واکنش 2 رئیس جمهور درباره عضویت سوئد در ناتو

کد خبر: 1231584

رئیس جمهور ترکیه گفت، هر چند سوئد با تصویب قوانین ضد تروریستی جدید، گامی درست در مسیر پیوستن به ائتلاف ناتو اتخاذ کرد، اما اعتراضات مداوم حامیان گروه‌های شبه‌نظامی کُرد در این کشور به ضرر این مسیر تمام شد.

واکنش 2 رئیس جمهور درباره عضویت سوئد در ناتو

رئیس جمهور ترکیه گفت، هر چند سوئد با تصویب قوانین ضد تروریستی جدید، گامی درست در مسیر پیوستن به ائتلاف ناتو اتخاذ کرد، اما اعتراضات مداوم حامیان گروه‌های شبه‌نظامی کُرد در این کشور به ضرر این مسیر تمام شد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور این کشور در گفتگوی تلفنی با «مارک روته»، نخست وزیر هلند به تکرار موضع سابق خود درباره تاثیر تظاهرات حامیان گروهک تروریستی «پ.ک.ک» در سوئد بر مسیر پیوستن استکهلم به ناتو پرداخت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این صحبت‌های اردوغان با نخست وزیر هلند به تردید‌ درباره رفع شدن مخالفت آنکارا با پیوستن سوئد به ناتو پیش از اجلاس هفته آتی سران این ائتلاف در پایتخت لیتوانی افزوده است.

سوئد و فنلاند سال گذشته میلادی در پی اجرای عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در اوکراین اعلام کردند موضع بی طرفی نظامی خود را کنار گذاشته و برای عضویت در ائتلاف ناتو نامزد می‌شوند.

برای نهایی شدن این عضویت باید همه اعضای ائتلاف ناتو با آن موافقت کنند. ترکیه از جمله مخالفان پیوستن سوئد به ناتو است و تاکنون سوئد نتوانسته نظر آنکارا را در این زمینه جلب کند. اوایل سال جاری، ترکیه پیشنهاد فنلاند برای ناتو را تصویب، اما با پیشنهاد مشابه سوئد مخالفت کرد. دولت ترکیه در توجیه مخالفت خود با عضویت سوئد در ناتو، استکهلم را به پناه دادن به اعضای گروهک تروریستی «پ‌ک‌ک» متهم کرده است.

ترکیه بارها به سوئد تذکر داده برای کسب موافقت آنکارا با عضویتش در ناتو باید گام‌های بیشتری در برخورد با حامیان پ.ک.ک و اعضای شبکه‌‌ای که از سوی آنکارا مسئول کودتای نافرجام سال 2016 در این کشور دانسته شدند در پیش بگیرد

در بیانیه‌ای که دفتر ریاست جمهوری ترکیه منتشر کرد نوشته شد: «اردوغان در گفتگو با روته گفت، سوئد با تغییر دادن قوانین ضد تروریسمش گامهایی را در مسیری درست برداشته است.»

طبق این بیانیه اردوغان بیان کرد: «اما حامیان سازمان تروریستی پ.ک.ک به سازمان‌دهی آزادانه تظاهرات در ستایش تروریسم ادامه می‌دهند و چنین اتفاقی گام‌های اتخاذ شده از سوی سوئد را بی اثر می‌کند.»

در ماه‌های گذشته در چندین تظاهراتی که در شهر استکهلم برگزار شد، پرچم‌هایی در حمایت از گروهک پ.ک.ک به نمایش گذاشته شد. علاوه بر ترکیه، متحدان غربی این کشور از جمله سوئد هم پ.ک.ک را گروه تروریستی در نظر گرفته‌اند.

اگرچه ترکیه عضویت فنلاند در ناتو را تایید کرد، اما منتظر است سوئد به یادداشت سه جانبه‌ای که ژوئن گذشته در مادرید برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی آنکارا امضا شد، پایبند بماند. سوئد نیز در هفته‌های گذشته بارها اعلام کرده، شروط مربوط به خودش در این توافق را با تصویب قوانین جدید مبارزه با تروریسم عملی کرده و حالا ترکیه باید عضویت سوئد در ناتو را نهایی کند./فارس

 بایدن: از عضویت سوئد در ناتو حمایت می‌کنیم

رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه گفت که سوئد قدرت ناتو را افزایش خواهد داد و واشنگتن از عضویت این کشور حوزه اسکاندیناوی در ناتو حمایت می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه بار دیگر از عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی حمایت کرد.

وی در سخنانی گفت: «سوئد قدرت ناتو را افزایش خواهد داد و ارزش‌های مشابهی با این کشور داریم».

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: «ما کاملاً از عضویت سوئد در ناتو حمایت می کنیم و مشتاقانه منتظر تکمیل روند الحاق آن هستیم».

این سخنان بایدن در حالی مطرح می‌شود که  «نعمان کورتولموش» رئیس پارلمان ترکیه در مصاحبه با روزنامه «ملیت» این کشور که روز دوشنبه (سوم ژوئیه) منتشر شد، گفت پیوستن به ناتو رویای واهی استکهلم است که تمایلی برای برآوردن خواسته ترکیه ندارد.

آنکارا به شدت از سوئد برای دادن مجوز تظاهرات به حامیان پ‌ک‌ک و همچنین اهانت به کلام‌الله مجید انتقاد کرده است، اقدامی که بار دیگر اخیراً در این کشور تکرار شد.

چهارشنبه (۲۸ ژوئن) «سالوان مونیکا» ۳۷ ساله تحت حفاظت پلیس سوئد یک نسخه از کتاب آسمانی مسلمانان را مقابل مسجد اصلی استکهلم به آتش کشید. پیش‌تر، اقدام مشابه در مقابل سفارت ترکیه در سوئد در ماه ژانویه، هفته‌ها اعتراضات مسلمانان، تحریم کالاهای سوئدی و تداوم مخالفت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو را در پی داشت.

اقدام توهین‌آمیز اخیر در سوئد، واکنش کشورهای مسلمان را در پی داشته است. رئیس‌جمهور ترکیه پنجشنبه (۲۹ ژوئن) به شدت از سوئد برای دادن مجوز هتک حرمت قرآن کریم انتقاد کرد. اردوغان در اظهاراتی تلویزیونی گفت: «بالاخره به غربی‌های گستاخ یاد خواهیم داد که اهانت به مسلمانان، آزادی اندیشه نیست».

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها