مقام ارشد آژانس انرژی اتمی به تهران می‌آید

کد خبر: 1241228

خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» امروز با انتشار پیامی در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: مقام ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران می‌آید.

مقام ارشد آژانس انرژی اتمی به تهران می‌آید

«لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال امروز یکشنبه در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) از سفر مقام ارشد آژانس انرژی اتمی به تهران در آینده نزدیک خبر داد.

خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در این خصوص نوشت: انتظار می‌ رود یک مقام ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی اواخر هفته آینده برای گفتگو پیش از انتشار گزارش فصلی نسبتا مهم آژانس در اوایل سپتامبر راهی تهران شود.

4641987

«لارنس نورمن» در پیامی دیگری اضافه کرد: اما (فردی که عازم ایران می شود) احتمالا «گروسی» (رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی) نیست.

این در حالیست که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۰ خردا ماه سال جاری در تازه‌ترین گزارش خود درباره فعالیت‌ های هسته‌ ای ایران که فرازهایی از آن توسط رسانه‌ های غربی منتشر شد، از حل‌ و فصل دو مساله پادمانی ادعایی خبر داده بود.

گزارش سه ماهه محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌ گفت که بازرسان این سازمان دیگر در مورد ذرات اورانیوم غنی شده با خلوص ۸۳.۷ درصد در تأسیسات زیرزمینی فردو سوالی ندارند. در این گزارش همچنین آمده بود که بازرسان تحقیقات خود را در مورد آثار اورانیوم در مریوان، نزدیک شهر آباده، در حدود ۵۲۵ کیلومتری (۳۲۵ مایلی) جنوب شرقی تهران بستند.

موضوع ایران (راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌ های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد) احتمالا یکی از سرفصل‌ هایی است که طبق جلسات پیشین در دستور کار شورای حکام آژانس در نشست فصلی ماه آتی میلادی قرار خواهد داشت.

نشست دوره پیش درحالی برگزار شد که تعاملات سازنده ایران و آژانس در خصوص حل‌ و فصل مسائل ادعایی پادمانی، پروژه جوسازی‌ غرب علیه برنامه صلح‌ آمیز هسته‌ ای کشورمان با صحنه‌ گردانی رژیم صهیونیستی را ناکام گذاشت.

گفتنی است که ایران از ۵ اسفند سال ۱۳۹۹، مطابق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ ها و صیانت از حقوق ملت ایران و به علت لغو نشدن تحریم‌ ها علیه تهران، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از سوی دولت پیشین آمریکا و انفعال اروپا در عمل به تعهدات برجامی اش، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد و دیگر اجازه نظارت‌ های فراپادمانی را به بازرسان نداد. پروتکل الحاقی به بازرسان آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی اجازه می‌ داد تا به فوریت از مراکز اتمی ایران بازدید و بازرسی انجام دهند./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها