«طوفان‌الاقصی» موج مهاجرت معکوس را تشدید می‌کند

کد خبر: 1256970

مهاجرت یهودیان به سرزمین‌های اشغالی سنگ‌بنای اندیشه صهیونیسم و جنبش ملی یهود بوده و عامل اساسی ادامه موجودیت این رژیم، باقی ماندن جمعیت یهود در منطقه است. مسئله‌ای که وجود دارد این است که این رژیم تا قبل از عملیات هفتم اکتبر، به صورت دائم یهودیان ساکن در سایر کشور‌ها را به مهاجرت به این سرزمین تشویق می‌کرد، حتی بسیاری از کارگران مهاجر از آفریقا، چین، رومانی و امریکای‌جنوبی به سرزمین‌های اشغالی نقل مکان کرده‌اند.

«طوفان‌الاقصی» موج مهاجرت معکوس را تشدید می‌کند

رژیم‌صهیونیستی که از منظر جمعیتی ملغمه‌ای از جمعیت ملل مختلف است که از سوی آژانس‌های صهیونیستی با سکونت در پهنه سرزمینی فلسطین گردآوری شده، بعد از عملیات طوفان‌الاقصی با مهاجرت معکوس روبه‌رو شده است. تنها به فاصله چند روز بعد از آغاز عملیات، ارتش رژیم‌صهیونیستی اذعان کرد از زمان آغاز این عملیات، حدود ۵۰۰‌هزار نفر از شهرک‌های خود نقل مکان کرده و جابه‌جا شده‌اند. به طور کلی یکی از پایه‌های شکل‌گیری این رژیم را فراهم کردن شرایط مهاجرت ساکنان دیگر سرزمین‌ها به سرزمین‌های اشغالی تشکیل داده است. فرایند شکل‌گیری و تقویت صهیونیسم در این پهنه، بر اساس دو اصل اساسی اشغال اراضی فلسطینیان و مهاجرت دادن یهودیان استوار است، بنابراین کاهش میانگین مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی و در کنار آن افزایش روند مهاجرت معکوس، زنگ خطر این رژیم را به صدا درآورده است.

نگاهی به آمار و ارقام

مهاجرت یهودیان به سرزمین‌های اشغالی سنگ‌بنای اندیشه صهیونیسم و جنبش ملی یهود بوده و عامل اساسی ادامه موجودیت این رژیم، باقی ماندن جمعیت یهود در منطقه است. مسئله‌ای که وجود دارد این است که این رژیم تا قبل از عملیات هفتم اکتبر، به صورت دائم یهودیان ساکن در سایر کشور‌ها را به مهاجرت به این سرزمین تشویق می‌کرد، حتی بسیاری از کارگران مهاجر از آفریقا، چین، رومانی و امریکای‌جنوبی به سرزمین‌های اشغالی نقل مکان کرده‌اند.

آن گونه که آمار منتشره سازمان مرکزی آمار رژیم اشغالگر نشان می‌دهد ۷۵‌درصد جمعیت آن یهودیان هستند، حدود ۲۰‌درصد را عرب‌ها و باقی مانده را قومیت‌ها و مذاهب دیگر تشکیل داده است. رژیم‌صهیونیستی بر مبنای «قانون بازگشت» که از ابتدای تشکیل در سال‌۱۹۴۸ بر آن حاکم است، به همه یهودیان و یهودی‌تبار‌ها حق شهروندی داده است. حدود ۷۳‌درصد ساکنان این سرزمین متولد فلسطین هستند. در حالی که ۱۸‌درصد مهاجران از امریکای‌شمالی، اروپا و تقریباً ۹‌درصد از آفریقا و آسیا هستند. در عین حال در چند دهه اخیر بخش عمده مهاجران جدید این سرزمین نیز عمدتاً از روسیه و کشور‌های در حال توسعه مانند اروپای شرقی بوده‌اند.

به رغم این، بسیاری از ساکنان این سرزمین در طول حدود دو دهه اخیر مهاجرت را به ماندن ترجیح داده‌اند. آغاز مهاجرت معکوس یهودیان از سرزمین‌های اشغالی از سال‌۲۰۰۴ بود که بیشتر از ۱۶۵‌هزار نفر سرزمین اشغالی را ترک کردند. بیشتر این افراد پزشکان، مهندسان، متخصصان و دانشمندانی بودند که دنبال فرصت کاری بهتر و پردرآمدتر در کشور‌های اروپایی یا امریکا بودند. در سال‌۲۰۰۷ مهاجرت معکوس، شدت بیشتری پیدا کرد و یهودیان به سوی روسیه، اوکراین و سایر جمهوری‌های اتحاد شوروی سابق مهاجرت کردند. آمار‌ها نشان می‌دهد میل مهاجرت در میان ساکنان رژیم که خارج از سرزمین‌های اشغالی متولد شده‌اند، بالاست و این افراد اغلب ترجیح می‌دهند یا به کشور خود برگردند یا به دیگر کشور‌های غربی مهاجرت کنند. طبق آمار منتشرشده از سوی اداره آمار رژیم اشغالگر در سال‌های ۱۹۴۸ تا پایان ۲۰۱۵ بیش از ۷۲۰‌هزار نفر از یهودیان که به فلسطین اشغالی مهاجرت کرده بودند، از این منطقه خارج و دیگر به آن بازنگشتند. در سال‌۲۰۱۵ با توجه به حملات تروریستی در فرانسه بیش از ۸‌هزار یهودی از این کشور به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده‌اند، با این حال بعد‌ها اعلام شد که حدود ۱۵ تا ۳۰‌درصد از آن‌ها نیز مجدداً به فرانسه بازگشت نکرده‌اند.

آمار منتشر شده نشان داده است حدود نیمی از مهاجران از فلسطین اشغالی، متولدان این سرزمین بوده‌اند، در حالی که نیمی دیگر از یهودیان در خارج از آن به دنیا آمده بودند. بیشتر کسانی که این رژیم را ترک می‌کنند، جوانان و قشر دانشگاهی هستند که بیشتر در کشور‌های آلمان، کانادا، استرالیا و امریکا به دنبال فرصت‌های شغلی و تحصیلی می‌گردند.

اثر جنگ‌ها

این مهاجرت‌ها از دلایل عدیده‌ای برخوردار است که بحران هویت ملی، شکاف‌های مذهبی و نژادی، بحران اقتصادی و درآمدی و بحران امنیت از آن جمله است. یک بخش از مهاجرت معکوس رژیم به دلیل بی‌ثباتی‌هایی است که در یک سال گذشته به دلیل تحولات داخلی رژیم و اعتراض‌ها علیه نتانیاهو رقم خورده است. بخش دیگر مربوط به خوی جنگ‌طلبی رژیم و قدرت گرفتن جنبش‌های مقاومت در منطقه است. رژیم‌صهیونیستی سعی کرده است با نصب سپر دفاعی موشکی در این سرزمین، آن را برای سراسر یهودیان امن‌ترین سرزمین جلوه دهد، اما با ناکام ماندن این پروژه و اصابت موشک‌های حماس و حزب‌الله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین، موج مهاجرت معکوس شدت بیشتری گرفته است.

جنگ ۳۳ روزه در سال‌۲۰۰۶، نحوه نگرش شهرک‌نشینان به امنیت داخلی را تغییر داد و خود به یکی از دلایل اصلی مهاجرت معکوس تبدیل شد. جنگ هشت روزه با حماس نیز سبب شد صهیونیست‌ها نسبت به برقراری امنیت در مناطق اشغالی بیش از گذشته تردید کنند. در جنگ ۵۱ روزه غزه، حماس برای نخستین بار از موشک‌هایی با برد بیش از ۱۰۰ کیلومتر استفاده کرد و آسیب‌پذیری قدرت بازدارندگی رژیم را نشان داد. بعد از این جنگ نتایج نظرسنجی تلویزیون رژیم نشان داد ۳۰‌درصد از یهودیان به مهاجرت فکر می‌کنند. بعد از عملیات طوفان‌الاقصی نیز میزان مهاجرت از سرزمین‌های اشغالی افزایش یافته است و بسیاری از ساکنان در پی کشور‌های اروپایی هستند. در بین کشور‌های اروپایی، پرتغال، آلمان و فرانسه با بیشترین استقبال مهاجران روبه‌رو شده و درخواست‌های گروهی نیز به منظور مهاجرت افزایش یافته، حتی دفتر اتحادیه اروپا در تل‌آویو اذعان کرده است تعداد افراد جدیدی که مایل به دریافت ملیت کشور‌های اتحادیه هستند، افزایش یافته است. دفاتر مسافرتی و مهاجرت نیز تمایل مهاجران در ازای اینکه در قبال سرمایه‌گذاری پاسپورت خارجی دریافت کنند را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این امر با پیامد‌ها و تبعات مختلفی نیز برای رژیم همراه است. نتایج و تبعات منفی ناشی از مهاجرت معکوس عرصه‌های اقتصادی، علمی و امنیتی نظامی را شامل می‌شود. صهیونیسم سیاست‌هاى خود را از زمان ورود نخستین مهاجران یهودى به اسرائیل تا چندین سال گذشته بر پایه نظامى‌گرى و خشونت استوار کرده است. اساس پیشرفت ارتش در مراحل گوناگون و تقویت آن از طریق جذب نیروهاى تازه‌نفس، ارتباط تنگاتنگى با روند مهاجرت یهودیان دارد، از همین رو، جمعیت عامل مهمی برای قدرتمندی نیرو‌های مسلح رژیم است. برای رژیم اشغالگر که دائماً خود را در معرض تهدید مقاومت می‌بیند، جمعیت بالای نیرو‌های مسلح اصلی مهم است.

این رژیم در یک جنگ طولانی‌مدت و فرسایشی نمی‌تواند از بسیج مردمی بهره ببرد، چراکه جمعیت کم، بخش‌های عمده و مختلف را فلج خواهد کرد. برتری امنیتی و اطلاعاتی رژیم نیز تا حدود زیادی به برتری آن در حوزه تکنولوژی‌های پیشرفته بستگی دارد و از این حیث رژیم‌صهیونیستی دومین قدرت تولیدکننده هواپیما‌های بدون‌سرنشین به شمار می‌آید و این رژیم با استفاده از فناوری‌های مدرن توانسته است چندین نسل از این هواپیما‌ها را بهینه‌سازی کند. در مجموع به نظر می‌رسد مهاجرت معکوس در رژیم‌صهیونیستی که بعد از طوفان‌الاقصی تقویت شده بازتاب منفی گسترده‌ای بر سایر حوزه‌های آن از جمله در حوزه‌های امنیتی و اطلاعاتی دارد و دستمایه عمده‌ای برای نگرانی مقامات صهیونیست است.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها