهارات «وندی شرمن» معاون وزیر امور خارجه آمریکا درباره کمک چین به روسیه برای دور زدن تحریم‌های مرتبط با جنگ اوکراین، با واکنش تند پکن همراه شد.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (جمعه) در یک نشست خبری گفت، پکن از آمریکا می‌خواهد تا قبل از انتقاد از آن به خاطر موضعش در قبال اوکراین، در آینه نگاه کند و به کار خود فکر نماید.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، ژائو در این‌باره توضیح داد: «چین معتقد است که این اظهارات، به ویژه اتهام‌زنی‌ها علیه پکن، کلیشه‌های محض و روش‌های قدیمی برای توهین کردن به چین و تخریب چهره آن است».

وی از آمریکا خواست درخصوص چین و همچنین روابط پکن-واشنگتن، بی‌طرفانه عمل کند و در جهت اجرای اظهارات «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر اینکه واشنگتن به‌دنبال جنگ سرد جدید نبوده و در فکر تغییر نظام چین و مخالفت با چین از طریق تقویت روابط با متحدان نیست، صادقانه عمل کند.

بر اساس این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین از آمریکا درخواست کرد تا با پکن برای ایجاد شرایط جدید همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری متقابل سودمند، همکاری کند.

به نوشته ریانووستی، ژائو اضافه کرد: «مواضع چین در قبال مسئله اوکراین صادقانه، منصفانه و عینی است و مستحق هیچ سرزنشی نیست. در حالی که برعکس، آمریکا به کارهای بد خود در مسائل مربوطه معروف است. قبل از انتقاد از دیگران، به خودتان نگاه کنید».

پیش از این، شرمن گفته بود آمریکا و اتحادیه اروپا توافق کردند که از چین بخواهند هیچ تلاشی برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه نداشته باشد.

پیش از این، وبگاه «بلومبرگ» نوشته بود با اعمال حدود ۳ هزار تحریم جدید علیه روسیه توسط آمریکا و متحدانش، این کشور در صدر کشورهای تحریم‌شده در جهان قرار گرفته است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها