اوکراین برای صلح، با امریکا مذاکره می‌کند!

کد خبر: 1238565

کی‌یف همچنان تأکید دارد که در زمینه مذاکره صلح، دست رد به سینه روسیه بزند و در عین حال در تلاش است با نمایش مجموعه‌ای از حملات، نشان دهد که به هیچ وجه راضی به چنین مذاکراتی نخواهد شد. با این حال بنابر آنچه وزیر خارجه اوکراین اعلام کرده، کی‌یف به مذاکره مجبور می‌شود و دفتر زلنسکی هم اذعان کرده، اوکراین به زودی با امریکایی‌ها مذاکره خواهد کرد.

اوکراین برای صلح، با امریکا مذاکره می‌کند!

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پدافند هوایی روسیه در ساعات اولیه دیروز یک پهپاد را بر فراز منطقه «بلگورود» روسیه سرنگون و ارتش اوکراین را به تلاش برای حمله به مواضع روسیه متهم کرد. اقداماتی از این دست در شرایطی صورت می‌گیرند که گزارش پایگاه انگلیسی «اُپن دموکراسی» حاکی از این است که نیرو‌های اوکراینی که تحت آموزش ناتو بوده‌اند، آمادگی‌های لازم را برای مقابله با روسیه کسب نمی‌کنند. چراکه آموزش غربی اغلب محدود است. دلیل چنین وضعیتی این است که مربیان آموزشی هرگز تجربه جنگی شبیه به جنگ روسیه- اوکراین را نداشته‌اند. یک افسر ارتش اوکراین با نام مستعار «داچمن» به این پایگاه خبری گفت: «نمی‌خواهم علیه شرکای‌مان چیزی بگویم، اما آن‌ها درکی از موقعیت ما و اینکه چگونه مبارزه می‌کنیم، ندارند.» براساس این گزارش، حدود ۶۳ هزار نیروی اوکراینی در غرب عمدتاً در انگلیس و آلمان آموزش دیده‌اند. یک منبع انگلیسی به پایگاه خبری «اپن دموکراسی» گفت، همه این نیرو‌ها یک دوره ۳۵ روزه فشرده مخصوص سربازان مبتدی را گذرانده‌اند. از طرفی روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز هم از تلاش مردان اوکراینی برای فرار از میدان جنگ آن‌هم با پرداخت مبالغ کلان رشوه پرده برداشت. یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای فرار از سربازی، خرید اوراق معافیت پزشکی به مبلغ حدود ۶هزار دلار است. همچنین، تازه‌ترین آمار رسمی حاکی از این است که هزاران مرد اوکراینی تلاش کرده‌اند به‌طور غیرقانونی کشورشان را ترک کنند و حدود ۱۳هزار و ۶۰۰ نفر در نزدیکی گذرگاه‌های مرزی و ۶ هزار و ۱۰۰ تن دیگر در ایست‌های بازرسی با مدارک جعلی دستگیر شده‌اند.

با این همه، دیمیتری کولبا در راستای سیاست‌های کی‌یف و آنچه شخص ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به دنبال آن است، همواره گفتگو با روسیه را خط قرمز اوکراین اعلام می‌کند. او به تازگی وعده داده که از هیچ اقدامی در جهت مقاومت در برابر تلاش‌ها برای وادار کردن اوکراین به یافتن راه‌حل دیپلماتیک در خصوص بحران جاری دریغ نخواهد کرد. کولبا در عین حال اذعان کرد: «به همه هشدار می‌دهم فصل سیاسی بسیار دشواری خواهد بود. این صدا‌ها [درخواست برای گفتگو]بلندتر می‌شود. هر کاری را در چارچوب قوانین بین‌المللی و کیفری انجام خواهیم داد تا اطمینان یابیم این صدا‌ها محو می‌شود.» اظهارات وزیر خارجه اوکراین واکنش سرگئی تسکوف، سناتور روس که نماینده کریمه در مجلس علیای این کشور است را به دنبال داشت و او در کنایه‌ای خطاب به وزیر خارجه اوکراین گفت: «این دیپلمات و رهبری اوکراین در واقع نگران تمام شدن کمک‌های غرب است. او معتقد است که پاییز آزمون سختی برای اوکراین به دلیل درخواست‌ها برای مذاکرات خواهد بود زیرا او و نخبگان کی‌یف در گروگان پول راحتی هستند که از غرب می‌رسد.» از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، غرب کمک نظامی و مالی زیادی روانه اوکراین کرده و امریکا به تنهایی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به اوکراین اختصاص داده است.» این سناتور روس افزود: «هر چه جنگ بیشتر طول بکشد، آن‌ها پول بیشتری به دست خواهند آورد و بیشتر از امریکا و اتحادیه اروپا مطالبه خواهند کرد. با این حال، مردم اوکراین بیشتر این بودجه را نخواهند دید، زیرا کمک‌ها غارت می‌شود.»

مذاکره برای تضمین از واشنگتن

اوکراینی‌ها در شرایطی در برابر مذاکره با روسیه مقاومت می‌کنند که نه تنها شواهد و قرائن بلکه اظهارات آندری یرماک، مدیر دفتر زلنسکی هم مؤید این است که امریکایی‌ها عملاً روی صندلی مذاکره با اوکراینی‌ها نشسته‌اند. یرماک در این مورد گفت که اوکراین مذاکراتی را با امریکا طی روز‌های آتی درباره ضمانت‌های امنیتی آغاز خواهد کرد. مدیر دفتر رئیس‌جمهور اوکراین در ادامه نشان داد که ظاهراً اوکراین فقط در زمینه مذاکره، با روسیه مشکل دارد و تصریح کرد که بیش از ۱۰ کشور دیگر به بیانیه گروه ۷ پیوستند و اوکراین درباره شروط ضمانت‌های آینده با هر کدام از آن‌ها مذاکره خواهد کرد. وی گفت که ضمانت‌های امنیتی اوکراین تعهداتی ملموس و طولانی‌مدت خواهد بود که شامل توانایی اوکراین برای شکست روسیه است. روزنامه پراودای روسیه اعلام کرد که مذاکرات میان اوکراین و امریکا درباره ضمانت‌های امنیتی امریکا به کی‌یف احتمالاً گامی در جهت صلح و پایان جنگ اوکراین باشد. آناتولی ماتویچوک، کارشناس نظامی و سرهنگ بازنشسته نیرو‌های ویژه روسیه گفت: «اظهارات یک مسئول اوکراینی مبنی بر اینکه مذاکرات میان اوکراین و امریکا درباره ضمانت‌های امنیتی اوکراین هفته آینده آغاز خواهد شد، به این معناست که ولودیمیر زلنسکی درک کرده است که زمان امضای پیمان صلح رسیده و به مشخص کردن هزینه این پیمان و خطوط قرمزی که می‌تواند در راستای امتیاز‌های منطقه‌ای از آن عبور کند، نیاز دارد.» ماتویچوک معتقد است که کاخ سفید از شکایات زلنسکی ناراضی است و از او می‌خواهد توانایی‌ها و امکانات نیرو‌های مسلح اوکراین را مشخص کند. مناطقی هستند که نه با ابزار‌های نظامی بلکه با ابزار‌های دیپلماتیک برای دستیابی به آن، به جنگ ادامه خواهند داد و این شامل شبه جزیره کریمه است. ایگور گراسیموف، کارشناس امنیتی و تحلیلگر نظامی هم بر این نکته تأکید دارد که آنچه مدیر دفتر زلنسکی را وادار کرد اظهارات مربوط به مذاکرات کی‌یف و واشنگتن را ایراد کند شکست ضدحمله اوکراین است. وی گفت: «روسیه نیازی به مذاکره با اوکراین از طریق میانجیگری امریکا ندارد و مذاکرات میان اوکراین و امریکا درباره ضمانت‌های امنیتی تأثیری بر روند عملیات نظامی روسیه در اوکراین ندارد.»

روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها