روسیه هتک حرمت به قرآن کریم را محکوم کرد

کد خبر: 1235328

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت مسکو قاطعانه جدیدترین اقدام به سوزاندن قرآن که در دانمارک انجام شده را محکوم می‌کند.

روسیه هتک حرمت به قرآن کریم را محکوم کرد

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه چهارشنبه (۲۶ ژوئیه) گفت مسکو قاطعانه جدیدترین اقدام به هتک حرمت قرآن کریم در دانمارک را محکوم می‌کند.

در ادامه اهانت‌ها به مقدسات مسلمانان جهان در کشورهای اروپایی، اعضای یک گروه افراطی سه‌شنبه (۲۵ ژوئیه) در برابر سفارت‌های مصر و ترکیه در کپنهاگ پایتخت دانمارک اقدام به قرآن‌سوزی کردند؛ چندمین اقدام مشابه در دانمارک در کمتر از یک هفته بعد از هتک حرمت قرآن کریم در سوئد.

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، این دیپلمات ارشد روس اظهار داشت: ما قاطعانه این (اقدام) و اقدامات افراطی مشابه را محکوم می‌کنیم. نابردباری در برابر هر دینی نامناسب است.

وی با انتقاد شدید از چنین اقداماتی آن را مظهر بربریت و بیگانه‌هراسی خواند و گفت «شاهد جریانی از سوی افراط‌گراها بوده‌ایم که با احساس مصونیت از مجازات در این یا آن پایتخت اروپایی با سماجت دیوانه‌وار به جنایت علیه اسلام با هتک حرمت قرآن دست می‌زنند».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه متعهد شد که روسیه همیشه «با تلاش‌ها برای تحقیر احساسات پیروان یک دین و چنین اقداماتی در نقض شرم‌آور حقوق بشر» مشابه آنچه در دانمارک به نمایش گذاشته شد، مخالفت خواهد کرد.

وی در خصوص پیامدهای چنین اقداماتی هشدار داد و گفت در صورتی که مقامات اروپایی برای متوقف کردن چنین اقدامات شنیعی دست به کار نشوند، این امر رادیکالیسم را چندبرابر خواهد کرد. زاخارووا افزود دود این موضوع به چشم شهروندان عادی و کارکنان نمایندگی‌های دیپلماتیک صرف‌نظر از اعتقاداتشان خواهد رفت.

این دیپلمات روس در پایان از مقام‌های دانمارکی خواست از چشم‌پوشی از تحریک نفرت بین‌الادیانی دست بکشند و همه اقدامات لازم را علیه افراط‌گراها انجام دهند.

هتاکی‌های اخیر علیه مقدسات اسلامی ابتدا با هتک حرمت به قرآن کریم توسط «سلوان مومیکا» سوئدی عراقی‌تبار در مقابل سفارت عراق در سوئد و با مجوز پلیس این کشور آغاز شد؛ اقدامی که موج اعتراضات گسترده مسلمانان جهان را به دنبال داشته است.

هتک حرمت دیروز به کتاب آسمانی مسلمانان جهان در کپنهاگ توسط گروهی به نام «میهن‌پرستان دانمارک» انجام شد که روز قبل از آن و هفته گذشته هم اقدام مشابهی را مقابل سفارت عراق انجام داده بودند. در یک ماه گذشته دو مورد از این اقدام شنیع هم در سوئد انجام شد.

پیش‌تر و در پی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، رئیس‌جمهور روسیه گفته بود بی‌احترامی به قرآن، کتاب مقدس مسلمانان، در روسیه جرم به شمار می‌آید.

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق امروز در تماس تلفنی به «لارس موکه راسموسن» همتای دانمارکی خود گفت ملت و دولت عراق، حادثه آتش زدن قرآن و اهانت به آن و اهانت به پرچم عراق در دانمارک را محکوم و از آن ابراز انزجار می‌کنند. وزیر خارجه دانمارک هم در تماس تلفنی با همتای عراقی ضمن این ادعا که کشورش اقدامات ضد اسلامی را رد می‌‌کند، از حادثه اهانت به قرآن در این کشور ابراز انزجار کرد.

دانمارک و سوئد در این خصوص ابراز تاسف کرده‌اند اما مدعی هستند نمی‌توانند تحت قوانین در حمایت از آنچه «آزادی بیان» می‌خوانند، مانع چنین اقداماتی شوند.

وزارت امور خارجه عراق دوشنبه در واکنش به هتک حرمت مجدد قرآن کریم در دانمارک، این اقدام را به‌شدت محکوم کرد و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست در آنچه آزادی بیان‌ می‌خوانند، تجدیدنظر کنند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها