شک مکرون به انتصاب جنجالی یک اقتصاددان آمریکایی

کد خبر: 1233994

رئیس جمهوری فرانسه نسبت به انتصاب "فیونا اسکات مورتون" به عنوان یک اقتصاددان آمریکایی در سمت کلیدی و حساس اتحادیه با شک و تردید نگریسته و این اقدام را مشکوک ارزیابی کرد.

شک مکرون به انتصاب جنجالی یک اقتصاددان آمریکایی

رئیس جمهوری فرانسه نسبت به انتصاب "فیونا اسکات مورتون" به عنوان یک اقتصاددان آمریکایی در سمت کلیدی و حساس اتحادیه با شک و تردید نگریسته و این اقدام را مشکوک ارزیابی کرد.

به نقل از تارنمای روزنامه «لو فیگارو»، امانوئل مکرون روز سه‌شنبه گفت که نسبت به انتصاب بحث‌برانگیز این آمریکایی در سمت کلیدی اتحادیه اروپا برای تنظیم مقررات غول‌های فناوری تردید دارد.

رئیس جمهور فرانسه اضافه کرد که در این زمینه منتظر پاسخ کمیسیون اروپا برای انتصاب خانم فیونا اسکات مورتون است.

مکرون اضافه کرد: اگر ما هیچ محقق (اروپایی) در این سطح نداریم که توسط کمیسیون استخدام شود، این بدان معنی است که ما مشکل بسیاری بزرگی با کلیت سیستم‌های دانشگاهی اروپا داریم.

رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که نباید تقابلی از سوی ایالات متحده و چین برای انتصاب اروپایی‌هایی که در قلب تصمیمات این قاره ایفای نقش می‌کنند، وجود داشته باشد.

به گزارش ایرنا، مقام‌های اروپایی به تازگی نسبت به انتصاب یک زن آمریکایی در یک سمت بالای کمیسیون اروپا به شدت اعتراض کرده و خواهان تغییر او هستند.

چندی پیش اسکات مورتون به عنوان مسئول اقتصاد رقابتی کمیسیون اروپا منصوب شد.

در این زمینه نشریه پولیتیکو نوشت: انتصاب اسکات مورتون به عنوان مسئول اقتصاد رقابتی کمیسیون اروپا موجی از اعتراض‌ها را به ویژه از سوی سیاستمداران فرانسوی به همراه داشته است. درحالیکه از او به عنوان یکی از بهترین اقتصاددان‌ها در جهان یاد می‌کنند.

تصمیم کمیسیون اروپا برای انتخاب این شخص به عنوان یک استاد سابق در دانشگاه ییل توجه‌ها را به سمت گذرنامه و گذشته او جلب کرده است. او یک شهروند آمریکایی و اولین فرد غیراروپایی است که چنین پست بالایی را در کمیسیون اروپا دریافت می‌کند.

اسکات مورتون همچنین به شرکت‌های فناوری بزرگ آمریکایی از جمله مایکروسافت مشاوره می‌داده و اکنون شغلی را به دست آورده که مسئول تحقیقات و قانونگذاری علیه بسیاری از شرکت‌های فناوری آمریکا است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، وی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا مسئول واحد مبارزه با انحصارگرایی تجاری در وزارت دادگستری این کشور بود.

ژان تیرول اقتصاددان فرانسوی و برنده جایزه نوبل هفته گذشته به پولیتیکو گفت که کمیسیون اروپا و به صورت گسترده‌تر اروپایی‌ها، بسیار خوش شانس هستند که فردی مانند او را جذب کردند.

درحالیکه وزیران فرانسوی و قانونگذاران اروپایی از کمیسیون اروپا خواستند از این تصمیم عقب بنشیند و یک اقتصاددان اروپایی مناسب را برای این شغل انتخاب کنند.

یک مقام کمیسیون اروپا که خواست نامش فاش نشود، گفت: کمیسیون فقط نام ۱۱ نامزد را دریافت کرد که برخی از آنها قابلیت‌های حداقلی لازم را هم نداشتند. اسکات مورتون مشخصا بالاترین قابلیت را داشت و این در جریان روند انتخابی به صورت شفاف مشخص شد.

مسئول اقتصاد رقابتی یک نقش کلیدی در ارزیابی جنبه‌های اقتصادی تحقیقات دپارتمان‌های امداد دولتی و ضد انحصار کمیسیون اروپا ایفا می‌کند.

اسکات مورتون در طول دوره سه ساله‌اش همچنین می‌تواند در مورد نحوه اعمال قانون بازارهای دیجیتال (DMA) تصمیم بگیرد که قوانین سخت گیرانه‌ای را برای شرکت‌های فناوری بزرگ قرار خواهد داد.

درحالیکه نگرانی‌هایی وجود دارد از اینکه وی همانند گذشته به مشاوره شرکت‌ها بپردازد، ممکن است هضم کردن هویت آمریکایی او سخت‌تر باشد به‌ویژه زمانی که مقامات اتحادیه اروپا مباحثه‌ها را درباره «امنیت اقتصادی» و «استقلال راهبردی» افزایش داده‌اند؛ سیاست‌هایی که نشان‌دهنده موضع سخت‌تر برای دسترسی تجاری کشورهای غیر اتحادیه اروپا به این بلوک است.

توماسو والتی، استاد دانشگاه در امپریال کالج لندن که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ به عنوان مسئول اقتصاد رقابتی کمیسیون اروپا فعالیت می‌کرد، انتظار دارد که اسکات مورتون مجبور شود "پرونده‌های کاملا حساس در بخش کمک‌های دولتی، به عنوان مثال، نیمه هادی‌ها" را مدیریت کند.

وی با وجود تقدیر از "مدارک عالی" اسکات مورتون، گفت: اقتصاددان ارشد یک آمریکایی است. این می‌تواند به یک مساله سیاسی تبدیل شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها